حج و زیارت

نماینده ولی فقیه در بعثه حج و زیارت با تاکید بر اینکه زائران بالای ۶۵ سال به حج تمتع ۱۴۰۲ اعزام خواهند شد، گفت: در حج امسال حدود ۴۰ هزار زائر ایرانی راهی عربستان شدند اما سال آینده ۸۵ هزار زائر به حج تمتع اعزام خواهند شد.

به گزارش پیام خانواده   حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب در گفت و گو با خبرنگار حج و زیارت ایرنا با تاکید بر اینکه ۲۵ درصد زائران اعزامی به حج تمتع سال آینده را افراد بالای ۶۵ تشکیل خواهند داد، ‌اظهار داشت:‌ یکی از دلایل افزایش سهیمه زائران ایرانی در مقایسه با تعداد افراد اعزام شده به حج تمتع امسال، ‌ مکاتبات و پیگیری مسئولان ایرانی و نیز برداشته شدن شرایط سخت کرونایی در عربستان است.

وی درباره چرا نمی توان بیش از ۲۵ درصد از زائران متقاضی و واجد شرایط بالای ۶۵ سال را به حج تمتع اعزام کرد، گفت: محدودیت ایجاد شده توسط عربستان با هدف ارائه خدمات بیشتر و جلوگیری از کاهش سرعت ارائه خدمات به حجاج است.

سرپرست حجاج ایرانی با تاکید براینکه همچنان برخی محدودیت های بهداشتی برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا در عربستان رعایت می شود، بیان داشت: در هر صورت زائران اعزامی به عربستان بایستی با احترام به قوانین این کشور، رعایت مسایل بهداشتی را مورد توجه قرار دهند.

حجت الاسلام نواب درباره افزایش سهمیه ایران برای اعزام به حج تمتع گفت: مسئولان حج و زیارت عربستان در سال ۱۳۹۹ قول های مساعدی در خصوص افزایش سهمیه حج تمتع برای تشرف زائران ایرانی داده بودند اما با توجه به شرایط کرونایی باید منتظر تصمیم جدید عربستان در این زمینه باشیم.

راه اندازی عمره مفرده مبتنی بر تصمیم دولت مردان دو کشور است

زائران بالای ۶۵ سال به حج تمتع ۱۴۰۲ اعزام می‌شوند/ سهمیه ایران ۲ برابر شد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین در خصوص راه اندازی سفرعمره اظهار داشت: آماده اعزام زائران ایرانی برای عمره مفرده هستیم اما از سرگیری این مهم، مرهون ارتباطات و توافقات وزیران خارجه دو کشور ایران و عربستان با در نظر گرفتن منافع ملی است و پس از آن باید نسبت به راه اندازی سفارت و کنسولگری اقدام کرد.

اولویت اعزام حج تمتع سال آینده با چه کسانی است

حجت الاسلام نواب با تاکید بر اینکه در اعزام سال آینده اولویت با زائرانی است که در سال ۱۳۹۹ نسبت به تکمیل اطلاعات و پرداخت هزینه سفر خود اقدام کرده باشند، تصریح کرد:‌ این عده که به هر دلیل نتوانستند درحج تمتع امسال اعزام شوند در اولویت اعزام سال آینده هستند و مابقی اعزام ها براساس قاعده و روال همیشگی نوبت بندی بر اساس زمان ثبت نام و پرداخت ودیعه اعزام خواهند شد.

عملیات اجرایی برای حج ۱۴۰۲ درحال انجام است

سرپرست حجاج ایرانی همچنین در خصوص برخی اقدامات انجام گرفته برای حج ۱۴۰۲ نیز گفت: هم اکنون روحانیون واجد شرایط کاروان ها برای حج سال آینده انتخاب و چندین نشست و هماهنگی های لازم برای آموزش و دیگر اقدامات این عزیزان انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و برنامه ریزی برای زائران حج ۱۴۰۲ به دو روش حضوری و غیر حضوری انجام خواهد شد، ادامه داد:‌ آموزش های لازم به زائران قبل اعزام در زمانبندی مشخص به انجام خواهد رسید.
حجت الاسلام نواب با بیان اینکه برخی روحانیون با توجه به شرایط سنی به حج سال آینده اعزام نخواهند شد، گفت:‌ تاکنون اقدامات لازم به منظور جایگزینی روحانیون واجد شرایط اعزام انجام شده است.

نگاه به حج خوش بینانه و مثبت است

زائران بالای ۶۵ سال به حج تمتع ۱۴۰۲ اعزام می‌شوند/ سهمیه ایران ۲ برابر شد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با قدردانی از زحمات دولت سیزدهم در هماهنگی و همگامی هر چه بیشتر برای ارائه خدمت به مردم، اظهار داشت:‌ تمامی اتفاقات خوبی که در مجموعه حج و زیارت رخ می دهد نتیجه زحماتی است که در سلسله مراتب خودش انجام می گیرد.

افزایش هزینه ها توسط عربستان منجر به بازماندن بسیاری از مسلمانان از سفر حج شد

سرپرست حجاج ایرانی با انتقاد از افزایش هزینه های تشرف زائران به حج گفت:‌ مسئولان عربستان که خود را خادم حجاج می دانند باید با کاهش هزینه ها زمینه بهره مندی هرچه بیشتر مسلمانان از این امر واجب را فراهم آورند.
حجت الاسلام نواب اظهار داشت: امسال افزایش هزینه های حج درعربستان موجب شد از یک میلیون زائری که پیش بینی این کشور برای حضور در حج بود کمی بیش از ۸۰۰ هزار نفر راهی عربستان شوند و مابقی از پس افزایش هزینه ها بر نیامده و سفر خود را منتفی کردند.

حجاج ایرانی اجناس خود را از داخل کشور تهیه کنند

وی ادامه داد: به حجاج ایرانی توصیه می کنیم برای خرید سوغات، وقت خود را در خیابان ها و فروشگاههای عربستان تلف نکنند و بیشتر وقت خود را به حج و مسایل معنوی آن اختصاص دهند که سبب بهره مندی معنوی بیشتر و رونق بازار کشورمان خواهد شد. بهترین سوغاتی برای بستگان که در ایران یافت نمی شود زیارت حرم پیامبر و امامان مظلوم بقیع علیهم السلام و سیدالشهدای احد و یاران پیامبر صلی الله علیه و اله و طواف و نماز و قرائت قرآن برای آنان است. در روایت آمده الحج و العمره سوقان من اسواق الاخره. حج و عمره دو بازار از بازارهای آخرت است بنابر این باید دنبال متاع آخرت بود و سوغات را قبل از سفر تهیه کرد.

حج ۱۴۰۲ در این سال‌ها گران ترین خواهد بود

زائران بالای ۶۵ سال به حج تمتع ۱۴۰۲ اعزام می‌شوند/ سهمیه ایران ۲ برابر شد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار داشت:‌ با توجه به افزایش حدود شصت در صدی هزینه ها از سوی مسئولان حج عربستان پیش بینی می کنیم حج ۱۴۰۲ گران ترین حج در طول این سالهای اعزام باشد.

وی ادامه داد: برهمین اساس پیش بینی می شود در حج سال آینده هزینه سفر هر زائر ایرانی بیش از یکصد میلیون تومان باشد یا به عبارتی هر زائر باید روزانه برای هر روز اقامت در عربستان حدود ۴ میلیون تومان پرداخت کند.

حجت الاسلام نواب ادامه داد: تا پیش از حج امسال هزینه ارزی برای هر زائر حدود سه تا سه هزار و ۲۰۰ دلار میشد ولی در حج ۱۴۰۱ عربستان به یکباره هزینه حج را ۱۴۰۰ دلار افزایش داد و از طرف دیگر ۱۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده را هم به این رقم اضافه کردند که در نهایت رقم بسیار سنگینی برای زائران تلقی می شود.

وی تصریح کرد: با تدابیر خادمان زائران ایرانی حج ایران با هزینه کمتری در بین کشورهای مسلمان همسایه به شمار می رود اما درحج آینده هزینه های آن به حدود ۵ هزار دلار برای هر زائر خواهد بود.

سرپرست حجاج ایرانی اظهار داشت: امیدواریم سال آینده سال خوبی برای زائران ایرانی باشد و شاهد کاهش هزینه ها برای این عزیزان باشیم زیرا که شعار عربستان این است که خادم زائران حج هستیم و مسئولان این کشور برای رفاه حال زائران باید هزینه ها را کاهش دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =