چاوشیان رادیو

پیام خانواده_ دکتر چاوشیان در رادیو گفت و گو اعلام کرد: اگر از پیامدهای ناگوار عدم رعایت تقوا در فضای مجازی آگاه شویم قطعاً مواجهه فعال‌تر و کنشگری دقیق تری را خواهیم داشت

به گزارش پیام خانواده به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو؛ برنامه«هشتگ گفتگو» با موضوع تقوای فضای مجازی در برابر فیک نیوزها و با حضور دکتر محمدحسین چاوشیان(دبیر مجمع خانواده کشور و رئیس موسسه خاتم) و احسان امینی باغدورانی(پژوهشگرحوزه فضای مجازی) روی آنتن رفت.

هشتگ گفتگو: خانواده در تقوای فضای مجازی چقدر موثر است؟

چاوشیان: مقام معظم رهبری می‌فرماید: « اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است و از نیازهای ضروری جامعه، تقوای فضای مجازی است. » اگر از پیامدهای ناگوار عدم رعایت تقوا در فضای مجازی آگاه شویم قطعاً مواجهه فعال تر و کنشگری دقیق تری را خواهیم داشت، خانواده بسیار حائز اهمیت است و سال‌ها تذکر داده شده که باید فضای مجازی را از خانواده دنبال کرد و اگر قرار است تقوا یا پیشگیری انجام شود از فضای خانواده باشد. باید یک باز تعریفی، نسبت به تقوا در فضای مجازی داشته باشیم و یک گفتمان سازی جدی صورت بگیرد و این ظرفیت سازی باید از بستر خانواده شروع شود.

هشتگ گفتگو: بستر فضای مجازی چه ویژگی‌هایی دارد که فیک نیوزها را ایجاد می‌کند؟

امینی: به طور کلی پلتفرم‌ها یکسری ویژگی‌های ذاتی دارند؛ بدون هویت بودن افراد در فضای مجازی و عدم کنترل و حس مجازی بودن تاثیر گذار بر این موضوع است. در روز حجم بسیار زیادی محتوا تولید می‌شود و در دسترس همگان قرار می‌گیرد در صورتی که سابقاً اینگونه نبوده، هر محتوایی برای هر فردی مناسب نیست و این عادی شدن و دسترسی دائمی به پلتفرم‌ها و محتواها انسان را از مسائل حقیقی دور می‌کند، الگو گرفتن از سلبریتی‌ها و حس همرنگی با جماعت به خصوص در قشر نوجوان و کودک، باعث می‌شود اخبار جعلی سریع تر پذیرفته شود.

هشتگ گفتگو: مسئولان برای درگیر نشدن نوجوانان با اخبار فیک نیوز چه اقداماتی را باید انجام دهند؟

امینی: به صورت کلی برای مقابله ۵ راه حل وجود دارد۱_به کارگیری موسسات حقیقت سنج۲_الزام پلتفرم‌های شبکه اجتماعی به حذف محتواهای دارای اخبار جعلی ۳_اقدامات حاکمیتی، به لحاظ قانونی نشر اخبار جعلی جرم انگاری شود ۴_اطلاع رسانی صحیح ۵_افزایش سواد رسانه‌ای که مهمترین راهبرد است.

هشتگ گفتگو: برای جلوگیری از انتشار شایعات چه حرکت گسترده‌ای باید انجام شود؟

چاوشیان: راه حل را قرآن کریم به ما نشان می‌دهد و می‌گوید: «اگر خبری به شما رسید که نسبت به صحت و سقم آن تردید دارید نیاز به بررسی و تامل بیشتر است. » باید هر خبری را با توجه به منبعش نپذیریم و جستجوی بیشتری کنیم؛ یعنی در ابتدا با دیدن یک تیتر و خبر از یک مرجع آن را انتشار ندهیم، رفتن به سمت ارتقای سواد رسانه‌ای نکته مهمی است که باید قابل توجه قرارگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =