کد خبر: 6596
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
نمایشگاه قرآن کریم

بخش‌های کودک، نوجوان و مشاوره نمایشگاه قرآن کریم را می‌توان از پربازدیدترین بخش‌ها دانست؛ هرچند بخش‌هایی مانند عفاف و حجاب نیز مشتریان خود را داشت.

به گزارش پیام خانواده از ایرنا استقبال بی سابقه مردم از بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن، آن هم در روزهای پایانی، تعجب و تحسین بسیاری از مدیران و  غرفه داران را به همراه داشت؛ از بخش مشاوره های قرآن بنیان گرفته که در حوزه های مختلف به بازدیدکنندگان مشاوره می داد تا بخش نوجوان و سرگرمی‌های دیجیتال که بازدیدکنندگان به ویژه نوجوانان محو بازی های ایرانی می شدند یا بخش باغ آیات که کودکان برای حضور در آن سر و کله می شکستند. واقعیت این است که دو سال پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی نمایشگاه قرآن حدس و گمان ها این بود که نمایشگاه امسال با بازدیدکنندگان کمتری روبرو باشد.

علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه امسال درباره بخش مشاوره های قرآن بنیان گفت که این بخش با حضور اساتید با تجربه در محیطی گسترده برگزار می شود. بر همین اساس گفت و گویی با سید محمد حسین چاوشیان مدیر این بخش داشتیم. چاوشیان گفت: خدمات قابل ارائه در فضای نمایشگاه قرآن کریم، با توجه به نیازسنجی ها و در نظر گرفتن سطوح مختلف، در حوزه های تربیتی، تحصیلی، فردی، مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره زوجین است که حوزه تربیتی شامل مشاوره فرزندآوری و پیش از بارداری، مشاوره دوران بارداری، فرزندپروری، مشکلات رفتاری کودکان، فرزند پروری دوران نوجوانی، آسیب های نوپدید در فضای مجازی است و حوزه تحصیلی نیز شامل استعدادیابی، انتخاب رشته و اختلالات یادگیری است.

وی افزود: مشاوره های فردی مربوط به مهارت های فردی و مهارت های زندگی، تنظیم هیجانات مانند مدیریت خشم و مدیریت استرس، جرات مندی و ابراز وجود، اعتماد به نفس و مشاوره شغلی است. همچنین مشاوره پیش از ازدواج شامل ارزیابی ملاک های ازدواج، مشاوره حقوقی خانواده، مصاحبه با زوجین و خانواده هایشان، پاسخ به سوالات عرفی و شرعی زوجین است و مشاوره زوجین شامل آموزش مهارت های ارتباطی، پاسخ به مسائل زناشویی، آموزش تکنیک های افزایش صمیمیت و پیشگیری از طلاق و خیانت و آموزش مدیریت مالی خواهد بود. 

چاوشیان افزود: مدت زمان پیش بینی شده برای ارائه خدمات تخصصی، ۱۵۰ ساعت روزانه در نظر گرفته شده است. یعنی در مجموع طی ۱۴روز بالغ بر دو هزار و ۱۰۰ ساعت می شود که از ساعت ۱۷ تا ۲۳:۳۰ دقیقه با احتساب زمان نماز و افطار خواهد بود و تعداد اساتید و مشاورین هر شب ۲۵ مشاور خواهد بود. البته ارائه مشاوره در غرفه صورت می گیرد ولی کار تحلیلی و آماری که بعد از پایان کار بر روی اطلاعات جمع آوری شده صورت می گیرد، نظام مسائل مبتلابه در خانواده ها را شناسایی می کند که برای متولیان، صاحب نظران، برنامه ریزان و برنامه سازان مفید است.

وی ادامه داد: به طور کلی گرایش مردم به استفاده از خدمات مشاوره، اتفاقی جدید و تازه است، ارائه خدمات در غرفه مشاوره، به صورت رایگان برای مخاطبین، ارائه خدمات متنوع در حوزه های مختلف، بهره گیری از روانشناسان متخصص، متعهد، با حسن سابقه و خوش نام و با تحصیلات حوزوی دانشگاهی، معرفی کلینیک های مورد تایید و محل کار اساتید، استفاده از تعداد زیاد اساتید در طی هر شب و ساعات زیاد خدمت رسانی و در نهایت تحلیل آماری موضوعات بررسی و ارجاع شده در طی نمایشگاه، از مزایای خدمات این غرفه است. 

نگاهی به بخش‌های پربازدید نمایشگاه قرآن

بخش نوجوان با بازی‌های ایرانی

بخش نوجوان و سرگرمی های دیجیتال با غرفه هایی متنوع و دیدنی پذیرای بازدیدکنندگان بودند و معاف در نشست خبری نمایشگاه درباره اهمیت این بخش گفت: بیش از ۳۶ میلیون نوجوان و جوان در فضای بازی های مرتبط با سنین خود هستند و در تلاش هستیم تا پیوندی میان حوزه بازی با قرآن و عترت ایجاد کنیم. لذا تمرکز در حوزه بازی هاست و نوجوانان می توانند در فضای بازی ها قرار گیرند و حدود ۱۵ بازی دینی و ارزشی که از نظر فناوری در رده بالایی قرار دارد در اختیار نوجوانان قرار می گیرد. 

مهدی جعفری جوزانی مدیر بخش نوجوان و سرگرمی های دیجیتال نمایشگاه قرآن با ارائه گزارشی از استقبال بازدیدکنندگان گفت: در اینجا محصولات یک سال گذشته را عرضه کرده ایم. بازی سفیر عشق مربوط به داستان حضرت مسلم بن عقیل و اتفاقات آن دوره را با قهرمانی یک سردار ایرانی به نام مهران به تصویر کشیده است یا قسمت دوم بازی مختار به نام فصل قیام است که به موضوع قیام مختار می‌پردازند. همچنین بازی فرمانده مقاومت نبرد آمرلی یکی دیگر از بازی هاست که موضوع آن شکست محاصره شش ماهه منطقه آمرلی در سوریه است.

بازی فرمانده مقاومت بر مبنای خاطره ای از رهبر معظم انقلاب در اولین نماز جمعه بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی شکل گرفت که حاج قاسم چگونه موفق شد تا منطقه آمرلی و شهرهایی که در محاصره ۳۶۰ درجه دشمن بودند، را آزاد کنند که به گفته جعفری جوزانی تولید این بازی دو سال طول کشید و در دومین سالگرد شهادت حاج قاسم رونمایی و وارد بازار شد و استقبال خوبی از آن نیز صورت گرفت.

وی از تخفیف ۵۰ درصدی بازی های ایرانی در نمایشگاه قرآن هم سخن گفت درباره سایر محصولات این بخش گفت: دو بازی موبایلی تکاور و تک تیرانداز با موضوع مدافعان حرم نیز تولید شده و هر شب در نمایشگاه چالش بازی و مسابقه فهم بازی را برگزار می کنیم. در سالن پخش این غرفه نیز انیمیشن های یک ساله گذشته و نماهنگ ها را که مجموعه موسسه منادیان تولید کرده، پخش می کنیم. ضمن این که هر شب ساعت ۹ نشستی با حضور خانواده‌ها با موضوع سواد رسانه ای در حوزه بازی داریم. 

رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) وابسته به سازمان فضای مجازی بسیج گفت: برنامه عینک واقعیت مجازی یکی از پربازدیدکنندگان این بخش است که توسط جمعی از جوانان شیعه ایران، افغانستان و دانمارک تولید شده و انیمیشن ۳۶۰ درجه کربلا به نمایش درمی آید.

به گفته جعفری جوزانی محصولاتی مانند قسمت بعدی مختار به نام انتقام مربوط به بعد از به حکومت رسیدن مختار، بازی تیغ و خورشید با موضوع زمان خشایار شاه، افسانه نوروز و تخم مرغ های رنگی در آینده ای نزدیک تولید خواهد شد و انیمیشن سلام بر ابراهیم با موضوع پنج روز آخر عمر شهید ابراهیم هادی در کانال کمیل به زودی تولید می شود و اگر به نمایشگاه برسد، در همین بخش به نمایش درخواهد آمد. جشنواره کمان نیز یکی دیگر از برنامه هاست و هر کسی که ایده و طرحی با محتوای قرآن و عترت در حوزه بازی و انیمیشن داشته باشد، می‌تواند در آن شرکت کند که به بهترین طرح جوایزی اهدا خواهد شد.

نگاهی به بخش‌های پربازدید نمایشگاه قرآن

صف‌های کودکان در باغ آیات

به گفته رئیس نمایشگاه قرآن بخش باغ آیات برای کودکان پنج تا ۱۱ ساله در نظر گرفته شده که کودکان در یک فضای تعاملی با هشت فضای محتوایی روبرو می شوند و با مباحثی همچون نماز و بازی های قرآنی آشنا می شوند. 

حجت الاسلام محمدصادق مقدسیان که با اجرای برنامه های کودک در شبکه های پویا و کودک به عمو صادق یا عمو روحانی معروف است، به ایرنا گفت: ما قصه های قرآنی را که قابلیت بیان کودکانه داشته باشد، به صورت نمایشی در قالب طنز بیان می کنیم. در این بخش از فناوری های به روز مانند موسیقی آکاپلا استفاده می کنیم که بدون استفاده از ابزار موسیقی اجرا می شود.

وی افزود: وقتی کودکان وارد این غرفه می شوند به دلیل فضای باز نمایشگاه و تداخل صدا به هر یک از کودکان یک هدفون داده می شود تا بتوانند تمام صداهای بازیگران و صداهایی که بین بخش های مختلف پخش می شود را به راحتی بشنوند ولی پدران و مادران که در کنار غرفه نشسته اند، صداها را به صورت شفاف نمی شنوند.

این روحانی هنرمند اضافه کرد: استفاده از هنر نمایش و فناوری باعث شده تا فضای طنز و تلطیف قرآن برای بچه ها بهتر گفته شود و از آنجا که هنر نمایش بسیار گیراست و در قالب قصه گفته می شود، کودکان به راحتی با این قصه ها ارتباط برقرار می کنند. به همین منظور بخشی از انیمیشن فیلشاه را نشان می دهیم و اصل عروسک نیز در بخشی از کار با ما همراه می شود و کودکان با آن ارتباط برقرار می کنند و در مجموع فضای خوب و شادی است.

بیست‌ و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که همه روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۳:۳۰ در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می شود، جمعه (نهم اردیبهشت) به کار خود پایان می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =