کد خبر: 8431
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
جام جهانی

آرژانتین می‌خواهد با کاپیتانی و رهبری لیونل مسی پس از ۳۶ سال و برای سومین بار فاتح جام جهانی فوتبال شود.

به گزارش پیام خانواده  چیزی تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ باقی نمانده است. بیست‌ودومین دوره‌ بزرگترین رویداد فوتبالیِ جهان برای دومین بار قرار است در قاره‌ کهن و به میزبانی قطر برگزار شود.

در این گزارش راجع به آرژانتین صحبت می‌کنیم. آلبی‌سلسته با هدایت لیونل اسکالونی در اوج آمادگی به سر می‌برد. آنها به راحتی مجوز حضور گرفتند. در کوپا آمریکا قهرمان شدند تا پس از ۲۸ سال در سطح بزرگسالان فاتح یک تورنمنت معتبر شوند و در ادامه برنده‌ی بازی فینالیسیما شدند. ۳۵ بازی بدون باخت نشان می‌دهد که قهرمان ۲ دوره‌ی جام جهانی از انگیزه‌های زیادی برای موفقیت برخوردار است؛ آن هم در آخرین جام جهانی با حضور لیونل مسی.

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی؛ همه برای مسی، مسی برای همه

طریقه‌ی صعود:

همچنان یک بازی انجام نشده برای آرژانتین باقیست. آنها مقابل برزیل مسابقه‌ی عقب‌افتاده را انجام ندادند ولی با این وجود با کسب ۳۹ امتیاز در گروهی ۱۰ تیمی در منطقه‌ی آمریکای جنوبی رتبه‌ی دوم را مال خود کردند و بدون دردسر جهانی شدند. سلسائو با ۴۵ امتیاز در جایگاه نخست ایستاد و تیم‌های اروگوئه و اکوادور نیز در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفتند تا تشکیل‌دهنده نماینده‌های کونمبول در جام بیست و دوم باشند.

سابقه در جام جهانی:

به جز جام‌های ۱۹۳۸، ۱۹۵۰، ۱۹۵۴ و ۱۹۷۰ آرژانتین در تمامی جام‌های جهانی حاضر بوده است. آنها برخی از جام‌هایی که غایب بودند را به دلایلی نظیر قهر کردن از دست دادند. رتبه‌ی دومی در اولین دوره را اگر کنار بگذاریم؛ آنها تا سال ۱۹۷۸ که میزبان بودند و اولین قهرمانی را با هدایت سزار لوئیز منوتی به دست آوردند، یک تیم درجه ۲ به حساب می‌آمدند و جزو مدعیان قلمداد نمی‌شدند اما رفته رفته اوضاع برای این کشور لاتین عوض شد. آنها هشت سال بعد با درخشش خیره‌کننده‌ی دیگو آرماندو مارادونای فقید و با هدایت کارلوس بیلاردو در خاک مکزیک دومین قهرمانی را به دست آوردند اما دیگر در کسب عنوان قهرمانی موفق عمل نکردند. دومی در جام‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۱۴ بهترین نمایش آرژانتین بعد از دومین قهرمانی‌اش در بزرگترین رویداد فوتبالی جهان بود.

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی؛ همه برای مسی، مسی برای همه

بهترین عملکرد:

همانطور که اشاره شد آلبی‌سلسته ۲ بار تاکنون موفق شده عنوان قهرمانی رقابت‌های جام جهانی را به دست بیاورد. آنها در سال ۱۹۷۸ میزبانی را برای اولین بار به چنگ آوردند و سعی داشتند جام را در خانه نگه دارند. سزار لوئیز منوتی با وسواس شدیدش و با علاقه‌اش به ارائه‌ی فوتبالی زیبا، تیمی یکدست را با حضور نفراتی چون اوبالدو فیلول، دنیل برتونی، دنیل پاسارلا، ماریو کمپس و ... روانه‌ی مسابقات کرد.

آنها با ۲ برد و یک باخت در دور نخست مقام دوم گروه را به دست آوردند و راهی مرحله‌ی بعدی شدند. پیروزی ۲ بر صفر لهستان و تساوی بدون گل برابر برزیل باعث شد تا تکلیف فینالیست شدن میزبان به بازی آخر کشیده شود. دیداری جنجالی که در آن شاگردان منوتی با ۶ گل پرو را در کوبیدند و به خاطر تفاصل گل بهتر نسبت به رقیب سنتی خود به دیدار پایانی راه یافتند. برزیلی‌ها معتقد هستند آرژانتین با استفاده از امتیازات بیرون از زمین و روابط نادرست، پرو را مجاب کرد تا با این نتیجه شکست بخورد.

بازی نهایی به هر شکل برگزار شد. آرژانتین توسط ماریو کمپس به گل رسید اما در دقایق آخر دیک نانیگها کار را به تساوی کشاند. با این حال گلزنی دوباره‌ی کمپس، اقای گل بازی‌ها و دنیل برتونی حکم به برتری سه بر یک نماینده‌ی آمریکای جنوبی داد. آرژانتین برای اولین بار قهرمان جهان شد.

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی؛ همه برای مسی، مسی برای همه

هشت سال بعد آبی و سفید ها با سرمربیگری دشمنِ منوتی یعنی دکتر کارلوس بیلاردو که عمل گرا بود و فقط نتیجه برایش اهمیت داشت وارد مکزیک شدند. آنها این مرتبه با ۲ برد و یک تساوی سرگروهی را از آن خود کردند. پیروزی یک بر صفر مقابل اروگوئه در یک‌هشتم نهایی منجر به صعود آلبی سلسته به دور سوم شد. یک دیدار تاریخی در ورزشگاه آزتک بین آرژانتین و انگلیس به انجام رسید. مارادونا یک بار با دست و یک مرتبه با دریبل زدن بازیکنان سه‌شیرها از میانه‌ی میدان برای تیمش گلزنی کرد تا این تیم به دور نیمه‌نهایی صعود کند. قربانی بعد بلژیک بود. آرژانتین بازهم با بریس فوق ستاره‌اش فاتح میدان شد.

بازی فینال و جدال با آلمان غربی سراسر هیجان بود. جدالی که با لوئیز براون و خورخه والدانو به سود آرژانتین شد اما در ادامه شاگردان فرانتس بکن‌باوئر کار را به تساوی کشاندند. پیش از پایان ۹۰ دقیقه ولی بازهم نماینده‌ی آمریکای جنوبی به گل رسید و این بار زننده‌ی این گل خورخه لوئیز بوروچاگا بود. دومین قهرمانی در خاک مکزیک برای آرژانتین به دست آمد.

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی؛ همه برای مسی، مسی برای همه

سرمربی:

لیونل اسکالونی دستیار خورخه سامپائولی در جام جهانی ۲۰۱۸ بود و پیش از آن در سویا داشت. او به عنوان بازیکن جزو مسافران آرژانتین در جام جهانی ۲۰۰۶ بود. او پس از عملکرد ضعیف در روسیه به عنوان سرمربی موقت انتخاب شد ولی توانست اعتماد همگان را جلب کند. حضور در نیمه‌نهایی کوپاآمریکای ۲۰۱۹ مسئولان فدراسیون را مجاب کرد تا بر سر کار بماند. تیم با هدایت اسکالونی به یک‌پارچگی رسید و پیشرفت کرد و دیگر به هیچ تیمی نباخت. آنها حالا با قهرمانی در کوپاآمریکای سال ۲۰۲۱ و همچنین بازی فینالیسیما مقابل ایتالیا، در اوج قرار دارند. مسی و دیگر ستاره‌ها به درک فوق العاده‌ای از یکدیگر رسیده‌اند و باید دید اسکالونی می‌تواند آرژانتین را بعد از ۳۶ سال به قهرمانی در جهان برساند یا خیر.

سابقه‌ی تقابل با هم‌گروهی‌ها:

مکزیک: ۳۱ بازی: ۴ باخت، ۱۲ مساوی و ۱۵ برد

عربستان: چهار بازی: ۲ مساوی و ۲ برد

لهستان: ۱۱ بازی: سه باخت، ۲ مساوی و ۶ برد

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی؛ همه برای مسی، مسی برای همه

ستاره:

ابهامی باقی نمانده است. لیونل مسی، اَبَرستاره‌ی تمام‌نشدنی آلبی‌سلسته در ۳۵ سالگی قرار است پنجمین و آخرین جام جهانی خود را تجربه کند. او برای تصاحب تنها جامی که فتح‌اش نکرده تلاش می‌کند. بعد از سال‌ها سرانجام به آرامش در تیم ملی کشورش رسید و کوپا را به دست آورد. حالا هم در کنار هم‌تیمی‌هایی که حاضرند برای او جان‌شان را هم بدهند می‌خواهد در قطر جام زرینه بال را بالای سر ببرد و با خیال راحت به همه اثبات کند بهترین بازیکن تاریخ است.

برنامه‌ی بازی‌ها:

سه‌شنبه یک آذر: آرژانتین- عربستان ساعت ۱۳:۳۰

شنبه پنج آذر: آرژانتین- مکزیک ساعت ۲۲:۳۰

چهارشنبه ۹ آذر: لهستان- آرژانتین ساعت ۲۲:۳۰

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی؛ همه برای مسی، مسی برای همه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =