ائتلاف جهانی

پیام خانواده - رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی در نهمین اجلاس بین‌المللی فرهنگی سن‌پترزبورگ روسیه، ۲ پیشنهاد را برای ساخت آینده فرهنگی مطلوب جهان ارائه کرد که شکل‌گیری ائتلاف جهانی برای صیانت از نهاد خانواده، یکی از آنها بود.

به گزارش پیام خانواده؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور روز جمعه در سخنانی در این اجلاس گفت: این پیشنهادها با توجه به روندهای فرهنگی دنیا و «ظرفیت، قدرت و قوت جریان فرهنگی مستقل در جهان» و همچنین «اقتضائات دوران جدید حاکم بر نظام بین‌الملل» برای ساخت آینده فرهنگی مطلوب ارائه می‌شود.
وی ضمن طرح پیشنهاد ایجاد ائتلاف جهانی برای صیانت از نهاد خانواده، پیشنهاد داد که نهادی مستقل و جهانی برای مهار آسیب‌های ناشی از فناوری‌های نوین ازجمله هوش مصنوعی ایجاد شود.

لزوم توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه
رئیس هیات جمهوری اسلامی ایران در اجلاس فرهنگی بین‌المللی سن‌پترزبورگ ضمن ادای احترام به روح بیش از هفتاد خبرنگاری که اخیرا در غزه جان خود را از دست داده‌اند، جنایات جنگی، نسل‌کشی و کشتار جمعی کودکان و زنان و غیر نظامیان فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.
وی اظهار داشت: وظیفه می‌دانم که از هر تریبونی برای مهار و توقف این جنایات استفاده کنم و از همکارانم در سراسر دنیا برای نجات مردم مظلوم غزه استمداد بطلبم.

افول هژمونی آمریکا در حوزه های اجتماع و فرهنگ
ایمانی پور با اشاره به روند تحولات بین‌المللی گفت: جهان در حال پوست‌اندازی و گذر از یک پیچ تاریخی است.
وی یادآور شد: افول هژمونی آمریکا به ویژه در حوزه اقتدار سنتی خود یعنی بعد نظامی و به بن بست رسیدن بنیان‌های فکری آمریکا که با واژگانی چون «قرن آمریکایی به سر آمده است» و «دوران پسا آمریکایی» روایت می‌شود، حکایت از غروب این تفکر در حوزه نظر و به بحران رسیدن در حوزه اجتماع، دارد.»
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیرامون تغییر مسیر جریان اجتماعی مورد حمایت و تبلیغ و ترویج آمریکا از رویکردهای تبلیغی و ترویجی نظیر «صدور دموکراسی» و «قرن جدید آمریکایی» به نوسازی رویکرد تخریبی و فرومایه‌ای چون «دین هراسی»، «اسلام هراسی»، «ایران هراسی»، «روسیه هراسی»، «چین هراسی» و در یک کلمه «دیگر هراسی» سخن گفت.
ایمانی پور تأکید کرد:‌ بازآرایی جریان‌های ضد فطری و غیر اصولی نظیر «آزادی انتخاب جنسیت»، «آزادی انتخاب هویت»، «ترویج همجنس گرایی» و تلاش همه جانبه برای فروپاشی اصیل ترین و دیرپاترین نهاد فطری ـ بشری یعنی نهاد «خانواده» خود تصدیق کننده از نفس افتادن جریان مدعی اداره دنیا در حوزه اجتماع و فرهنگ است.

بن بست نظری جریان فرهنگی نظام سلطه
نماینده ایران در اجلاس سن‌پترزبورگ گفت: امروزه بخش عمده‌ای از اقدامات فرهنگی آمریکا از سوی طیف موثری از نخبگان، منتقدین و فعالان «استقلال طلب» و «تعالی خواه» در سراسر دنیا به چالش کشیده می‌شود همچنین آمریکا و سیاست‌های فرهنگی آن با وجود پول پاشی‌های بی حد و حصر، با مخالفان «بنیادی» و انبوهی مواجه است که نیروی فرهنگی تغییر دهنده نظم موجود و تشکیل دهنده نظم آینده است.
وی وضعیت فرهنگی جریان نظام سلطه در سطح جهانی را به «بن بست نظری، بحران عملی و هیاهو و روایت‌سازی دروغین و غیر واقعی در فضای مجازی و رسانه» توصیف کرد.

تقویت گرایش به گفتمان جریان مستقل و مبتنی بر فطرت انسانی
ایمانی‌پور در ادامه با اشاره به تقویت گرایش‌ها در جهان به گفتمان «مستقل» و «منطبق بر فطرت انسانی» در حوزه فرهنگی گفت: این گفتمان هر روز زاینده‌تر و قوی‌تر از قبل در حوزه «نظر» و پویاتر از هر زمان دیگر در «میدان عمل» حضور دارد.
وی دعوت کشورهای مستقل، از مردم دنیا به «عدالت خواهی» و «مبارزه با استعمار» و «استکبار» و توجه دادن به اراده ملت‌ها در مقابل ائتلاف سلطه‌طلبان بین‌المللی و افشای ماهیت فرهنگی نظام سلطه را موجب به میدان آمدن انبوه نخبگان و مردمان بصیر در سراسر دنیا برای ایستادن در مقابل این «ناتوی فرهنگی ضد بشری» دانست.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: شکست نظام سلطه در پروژه «هراس افکنی» و «تخریب جریان مستقل» در موج اول، سبب شکل‌گیری موج دوم مقابله با این جریان شد و جریان استکبار در این موج جدید با تمرکز بر جریان سازی رسانه‌ای و با استفاده از صنعت فیلم و موسیقی، جوانان و زنان را هدف برنامه‌های خود قرار داده است.
وی افزود: آمریکایی‌ها با تکیه بر قدرتشان در «حوزه فضای مجازی» و «شبکه سازی‌های پر هزینه»، درصددند تا روایت‌های دروغین و «گلخانه‌ای» از حقایق و واقعیت‌های موجود در آمریکا نظیر «انحطاط اخلاقی»، «فروپاشی بنیان خانواده» را به اسم نظام حقوق زن در غرب ، به خورد «نخبگان»، «جوانان» و «زنان» در سایر کشورها دهند.
حجت‌الاسلام و المسلمین ایمانی‌پور در بخش دیگر از سخنان خود گفت: آمریکایی‌ها که محوریت جریان فرهنگی ضدفطری و ضداخلاقی را بر عهده دارند، در این مرحله با تمرکز بر فعالیت در حوزه زنان و جوانان در قالب «ایدئولوژی آزادی» و بزرگ نمایی رسانه‌ای آن، درصدد مقابله با حرکت «پیش رونده» و «پیش برنده» فرهنگی موسوم به «سبک زندگی اصیل»، در دنیا هستند.
وی ادامه داد: از این رو موج دوم به دنبال «الگوسازی هویتی» برای زنان و جوانان و به دنبال آن مهار جریان فرهنگی غیر وابسته به آمریکاست.

منطق ایستادگی و مقاومت در برار تحمیل فرهنگ بیگانه،‌ معتبرترین قرائت سیاسی فرهنگی در جهان امروز
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درادامه گفت:‌ منطق ایستادگی و مقاومت در برابر تحمیل فرهنگ بیگانه امروز به معتبرترین خوانش و قرائت سیاسی فرهنگی در جهان تبدیل شده که انبوهی از «وفاداران ودوستداران مشتاق» را در برمی‌گیرد که متاسفانه در وضعیت غیرمنسجم به سر می برند. وی افزود: این «کانون‌های جوشان، موثر و توانمند» اما «جدا از هم» اگر به یکدیگر متصل شوند، می توانند معجزه «همبستگی فرهنگ‌های متحد» در تولید «قدرت»، «عزت» و «کرامت» برای ملتها را به منصه ظهور برسانند.
ایمانی پور ادامه داد: علاوه بر ضعف بزرگ عدم انسجام در بین کانون‌های غیر وابسته به آمریکا، اقدامات منسجم و پرتلاش صاحبان «زر و زور» با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی و سایر عرصه های تاثیرگذار، تلاش می‌کند تا در مقابل «جریان فرهنگی استقلال طلب» قد علم کنند و آنها را در «نبرد اراده ها» از طریق «روایت‌های برساخته و دروغین» متوقف کنند.

نشست وزیران و مقامات فرهنگی در چارچوب نهمین اجلاس فرهنگی بین‌المللی سن‌پترزبورگ روسیه با حضور شماری از وزیران فرهنگ، صاحب نظران و نمایندگانی از ۴۱ کشور جهان روز جمعه 26 آبان 1402 برگزار شد.
مدیریت جلسه صبح جمعه را اولگا لوبیماوا وزیر فرهنگ روسیه برعهده داشت و قرار است ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور در جلسه بعدازظهر جمعه سخنرانی کند.
در این اجلاس وزیران فرهنگ کشورهایی همچون لبنان، پاکستان، قزاقستان، آفریقای جنوبی، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، اتیوپی، مالی، گینه، معاون وزرای فرهنگ و روسای سازمان‌های فرهنگی از شمار دیگری از کشورها نیز حضور دارند. اجلاس فرهنگی سنت‌پترزبورگ با محوریت چهار موضوع اصلی از جمله «مجمع فرهنگ‌های متحد» به عنوان موضوع نشست کانونی به بررسی راه‌هایی برای غلبه بر اختلاف نظرها و اصلاح آن در حوزه فرهنگ و کشف ظرفیت‌های سازنده، تحکیم روابط و غنای فرهنگی متقابل می‌پردازد.
این رویداد با محوریت چهار موضوع اصلی از جمله «مجمع فرهنگ‌های متحد» به عنوان موضوع نشست کانونی به بررسی راه‌هایی برای غلبه بر اختلاف نظرها و اصلاح آن در حوزه فرهنگ و کشف ظرفیت‌های سازنده، تحکیم روابط و غنای فرهنگی متقابل می‌پردازد.
غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و مسعود احمدوند رایزن فرهنگی ایران در روسیه، ایمانی پور را در این رویداد فرهنگی همراهی می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =