بارندگی

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه اگر بارش نرمال هم داشته باشیم، جوابگوی نیاز آبی کشور نیست، گفت: انتظار این است که در نیمه دوم آبان و آذر ماه شرایط بارشی به حالت نرمال بازگردد؛ بدین معنی که بارندگی‌های معمول این موقع از سال را خواهیم داشت.

به گزارش پیام خانواده «احد وظیفه» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت بارش‌ها در دو ماه پایانی فصل پاییز اظهار : بی‌هنجاری بارشی و بارش‌های کمتر از نرمال وضعیت نامناسبی را ایجاد کرده است.

وی توضیح داد: میانگین سی سال گذشته استان تهران دریافت ۹ میلی‌متر باران در مهرماه بوده است که تقریباً تاکنون بارندگی‌ای دریافت نکرده است، در همین برهه در استان البرز ۱۱ میلی‌متر باران دریافت می‌شد که امسال صفر بوده، در سایر استان‌ها نیز شرایط مشابه است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی افزود: در حوزه زاگرس و غرب کشور نیز این موقع از سال ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر به خصوص در قسمت‌های کوهستانی بارندگی داشتیم، اما مهر ماه امسال بارش‌ها محدود به نواحی شمالی بوده است؛ آن هم با آنرمالی شدید؛ برای مثال هر سال بارندگی در گیلان ۱۲۰ میلی‌متر بوده که مهر امسال فقط ۴۰ میلی‌متر بارش دریافت کرده است.

وظیفه درباره وضعیت بارش‌ها در هفته آینده گفت: انتظار داریم طی این هفته بارندگی در نوار ساحلی شمالی کشور بیش از نرمال شود. شمال استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گلستان و خراسان شمالی نیز بارندگی‌های به نسبت نرمالی را در این هفته انتظار داریم. همچنین در استان تهران طی هفته آینده در بخش‌های جنوبی البرز بارش گزارش شده است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: انتظار غالب این است که شرایط بارشی در نیمه دوم آبان ماه و آذر ماه به حالت نرمال بازگردد، یعنی بارندگی‌های معمول مناطق که در این موقع از سال است، را داشته باشیم؛ البته اگر از زوایا دسترسی به آب نگاه کنیم به دلیل اینکه وضعیت بارش در ۲ سال گذشته به شدت کمتر از نرم بوده است، باز هم تاثیری در جبران منابع آبی ندارد.

وی با یادآوری اینکه در سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بارندگی ۳۸ درصد کمتر از نرمال بوده است، گفت: در سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نیز بارندگی‌ها ۲۴ درصد کمتر از نرمال بوده است و درصد قابل ملاحظه‌ای از بارندگی در ۲ سال گذشته دریافت نکردیم که اثر منفی بر منابع آبی کشور گذاشته است. کمبود بارندگی باعث شده است ذخیره آبی در وضعیت خوبی نباشد و آب پشت سدها به کمینه تاریخی رسیده است.

به گفته وظیفه، سفره‌های دشت‌های جنوب البرز به سرعت در حال تخلیه شدن است که فرونشست زمین را در پی دارد. همچنین بخش عمده‌ای از نیاز آبی از منابع زیرزمینی تامین می‌شود که به سرعت در حال تخلیه شدن است و تاثیر آن فرونشست زمین خواهد بود.

رییس مرکز ملی خشکسالی گفت: کارشناسان بر این عقیده هستند اگر بارش نرمال هم داشته باشیم، جوابگوی نیاز آبی کشور نیست و همین حالا اصفهان، بخش جنوبی کرمان درگیر فرونشست زمین است و این موضوع از چند دهه قبل شروع شده است و همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =