انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا

نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای امروز آمریکا تاثیر زیادی بر دو سال باقیمانده از ریاست‌جمهوری بایدن و انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ این کشور خواهد داشت.

به گزارش پیام خانواده ایالات متحده آمریکا امروز سه‌شنبه هشتم نوامبر ۲۰۲۲ (۱۷ آبان ۱۴۰۱) انتخابات تعیین‌کننده میان‌دوره‌ای کنگره را برگزار می‌کند که نتیجه آن تاثیر زیادی بر دو سال باقیمانده از ریاست‌جمهوری جو بایدن و همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ این کشور خواهد داشت.

انتخابات کنگره آمریکا در یک نگاه:

  • در انتخابات امسال درباره سرنوشت ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا رای‌گیری می‌شود.
  • همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته می‌شود.
  • در این انتخابات ۳۶ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا فرماندار خود را تعیین می‌کنند.

آشنایی با انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا

این انتخابات برای تعیین کرسی‌های کنگره در آمریکاست که از دو بخش مجلس نمایندگان و سنا تشکیل شده است. انتخابات میان‌دوره‌ای هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و به دلیل قرار گرفتن در میانه دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری آمریکا، به آن میان‌دوره‌ای می‌گویند. کنگره آمریکا قوانین سراسری را وضع می‌کند که در آن مجلس نمایندگان تصمیم می‌گیرد که درباره کدام قوانین رای‌گیری شود، در حالی که سنا می‌تواند آن‌ها را رد یا تصویب کند، انتصاب‌ها از سوی رئیس‌جمهور را تایید کند و به ندرت تحقیقاتی علیه او انجام دهد.

هر ایالت در آمریکا دو سناتور دارد که برای دوره شش ساله انتخاب می‌شوند. اعضای مجلس نمایندگان آمریکا اما برای دوره دو ساله انتخاب می‌شوند و مناطق کوچکتر را نمایندگی می‌کنند. در انتخابات امروز برای همه کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا و یک سوم کرسی‌های سنا رای‌گیری انجام می‌شود. چند ایالت بزرگ هم انتخاباتی برای تعیین فرماندار و مقامات محلی خود دارند.

همه چیز درباره انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا و تاثیر آن بر دولت بایدن

کدام حزب پیروز انتخابات امروز آمریکاست

حزب دموکرات آمریکا در دو سال گذشته هم در مجلس نمایندگان و هم در سنا اکثریت را در اختیار داشته که این به بایدن دموکرات در تصویب قوانینی که می‌خواسته کمک کرده است. اما فاصله برتری دموکرات‌ها بسیار کم بوده که باعث رقابت تنگاتنگی بین دو حزب می‌شود. بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها، جمهوری‌خواهان ممکن است کنترل مجلس نمایندگان را به دست بگیرند اما دموکرات‌ها امکان حفظ اکثریت سنا را دارند.

از ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا تکلیف اغلب آن‌ها مشخص است و معلوم است به کدام یک از دو حزب تعلق می‌گیرد اما ۳۰ کرسی در این بین می‌تواند بین دو حزب بچرخد. مناطق حومه اطراف شهرهای ایالت‌هایی مثل پنسیلوانیا، کالیفرنیا، اوهایو و کارولینای شمالی کلیدی خواهند بود.

در سنا هم به نظر می‌رسد چهار کرسی از ۲۵ کرسی مورد رقابت می‌تواند به هر یک از دو سمت برود. رقابت‌های محوری در این مجلس در نوادا، آریزونا، جورجیا و پنسلیوانیا است. با توجه به این که انتظار می‌رود بسیاری از رقابت‌ها بسیار نزدیک باشد، ممکن است چند روز طول بکشد تا نتایج نهایی مشخص شود. جمهوری‌خواهان برای به دست آوردن اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا باید پنج کرسی به دست آورند، در حالی که تنها به یک کرسی برای کنترل سنا نیاز دارند.

اگر رقابت سنا در جورجیا همان اندازه که انتظار می‌رود نزدیک باشد و هیچ نامزدی بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب نکند، دور دوم برای شش دسامبر (۱۵ آذر) برنامه‌ریزی شده که به این معناست که تا آن زمان نتیجه اکثریت سنا مشخص نخواهد شد. کنگره جدید آمریکا قرار است سوم ژانویه ۲۰۲۳ (۱۳ دی) آغاز به کار کند.

همه چیز درباره انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا و تاثیر آن بر دولت بایدن

موضوعات مهم برای رای‌دهندگان آمریکایی

در آغاز سال ۲۰۲۲ به نظر می‌رسید که مسائل مهم مربوط به مهاجرت، جرم و جنایت و هزینه زندگی باشد که می‌تواند برای جمهوری‌خواهان محافظه‌کار رای بیاورد. اما در ماه ژوئن وقتی که دیوان عالی آمریکا حمایت‌های ملی از سقط جنین را لغو کرد این مسئله دچار تغییر شد و به دموکرات‌ها که از حق انتخاب زنان در این خصوص حمایت می‌کنند و آن را در کانون بسیاری از کارزارهای انتخاباتی خود قرار داده‌اند، فرصت جبران داد. در حال حاضر اما با کم رنگ شدن اثر فوری این تصمیم، جمهوری‌خواهان در تلاش هستند تا تمرکز رای‌دهندگان را به تورم، مهاجرت و جرایم خشونت‌بار بازگردانند.

همه چیز درباره انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا و تاثیر آن بر دولت بایدن

اثرات نتایج انتخابات کنگره بر دولت بایدن

انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا اغلب مثل حکمی درباره عملکرد رئیس‌جمهور این کشور عمل می‌کند و حزبی که در قدرت است معمولاً کرسی‌های خود را از دست می‌دهد. مسئله‌ای که به نگرانی‌ها بین حزب دموکرات با توجه به این که محبوبیت بایدن بین رای‌دهندگان از ماه اوت به زیر ۵۰ درصد رسیده، دامن زده است. اگر دموکرات‌ها بتوانند کنترل کنگره را حفظ کند، بایدن می‌تواند برنامه‌هایش را از جمله تشدید کنترل سلاح پیش ببرد. اما اگر جمهوری‌خواهان بتوانند کنترل هر یک از مجالس را به دست بگیرند، به شکلی موثر قادر خواهند بود این دستورکار را متوقف کنند.

همه چیز درباره انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا و تاثیر آن بر دولت بایدن

آن‌ها همچنین می‌توانند کمیته‌های تحقیقاتی در کنگره را کنترل کنند، بنابراین می‌توانند به تحقیقات درباره حمله شش ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا از سوی طرفداران ترامپ پایان دهند، گرچه کار آن قرار است تا آخر امسال پایان یابد. آن‌ها همچنین ممکن است تحقیقات جدیدی را درباره موضوعات محافظه‌کارانه‌تر مثل معاملات تجاری پسر بایدن با چین یا خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز کنند.

همچنین واگذار کردن کنترل کنگره به جمهوری‌خواهان کار بایدن را برای انتصابات جدید از جمله در دیوان عالی ایالت متحده دشوارتر می‌کند. این شکست همچنین سیاست خارجی دولت او بخصوص کمک واشنگتن به اوکراین برای مقابله با روسیه را مختل می‌کند. در عوض، جو بایدن هم می‌تواند با استفاده از حق وتوی خود، قوانین محافظه‌کارانه درباره سقط جنین، مهاجرت و مالیات را مسدود کند.

تاثیر نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای بر انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا

نتایج این انتخابات می‌تواند سرنخی درباره این بدهد که چه کسی در این رقابت ممکن است نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ باشد. اگر نامزدهای مورد حمایت ترامپ نتایج خوبی کسب نکنند، او احتمال کمتری دارد که از حمایت حزب جمهوری‌خواه برای رقابت مجدد برخوردار شود. در فلوریدا و تگزاس، ران دیسانتیس و گرگ ابوت فرمانداران جمهوری‌خواه امیدوارند انتخاب مجدد، آن‌ها را به سمت رقابت برای ورود به کاخ سفید ببرد.

همه چیز درباره انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا و تاثیر آن بر دولت بایدن

در طرف دیگر، اگر دموکرات‌ها بتوانند قدرت را در میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا حفظ کنند، این می‌تواند به آن‌ها در حالی که کارزار ۲۰۲۴ خود برای انتخاب مجدد بایدن را تشکیل می‌دهند، اعتماد به نفس بدهد.

نوشته‌های این مطلب برگرفته از گزارش‌ها و تحلیل‌های بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و رویترز درباره انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در آمریکاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =