تولید گازوئیل

با در سرویس قرار گرفتن ترین دوم واحد تصفیه نفت گاز پالایشگاه اصفهان و تکمیل واحدهای جانبی پالایشگاه تبریز، میزان تولید گازوئیل یورو 10.5 میلیون لیتر در روز تا پایان امسال افزایش خواهد یافت.

به گزارش پیام خانواده در شرایط فعلی خوراک شرکت‌های پالایش نفت در مجموع 2.22 میلیون بشکه و در صورت دریافت خوراک بیشتر و برداشت پیوسته محصولات تا 2.3 میلیون بشکه در روز قابل تحقق است و این میزان معمولاً شامل 1.73 میلیون بشکه نفت خام و 490 هزار بشکه در روز میعانات گازی است.

طبق گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ماحصل پالایش این حجم خوراک به طور متوسط روزانه 110 میلیون لیتر نفت‌گاز، 98 تا 103 میلیون لیتر بنزین، 6 میلیون لیتر سوخت جت، 6 میلیون لیتر نفت سفید، 13 میلیون لیتر گاز مایع و 68 میلیون لیتر نفت کوره است.

به واسطه اجرای پروژه‌های کیفی‌سازی در اغلب شرکت‌های پالایش نفت مقادیر بنزین یورو، نفت گاز و نفت سفید یورو به شرح جدول 1 است:

جدول 1- میزان تولید محصولات یورو در پالایشگاه‌های ایران (واحد: متر مکعب)

افزایش 10 میلیون لیتری تولید گازوئیل یورو تا پایان 1401/ آخرین وضعیت محصولات یورو در پالایشگاه‌ها

با مشاهده جدول 1، ملاحظه می‌شود که تولید بنزین یورو در شرایط فعلی حدود 30 میلیون لیتر در روز است اما پتانسیل تولید بیش از 70 میلیون لیتر در صورت استفاده از ظرفیت شرکت پالایش نفت بندرعباس، ستاره خلیج فارس و لاوان وجود دارد که به دلیل مصرف بالای بنزین در کشور و در راستای جبران کسری با کاهش نسبی عدد اکتان تولیدات شرکت‌های مذکور به صورت معمولی به بازار عرضه می‌شود.

به همین ترتیب میزان نفت‌گاز یورو در حال حاضر حدود 48 میلیون لیتر است که به زودی حداکثر طی سه هفته آتی با در سرویس قرار گرفتن ترین دوم واحد تصفیه نفت گاز پالایشگاه اصفهان، 8 میلیون لیتر گازوئیل یورو به سبد نفت‌گاز یورو اضافه خواهد شد و نفت‌گاز یوروی تولیدی به 56 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

تا پایان بهمن‌ماه نیز با تکمیل واحدهای جانبی تبریز از جمله واحد تولید گوگرد و واحد PSA هیدروژن 2.5 میلیون لیتر به نفت‌گاز یورو اضافه خواهد شد و کل نفت‌گاز یورو تا پایان سال جاری به رقم 58.5 میلیون لیتر در روز خواهند رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =