کد خبر: 8462
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا در واکنشی مکتوب به پرتاب ماهواره بر قائم ۱۰۰ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این اقدام را "غیرسودمند و بی ثبات کننده" خواند و از پیشرفت برنامه فضایی ایران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش پیام خانواده خبرگزاری رویترز امروز نوشت که این مقام آمریکایی ضمن اعلام "نگرانی" کاخ سفید از توسعه مداوم ماهواره برهای ایران، مدعی شد که فنآوری های به کار رفته در آن "مشابه و معادل با موشک های بالستیک و از جمله سامانه های دوربرد" است.

این سخنگو که رویترز نامی از وی نبرده، مدعی شده است که پرتاب ماهواره برهای ایران سرپیچی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که ایران را فرا می خواند تا از هر فعالیت مرتبط با موشک های بالستیک قادر به حمل سلاح هسته ای خودداری کند.

این دیپلمات آمریکایی تهدید کرد که واشنگتن با استفاده از ابرازهای گوناگون عدم اشاعه از جمله تحریم ها با پیشرفت بیشتر برنامه موشکی بالستیک ایران مقابله خواهد کرد.

نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیروز پرتاب موفقیت آمیز زیرمداری ماهواره بر سوخت جامد «قائم ۱۰۰» را اعلام کرد و افزود: این ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قادر است ماهواره‌های ۸۰ کیلوگرمی را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد.

در آزمایش روز گذشته موتور مرحله اول ماهواره بر قائم ۱۰۰ که همان موتور سوخت جامد رافع است و در دی‌ماه ۱۴۰۰ آزمایش زمینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته بوده، مورد آزمایش پروازی زیر مداری قرار گرفت.

با عبور از این مرحله در آینده ای نزدیک ماهواره ناهید سازمان هوافضای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره برداری از ماهواره بر سه مرحله ای قائم ۱۰۰ در مدار قرار می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =