کد خبر: 6476
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
سلامت

روان‌درمانگر و مدرس دانشگاه معتقد است: سلامت جامعه در گرو سلامت زنان است و اولویت‌بخشی به این مولفه سبب ایجاد یک جامعه عاری از بیماری‌های روانی و اجتماعی خواهد بود.

به گزارش پیام خانواده مهدی عسکری‌پور روز پنجشنبه همزمان با روز جهانی بهداشت (سلامت) افزود: این نام‌گذاری با هدف افزایش آگاهی عمومی در جامعه، دستیابی شهروندان به دانش و اطلاعات روز و ارتقای سلامت جسمانی و روانی جامعه توسط سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از عوامل اصلی شکل‌گیری رفتار فرد، خانواده است؛ به عبارت دیگر، والدین، مربی و معلم فرزندان در محیط اصلی اجتماعی (خانواده) بوده و این ساختار اجتماعی در حقیقت آموزشگاه فرزندان است.

عسکری‌پور ادامه داد: در این محیط، مادران و زنان ضامن سلامت خانواده و موظف به مدیریت و برنامه‌ریزی سلامت همسر و فرزندان هستند و عنصر اصلی شکل‌گیری شخصیت و طبیعتا سلامت جامعه محسوب می‌شوند و در حقیقت سلامت جامعه در گرو سلامت زنان است.

این مشاور با اشاره به نقش‌ متعدد زنان در دوره‌های مختلف زندگی افزود: زنان از منظر جسمی و روحی با مردان متفاوت بوده و با ارتقای سلامت زنان و مادران جامعه می‌توان یک اجتماع عاری از بیماری‌های روحی، روانی و اجتماعی داشت و اولویت برخی از کشورهای توسعه‌یافته به سلامت زنان نیز بر همین اساس است.

توانمندسازی زنان؛ ضامن توسعه و پیشرفت یک کشور
عسکری‌پور با تاکید بر اهمیت توانمندسازی زنان در توسعه و پیشرفت کشور گفت: براساس آمار رسمی، ۵۰ درصد از جمعیت جامعه ایران را زنان تشکیل می‌دهند بنابراین رفاه اجتماعی، فرهنگی، معنوی، روحی و روانی همه در گرو سلامت زنان است که در خانواده و بالتبع جامعه تاثیرگذار خواهد بود و باید اولویت جامعه، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان کشور به تقویت سلامت روانی و جسمانی زنان متمرکز باشد.

تامین سلامت زنان در گرو رعایت حقوق آنان است
این روان‌درمانگر افزود: تامین سلامت زنان نیز در گرو رعایت حقوق آنان است. مردان باید خلقیات و روحیات زنان را درک کرده و رفتار این جنس به عنوان همسر، پدر و برادر باعث اخلال در سلامت زنان نشود.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت سلامت و امنیت دختران اضافه کرد: دختران امروز، مادران فردا خواهند بود بنابراین سلامت و امنیت دختران نیز باتوجه به وظایف و مسئولیت‌های آینده این جمعیت بسیار حائز اهمیت است.

این مدرس تصریح کرد: براساس آیات و روایات قرآن کریم و دین مبین اسلام، هدف از آفرینش زنان، ایجاد مهر و محبت و آرامش در خانواده و بالتبع این آرامش عامل اصلی بهداشت روان و سلامت یک جامعه خواهد بود.

عوامل موثر بر سلامت زنان 
به گزارش ایرنا وی با اشاره به اشتغال به عنوان یکی از عوامل اصلی موثر بر سلامت زنان گفت: اشتغال فارغ از کاهش و رفع مشکلات اقتصادی، باعث ایجاد عزت نفس، احساس استقلال و ارزشمندی می‌شود. روابط سالم و دوستانه زن و شوهر، رعایت حقوق متقابل و تقسیم وظایف هم بر سلامت زنان و ارتقای بهداشت خانواده موثر است.

سلامت یک جامعه در گرو سلامت زنان است

این روان‌درمانگر تاکید کرد: رعایت حقوق معنوی زنان، حذف نگاه جنسیتی و ابزاری، ورزش کردن، ارتقای توانمندی‌ها، خودسازی، ارتباطات اجتماعی سالم و موثر، دوستیابی و رفت وآمدهای دوستانه، مطالعه کردن، خود را دوست داشتن، استفاده از سرای محلات شهرداری‌ها و فرهنگ‌سراها با هدف کسب مهارت و این قبیل مهارت‌ها نیز از عوامل موثر بر سلامت بانوان است.

رعایت حقوق معنوی زنان، حذف نگاه جنسیتی و ابزاری، ورزش کردن، ارتقای توانمندی‌ها، خودسازی، ارتباطات اجتماعی سالم و موثر، دوستیابی و رفت وآمدهای دوستانه، مطالعه کردن، خود را دوست داشتن، استفاده از سرای محلات شهرداری‌ها و فرهنگ‌سراها با هدف کسب مهارت و این قبیل مهارت‌ها نیز از عوامل موثر بر سلامت بانوان است.

عسکری‌پور با اشاره به افسردگی به عنوان یکی از اختلالات شایع در بین زنان افزود: خلق وخوی افسرده که با برخی عوامل مانند خشونت خانگی، فقر، کمبود احترام، نداشتن نقش‌های اجتماعی و نبود حمایت‌های اجتماعی مرتبط است نیز مانع از انجام وظایف نقش زنان و حفظ و صیانت از سلامت ساختار اجتماعی خانواده و جامعه خواهد شد. 

به گزارش ایرنا، پنجشنبه (۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۱) به عنوان روز جهانی بهداشت (روز جهانی سلامت) توسط سازمان بهداشت جهانی با هدف افزایش توجه و آگاهی عموم مردم به موضوع سلامت نام‌گذاری شده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =