کد خبر: 9724
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
ازدواج

زن و مرد در اینکه هر دو انسان هستند و برای قرب به الهی آفریده شده اند هیچ تفاوتی ندارند.

به گزارش پیام خانواده  خدای متعال در سوره روم آیه ۲۱ می فرماید: *وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ*

ﻭ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ [ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺭﺑﻮﺑﻴﺖ] ﺍﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﻲ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭﺷﺎﻥ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻳﺎﺑﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ. ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺩﺭ ﺍﻳﻦ [ ﻛﺎﺭ ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﻴﺰ ] ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩﻣﻰ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ.

طبق این آیه شریفه، یکی از آثار مثبت زندگی مشترک که برای هر انسانی نیاز است رسیدن به *آرامش* است. و راه رسیدن به آرامش هم در مودت و مهرورزی بیان شده است. خدای متعال این مهرورزی را بین زوجین قرار داده است. اما این مودت و مهرورزی نیاز به حراست و پرورش دارد. راهکارهای زیادی برای نگهداری مهرورزی زوجین وجود دارد. از جمله: یادگیری مهارت های کلامی، مهارت حل مسئله و تعارض، مهارت همدلی، مهارت های خاص زناشویی و شناخت تفاوت های زن و مرد.
با توجه به اهمیت و تاثیر آگاهی از تفاوت های زن و مرد بر رضایت از زندگی به صورت مختصر به برخی تفاوت های زن و مرد می پردازیم:

زن و مرد در اینکه هر دو انسان هستند و برای قرب به الهی آفریده شده اند هیچ تفاوتی ندارند. اما خدای متعال بر اساس حکمت خود و برای چرخیدن چرخ زندگی مشترک و تقسیم کارها، تفاوت هایی در نهاد ایشان قرار داده است. برخی از این تفاوت ها عبارت اند از: ۱_تفاوت های جسمی ۲_تفاوتهای فکری و ذهنی ۳_تفاوت های عاطفی ۴_تفاوت در آرام شدن و مقابله با استرس ۵_تفاوت در احساس ارزشمندی
۶_تفاوت های شخصیتی مانند برونگرا یا درونگرا بودن.

از حیث جسمی، مردها قدرتمندتر از زن ها آفریده شده اند و از همین جهت انجام امور سخت و دشوار که نیاز به قدرت بدنی بیشتری دارد بر عهده مرد است. زن ها از لحاظ ذهنی، جزئی نگرتر از مردها هستند و مردها معمولا کلی نگر هستند. بنابراین مدیریت زندگی که نیاز به کلی نگری دارد برعهده مرد است و تربیت فرزند که نیاز به جزئی نگری بیشتری دارد عمدتا از عهده زن بر می آید. زن ها عواطف قوی تری دارند و از همین حیث، مناسب فرزندپروری هستند چراکه تربیت فرزند کار پرمشقتی است و فقط با دلسوزی مادرانه ممکن و میسر می گردد. خانم ها در نحوه مدیریت استرس با آقایان تفاوت زیادی دارند. یک خانم وقتی استرس دارد دوست دارد یک گوش شنوایی پیدا کند و برایش حرف بزند تا آرام شود اما آقایان معمولا دوست دارند سکوت اختیار کنند و با کسی حرف نزنند تا در اعماق ذهن خود یک راه حلی برای خود بیابند.
حال توجه کنید اگر زن و مرد از این تفاوت ها آگاه نباشند چه اتفاقی می افتد؟! این گونه می شود که زن وقتی می خواهد حرف بزند تا آرام شود؛ مرد فکر می کند که چقدر این زن غر میزند! در نتیجه بدون اینکه با وی همدلی کند اجازه تخلیه هیجانی و حرف زدن را به او نمی دهد. این امر موجب می شود استرس زن دو چندان شود و رابطه بین زوجین مختل گردد. زن ها هم اگر ندانند مردها چگونه آرام می شوند؛ فرصت تنها بودن مرد را سلب می کنند و مدام به او می گویند چرا با من راحت نیستی و حرف هایت را نمیزنی؟! چرا باز هم ساکتی؟!فرصت نیافتن مرد برای حل مسئله و نگرانی، او را عصبانی تر می کند و در این حال، رابطه زن و مرد دچار بحران جدیدی می شود.
همچنین آگاهی از تفاوت های شخصیتی در ارتقای کیفیت زندگی و حل معضلات آن بسیار موثر است. به عنوان نمونه اگر مرد مقداری درونگراتر از خانم باشد در این صورت اگر زن از این تفاوت آگاه نباشد ممکن است تصور کند که شوهرش به نیازهای اجتماعی اش بی توجه است و دوست ندارد با فامیل رابطه داشته باشد و همین فکرها زمینه بروز جدل ها و تنش ها را ایجاد می کند. در حالی که در واقعیت اینگونه نیست و مرد فقط از تنهایی انرژی بیشتری کسب می کند و راحتتر است.

شناخت تفاوت های زن و مرد، زمینه را برای پذیرش نقش های متفاوت زوجین فراهم می کند.
وقتی زن بپذیرد که مرد کلی نگر است و عاطفه کمتری دارد مدیریت زندگی را به او می سپارد و تربیت فرزند را که نیاز به جزیی نگری و عاطفه قوی تری دارد بر عهده می گیرد. وقتی مرد بپذیرد که زن ها جسم نحیف تری دارند کارهای سخت منزل را خودش انجام میدهد و توقعی از زن ندارد.
مردها اگر بپذیرند که زن ها جزئی نگری قوی تری دارند امور داخلی منزل مانند دکوراسیون، تزیین سفره و...را به عهده زن می گذارند و دخالت چندانی در آن نمی کنند.

بنابراین آگاهی از تفاوت های زن و مرد، نقش موثری در حفظ رابطه مهربانانه زوجین و پیشگیری از بروز اختلافات زناشویی دارد.
بر همین اساس به زوجین توصیه می شود تفاوت های زن و مرد را مطالعه کنند. کتاب های زیادی در این زمینه نگاشته شده است از جمله: مردان مریخی، زنان ونوسی، چگونه زن ها را بشناسیم، چگونه مردها را بشناسیم از باربارا و کت

محسن جیرانی کارشناس بخش مشاوره‌های قرآن بنیان سی امین نمایشگاه قرآن کریم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =