حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهراب صادق‌نیا

پژوهشگر و جامعه‌شناس، گفت: بُعد کنترلی و نظارتی خانواده به دلیل شبکه‌های مجازی با چالش روبرو شده است و در این میان مهم‌ترین آسیب به خانواده معطوف به مدیریت خانواده است.

به گزارش پیام خانواده حجت الاسلام والمسلمین مهراب صادق نیا پژوهشگر و جامعه‌شناس در نشست تخصصی با عنوان خانواده محوری و آسیب‌های نوپدید که به همت مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم برگزار شد، اظهار داشت: یکی از نهادهای اجتماعی که وضعیت فضای مجازی او را عمیقاً تهدید می‌کند نهاد خانواده است، برای جوامعی که خانواده در آن از کارکرد بیشتری برخوردار است مثل جامعه ایران قاعدتاً این چالش‌ها و تهدیدها آسیب‌رسان تر هستند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین تهدید آن است که به مدیریت خانواده، اصل و بقای آن ضربه می‌زند چرا که مدیریت خانواده در جوامع سنتی قدری ساده‌تر بود ولی در جوامع کنونی به علت خصلتی که شبکه‌های اجتماعی دارند روابط گسترده‌ای که ایجاد کردند این مدیریت کاهش پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین صادق نیا ابراز داشت: بُعد کنترلی و نظارتی خانواده به دلیل شبکه‌های مجازی با چالش روبرو شده است و در این میان مهم‌ترین آسیب به خانواده معطوف به مدیریت خانواده است.

وی تصریح کرد: ما متأسفانه در فرایند اجتماعی شدن دچار یک تأخر هستیم، در دنیایی زندگی می‌کنیم که زندگی در آن نیازمند مهارت‌هایی است از جمله مهارت استفاده از شبکه‌های مجازی و اینترنت است.

پژوهشگر و جامعه‌شناس تصریح کرد: این در حالی است که هیچ کجا در فرایند اجتماعی شدن به دانش‌آموزان آموخته نمی‌شود و علاوه بر این از تهدید و فرصت‌های آن اطلاعات زیادی نداریم.

وی بیان داشت: آموزش و پرورش به‌جای تمرکز روی سواد خواندن و نوشتن باید قدری روی مهارت‌های زیستن بچه‌ها تمرکز کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق نیا تاکید کرد: همه مراکز از قبیل دانشگاه و حوزه‌های علمیه باید مهارت زیستن را بیاموزند تا فرد در جامعه آن‌ها را به کار بگیرد.

وی با بیان این که ما در استفاده از فضای مجازی دچار تأخر فرهنگی هستیم، گفت: ما نمی‌توانیم با ایجاد هراس کاری کنیم سقف استفاده از فضای مجازی پایین بیاید، بهتر از ترساندن آگاهی‌بخشی صریح در واحدهای درسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق نیا خاطرنشان کرد: باید رسانه و محتوای مناسب رسانه را بلد باشیم و محتواهای را ارائه کنیم که برای مخاطب جذاب باشد و به شیوه قبل نباشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =