کد خبر: 9762
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶
خانواده

در جامعه ­ای که قواعد مبتنی بر قوانین الهی دارد شناخت دستور العمل منطبق با نظر شارع بسیار اهمیت دارد. در نظام حقوقی اسلام نهاد «حکمیت» و یا داوری، نقش مؤثری در رفع مشکلات خانوادگی دارد.

به گزارش پیام خانواده خانواده جایگاهی است برای آرامش اما گاهی ممکن است با تنشهایی میان اعضا مواجه شود. تنشهایی که گاه زندگی را به سوی پرتگاه طلاق میکشاند؛ از این رو لازم است متناسب با جایگاه خانواده به سازوکاری که از سطح تنشها در خانواده کاسنه و آن را به مسیر تعادل هدایت کند رهنمون شویم.

در جامعه ای که قواعد مبتنی بر قوانین الهی دارد شناخت دستور العمل منطبق با نظر شارع بسیار اهمیت دارد. در نظام حقوقی اسلام نهاد «حکمیت» و یا داوری، نقش مؤثری در رفع مشکلات خانوادگی دارد.

آیه «وَإِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَیْنِهِما فَابْعَثُوا حَکَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَکَماً مِنْ أَهْلِها» (نساء:35) راهکاری برای رفع ناسازگاری بین زوجین ارائه میکند که فقیهان از آن احکامی تکلیفی استنباط نمودهاند. این آیه دستور میدهد برای رسیدگی به امر شقاق، حکمین را برگزینید. این تکلیف بیگمان مخاطبی دارد که مکلف به اجرای این دستور است. از آنجاییکه بعث حکمین یک حکم اجتماعیست لذا نیازمند سازوکارهای مدنی، حقوقی و ضمانت اجراست؛ وگرنه اجرای دستور تضمین نشده و امر به آن عبث و بیهوده خواهد بود.

پس از تصویب قانون حمایت خانواده، مصوب 1391 (که در هفت فصل و 58 ماده، به قوانین مرتبط با حوزه خانواده میپردازد)، در زمینه جلوگیری از طلاق، تلاشهای بسیاری شده است. خصوصا با تغییرات اساسی در زمینه ثبت دادخواست طلاق و ارجاع به مشاوره خانواده قبل از هر گونه ورود به محاکم قضایی (معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران، 22/5/1398، tehranpishgiri.eadl.ir)، قانونگذار در صدد رفع اختلاف بین زوجین در محیطی به دور از تنازعات قضایی بر آمده است. این قانون در مواد 16، 17، 18 و 19 با هدف ارائه شیوهای به منظور تحکیم مبانی خانواده و جلوگیری از اضمحلال آن به طرح موضوع ایجاد مراکز مشاوره خانواده میپردازد که نشانگر اهمیت مقنن به ایجاد وفاق و حل مشکلات اعضای خانواده است. بنابراین با توجه به مقتضیات زمان، ارجاع زوجین به مشاور خانواده در امور حقوقی، روانشناسی و مددکاری می‌تواند منطبق بر دستور قرآن در جهت کاهش اختلافات زوجین، راهگشا باشد.

سیده فائزه صفدرزاده کارشناس بخش مشاوره‌های قرآن بنیان سی امین نمایشگاه قرآن کریم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =