کد خبر: 10327
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۶
برجام

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: قبلاً روابط با کشورهای آمریکای لاتین متاثر از برجام بود و این تمرکز روی برجام روابط را به حاشیه برده و باعث غفلت از آن شده بود.

به گزارش پیام خانواده  هادی اعلمی فریمان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اهمیت سفر «آیت الله ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان به کشورهای کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا و سابقه همکاری‌های ایران و آمریکای لاتین اظهارداشت: جمهوری اسلامی سال‌هاست با کشورهای آمریکای لاتین رابطه داشته است؛ گاهی با حضور برخی دولت‌ها در ایران این رابطه کمرنگ شده و گاهی نیز دولت‌های دیگری قدرت گرفتند و به این روابط توجه بیشتری داشته‌اند.

وی با اشاره به سیاست خارجی دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: قبلاً این روابط متاثر از برجام بود و با تمرکز روی برجام این روابط به حاشیه رفت و مغفول ماند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اکنون با توجه به تحریم‌ها، ایران و کشورهای مقصد رئیس جمهور در سفر به آمریکای لاتین اشتراک نظر دارند و باعث شده همسویی و نزدیکی بین ما و این کشورها رقم بخورد.

اعلمی با اشاره به دوران گذار در نظم بین المللی بیان داشت: فضای بین المللی در حال تغییر است و کشورها سعی دارند به تدریج از دوران تک قطبی و یکجانبه گرایی آمریکا خارج شوند.

وی افزود: کشورها اکنون تلاش می‌کنند هژمونی دلار شکسته شود و به صراحت نیز این مساله را می‌گویند؛ مثلاً کشورهای بریکس و شانگهای این موضوع را به طور واضحی می‌گویند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در شرایط کنونی جهان، بحث‌های منطقه‌ای و توافقات حول منطقه‌گرایی بسیار زیاد است، حتی اگر کشورها با یکدیگر فاصله داشته باشند اما اشتراکات لازم باعث می‌شود آنها به یکدیگر نزدیک شوند.

اعلمی گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز در این جهت حرکت می‌کند و می‌خواهد در نظم جدید جای پای خود را داشته باشد.

این کارشناس مسائل خارجی گفت: روابط ایالات متحده آمریکا با آمریکای لاتین از دوره اوباما به بعد تضعیف شده است و این کشور منافع زیادی در آنجا ندارد و حتی به نظر می‌رسد نفوذ خودش در آمریکای جنوبی را از دست داده است.

وی گفت: برنامه ریزان استراتژیک پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا حتی هشدار می‌دهند که نفوذ واشنگتن در این منطقه از جهان از دست رفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =