زنان سرپرست خانوار

زنان سرپرست خانوار که براساس داده‌های آماری موجود حدود ۶ میلیون نفر هستند، اغلب برای دریافت تسهیلات با مشکلات جدی مواجه شده که به همین منظور دولت سیزدهم با نگاه ویژه به این قشر، برای این مشکل آنها با ایجاد صندوق ضمانت تسهیلات چاره‌ای اساسی اندیشیده است.

به گزارش پیام خانواده  تشکیل صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار به عنوان گامی مهم و اساسی برای پایداری اشتغال و فعالیت‌های این بانوان در عرصه کار و تولید برداشته تا این بانوان نیز در جامعه از این طریق برای حل مشکلات اقتصادی خود علاوه بر داشتن شغل بتوانند تسهیلات موردنیاز را هم دریافت کنند.

ایجاد صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار در ستاد ملی زن و خانواده با حضور رئیس جمهور به تصویب رسید و همین بارقه امیدی برای این زنان داشت چرا که با این اقدام بانوانی که سرپرست خانوار بوده دیگر نیازی به داشتن ضامن برای دریافت وام اشتغال نیستند.

یکی از مشکلات زنان سرپرست خانوار در کشور نبود ضامن برای تسهیلات اشتغالزایی است، به همین منظور و برای ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار در ستاد ملی زن و خانواده صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار تصویب شده و در هیات دولت به تصویب نهایی رسید.

در این راستا بانوان در دهک‌های یک تا پنج که امکان آوردن ضامن برای تسهیلات خود را ندارند، دولت ضمانت آنان خواهد شد تا ضمن نداشتن دغدغه برای داشتن ضامن و با ایجاد اشتغال پایدار و فراهم کردن زمینه کسب و کار با فراغ بال و عزتمندی روی پای خودشان بایستند.

با توجه به مشکلاتی که بانوان برای داشتن ضامن تسهیلات خود در جریان سفرهای استانی مطرح می‌کنند بنابراین تشکیل این صندوق می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال برای بانوان شود و در آینده مشکلی برای ضمانت تسهیلات خود و فراهم شدن فرصت شغلی نداشته باشند.

به همین منظور علاوه بر اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریالی اولیه این صندوق ۱۰۰ میلیارد ریال دیگر از سوی بانک رفاه به دستور وزیر اقتصاد در این صندوق تودیع شد تا بتواند افراد بیشتری را مشمول این ضمانت کند و بخشی از دغدغه زنان سرپرست خانوار برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی رفع شود و در واقع این اعتبار کمک دولت برای اشتغال زنان کارآفرین است.

در این راستا همچنین معاون اول رئیس جمهور با ابلاغ مصوبه دولت درباره تسهیل ضمانت وام‌های اشتغال خُرد زنان سرپرست خانوار مقرر کرد که وام های کمتر از یک میلیارد ریال به این قشر بدون نیاز به ضامن قابل پرداخت است.

یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم تاکید بر حمایت از زنان سرپرست خانوار

یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت تاکنون تأکید بر حمایت از زنان سرپرست خانوار و کمک به رفع مشکلات این قشر از جامعه بوده است. براساس ماده (۳) آیین نامه ستاد ملی زن و خانواده، کلیه مصوبات ستاد ملی زن و خانواده طبق اصل (۱۳۸) قانون اساسی و مجوز هیات وزیران لازم الاجرا بوده و همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها موظفند براساس مصوبات ستاد اقدام کنند.

در همین راستا پیشنهاد تسهیل ضمانت وام‌های اشتغال خُرد زنان سرپرست خانوار با بهره‌گیری از ظرفیت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، در فروردین ماه سال جاری از سوی ستاد ملی زن و خانواده و با حضور رئیس جمهور مصوب و به تأیید وزرای عضو ستاد رسید.

پس از آن، معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با توجه به رویه موجود درخصوص ابلاغ مصوبات ستاد یادشده، پیشنهاد این طرح را برای تصویب نهایی به هیات وزیران ارایه کرد که در جلسه دولت به تصویب رسید.

براساس مصوبه هیات وزیران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شده اقدامات لازم برای صدور ضمانتنامه به بانک‌های عامل جهت پرداخت تسهیلات اشتغال خرد زنان سرپرست خانوار (دهک‌های ۱ تا ۵ درآمدی) را از محل اعتبارات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، تا سقف یک میلیارد ریال بدون نیاز به معرفی ضامن غیر انجام دهد.

در راستای اجرای طرح مصوب دولت برای تسهیل ضمانت وام‌های اشتغال گروه هدف نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شده با همکاری معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اقدامات لازم را جهت بهره‌گیری از ظرفیت صندوق سرمایه گذاری تعاون در راستای صدور ضمانت نامه تسهیلات اشتغال خُرد زنان سرپرست خانوار (دهک‌های ۱ تا ۵ درآمدی)، تا سقف یک میلیارد ریال بدون نیاز به معرفی ضامن غیر به بانک‌های عامل و با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق به انجام رساند و در صورت تأمین اعتبار تکمیلی صندوق، صدور ضمانت‌نامه از طرف صندوق تا ۵ برابر مبلغ تودیع شده انجام می‌شود.

همچنین درباره نحوه هماهنگی و نظارت بر اجرای مصوبه مذکور، ستاد ملی زن و خانواده مسئولیت مستقیم هماهنگی، پایش و نظارت بر اقدامات همه دستگاه‌های ذیربط را بر عهده داشته و دستگاه‌های مذکور موظف هستند تمامی اقدامات و برنامه‌های خود را در اجرای این مصوبه هر ۶ ماه یکبار به دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده (معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده) گزارش کنند.

علاوه بر این، براساس تقسیم کار دستگاهی تعیین شده از سوی دولت برای اجرای مصوبه یاد شده، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به ایجاد هماهنگی لازم به منظور سپرده‌گذاری مبالغی از محل کمک‌های بلاعوض، بودجه‌های حمایتی و یا مسئولیت اجتماعی دستگاه‌ها در حساب‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و نیز معرفی زنان سرپرست خانوار واجد شرایط صدور ضمانت نامه به صندوق اقدام خواهد کرد.

همچنین تقویت منابع قرض‌الحسنه به منظور ایجاد توان و امکانات برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به جامعه هدف و احراز صلاحیت متقاضیان مبنی بر تعیین دهک درآمدی (قرار داشتن در دهک‌های ۱ تا ۵) و سرپرست خانوار بودن به استناد اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان، از دیگر اقدامات این وزارتخانه در اجرای طرح مصوب دولت خواهد بود.

ابلاغ بهره‌برداری از صندوق ضمانت اشتغال خرد زنان سرپرست‌خانوار

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز به ابلاغ تاسیس و بهره‌برداری از صندوق ضمانت اشتغال خرد زنان سرپرست‌خانوار توسط هیات وزیران اشاره کرد و گفت: هیات وزیران دومین مصوبه ستاد ملی زن و خانواده را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده ابلاغ کرد.

انسیه خزعلی در این باره اظهار داشت: در این مصوبه تاسیس و بهره‌برداری از صندوق ضمانت اشتغال خرد زنان سرپرست‌خانوار جهت صدور ضمانت‌نامه به دهک‌های ۱ تا ۵ درآمدی تا سقف یک میلیارد ریال بدون نیاز به معرفی ضامن غیر را به بانک‌های عامل و با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق و بانک رفاه ابلاغ شد.

وی ادامه داد: همچنین مصوب شد ستاد ملی زن و خانواده مسئولیت تقسیم، هماهنگی، پایش و نظارت بر اقدامات همه دستگاه‌های ذی‌ربط را بر عهده دارد.

خزعلی اظهار داشت: دستگاه‌های مذکور موظف هستند تمامی اقدامات و برنامه‌های خود را در اجرای این تصویب‌نامه هر ۶ ماه یکبار به دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده (معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده) گزارش کنند.

اقدامات دیگر معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای زنان سرپرست خانوار را اینجا ببینید.

به گزارش ایرنا، یکی از برنامه‌های عملیاتی که در دولت سیزدهم به اجرا گذاشته شد تشکیل ستاد ملی زن و خانواده با حضور شخص رئیس جمهور بود که در این ستاد طرح‌های مهمی برای حوزه بانوان به تصویب رسید که البته مهمترین طرح ستاد ملی زن و خانواده ایجاد صندوق ضمانت تسهیلات در حوزه اشتغال برای زنان سرپرست خانوار فاقد پوشش حمایتی بود چرا که این گروه بانوان به دلیل نداشتن ضامن امکان دریافت تسهیلات را نداشتند و با تشکیل این صندوق از این پس دولت به عنوان ضامن آنها می‌شود.

آمار غیررسمی حاکی از آن است که نزدیک به ۶ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد این در حالیست که پیشتر و اوایل برنامه ششم این بانوان سه میلیون نفر بوده‌اند و در این مدت برخی زنان خود سرپرست هم به این افراد اضافه شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =