مهاجران

سازمان «حقوق و آزادی برای انسان» اعلام کرد که مقامات سعودی رفتار بسیار زننده‌ای با مهاجران آفریقایی و یمنی دارند.

به گزارش پیام خانواده سازمان «حقوق و آزادی برای انسان»دیروز(یکشنبه) از رفتاری که مقامات سعودی با مهاجران آفریقایی و یمنی به خصوص در مرزها دارند، به شدت انتقاد کرد.

به نوشته پایگاه خبری انصارالله یمن در بیانیه این سازمان حقوق بشری آمده است: «از نوع رفتاری که با هزاران مهاجر در بازداشتگاههای بدنام سعودی و مناطق مرزی می‌شود، به شدت نگرانیم و از نهادهای بین‌المللی و داخلی می‌خواهیم تا اقدامات دولت سعودی را که در تضاد با اصول بین‌المللی و انسانی است و بر حمایت از مهاجران تأکید دارد را محکوم کنند».

سازمان «حقوق و آزادی برای انسان» همچنین خواستار اقدام سریع جامعه جهانی برای تحت فشار قرار دادن مقامات سعودی برای التزام به قوانین بین‌المللی شد.

رسانه‌های یمنی روز گذشته تصاویری از کشته شدن دهها مهاجر آفریقایی در مرز عربستان منتشر کردند که گفته می‌شد به وسیله توپخانه قتل عام شده‌اند.

در همین راستا صفحه توئیتری «الیمن فی عیون العالم» شب گذشته ویدویی را از شرایط مهاجرانی که از اتیوپی خود را به مرز عربستان رسانده و گیر نظامیان سعودی افتاده‌اند را منتشر کرد و نوشت که آن‌ها برای یافتن یک لقمه نان از یمن عبور کرده و به مرز عربستان می‌رسند، سفری که اغلب با مرگ آن‌ها به دست مرزبانی سعودی به پایان می‌رسد و اموال و دارایی‌های آن نیز غارت می‌شود

شبکه المسیره یمن نیز روز شنبه تصاویری از گورهای دسته‌جمعی مهاجران آفریقایی در مناطق مرزی عربستان را منتشر کرد که دهها نفر را شامل می‌شد و به دست نیروهای مرزبانی ارتش سعودی کشته شده بودند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نیز در ماه ژوئن با انتشار گزارشی فاش کرد که گزارشگران این سازمان ۹ مورد قتل عام را ثبت کردند که در آن بیش از ۱۸۹ مهاجر آفریقایی کشته و حدود ۵۳۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این سازمان با اشاره به اینکه آوارگان آفریقایی در شمال استان صعده در یمن، در معرض یک جنایت قرار دارند، افزود: «این مهاجران با توپخانه و مسلسل‌های سنگین هدف مرزبانان سعودی قرار می‌گیرند».

مهاجران آفریقایی که در جست وجوی کار در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هستند، چاره‌ای جز عبور از خاک یمن ندارند، آنها اغلب از مناطق درگیری شدید عبور می‌کنند و با سوء رفتارهای جدی مانند بازداشت در شرایط غیرانسانی، استثمار و انتقال اجباری مواجه می‌شوند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در بخش دیگر گزارش خود نوشت که زنان و دختران اغلب گفته‌اند که در معرض خشونت، سوء استفاده و استثمار جنسی از سوی قاچاقچیان انسان قرار می‌گیرند.

طبق گزارش منابع محلی در شمال یمن، بیش از ۱۰۰۰ مهاجر در سال جاری - از جمله زنان و کودکان - به دلیل حملات و هدف قرار دادن عمدی در مرز توسط نیروهای امنیتی سعودی زخمی یا کشته شده‌اند. هر ماه صدها مهاجر در بیمارستان‌ها و درمانگاههای تحت حمایت کمیساریالی عالی پناهندگان سازمان ملل در نزدیکی شهر مرزی صعده به دلیل جراحات ناشی از شلیک گلوله بستری می‌شوند. برخی از آن‌ها ممکن است دچار نقض عضو یا فلج شوند.

در همین حال به گفته نهادهای حقوق بشری حدود ۴۵۰۰ مهاجر آفریقایی در شهر مأرب گیر افتاده و قادر به ادامه سفر به سمت کشورهای عربی خلیج فارس یا بازگشت به کشورشان نیستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =