سیل‌

تغییرات ملموس آب‌وهوا در کشور و شدت بارندگی در برخی از استان‌های جنوبی موجب وقوع سیل و به بارآمدن خسارات قابل توجهی شد.

به گزارش پیام خانواده،  از ابتدای هفته جاری تغییرات ملموس آب و هوایی در کشور اغلب استان‌های کشور را درگیر کرده است و همین امر موجب شد تا ستادهای مدیریت بحران، هلال احمر، پلیس راهور و دیگر نهادهای خدمات‌رسان در حالت آماده‌باش قرار بگیرند.

آخرین وضعیت وقوع سیل و آبگرفتگی شدید معابر استان‌های کشور در ادامه خواهد آمد:

هرمزگان: یکی از استان‌های درگیر با سیل، هرمزگان بود. روستاهای بسیاری از این استان گرفتار سیل شدند و کار تخلیه اضطراری مردم به همراه دام آنها از روز گذشته آغاز شد و اکنون بیش از یک هزار نفر از مردم این روستاها در مکان‌های امن اسکان داده شده‌اند.

عضو شورای شهرستان رودانِ هرمزگان گفت: در پی بارندگی‌های دو روز اخیر در رودان سقف و دیوار بسیاری از منازل در شهرستان رودان فرو ریخته است و مردم نیازمند کمک فوری هستند.

بنا به اعلام رسمی فرمانداری رودان بیش از ۵۰۰ منزل مسکونی در رودان تخریب شده اند که مشاهدات نیز این موضوع را تایید می کند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه رودان گفت: سپاه و بسیج با تمام توان پای کار خدمت‌رسانی به سیل‌زگان هستند و تا زمان پایداری شرایط کنار مردم خواهند ماند.

از سویی دیگر؛ در روستای مینابِ هرمزگان که سیل عظیمی در جریان بود، سیل بند 5 کیلومتری سپاه در اطراف روستاهای مازغ بالا و پایین و تمبک در پایین دست سد استقلال میناب، سبب حفظ جان و مال مردم شد.

امام جمعه رودان هم گفت: با همکاری ستاد بنیاد احسان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کمیته امداد و گروه های جهادی روزانه 750 پرس غذا برای سیل زدگان و آسیب دیدگان از بارندگی غذا پخت می شود.

گزارش میدانی از آخرین وضعیت استان‌های درگیر کولاک و سیل‌/ بسیج دستگاه‌ها برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان


 

کهگیلویه و بویراحمد: مدیر عامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: امدادگران جمعیت هلال احمر استان با حضور در ۹ عملیات امداد و نجات در بارش‌های چند روز گذشته به ۲۲۹ نفر امدادرسانی کردند. همچنین در اجرای این عملیات‌ها تعداد ۱۲۶۰ اقلام امدادی شامل ۱۱۲ تخته پتو، ۷۵ تخته موکت، ۷۹ بسته ۷۲ ساعته، ۲۸۲ بسته چای، ۶۱ دستگاه والور، ۲۸ دستگاه فانوس، ۹ دستگاه چادر، ۷ست ظروف آشپزخانه، ۳ دستگاه هیتر، ۳ عدد کلمن، ۶۰۰ کیلو نایلون و یک ست بهداشتی بین آسیب‌دیدگان از برف و کولاک و سیل و آبگرفتگی توزیع شد.

خراسان جنوبی: بنا به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی، حجم بارش‌ها در دو موجی که در دی ماه اتفاق افتاد ۵۵ میلی متر گزارش شده که از بارندگی‌های کل سال زراعی ۹۹-۱۴۰۰ (مهر ۹۹ تا مهر ۱۴۰۰) که ۳۰ میلی متر بوده، بیشتر است. حجم بارندگی ها در مناطقی از استان که فقط کویری بودند مثل نهبندان و سرایان، به اندازه ۲-۳ سال بود و از ۱۲۰ میلی متر هم گذشت اما خوشبختانه خسارت چندانی به همراه نداشت.

میرجلیلی خسارت‌های سیلاب در بارش‌های اخیر را با کاهش 42 درصدی به نسبت بازندگی‌های مشابه دانست و از آماده باش ۹۴ تیم امدادی برای مدیریت این بحران خبر داد و گفت: تاکنون به ۸۲۴ نفر خدمات امدادی ارائه شده که از این تعداد ۲۸ نفر از جمله کارگران معدن از مرگ حتمی نجات پیدا کرده‌اند.

کرمان: بارندگی دید و جاری شدن سیل به استان کرمان نیز رسید و 53 راه ارتباطی روستاهای بم را مسدود کرد و موجب قطع برق 15 روستای این شهرستان نیز شد.

همچنین استاندارکرمان از مسدود شدن راه 130 روستا در جنوب استان کرمان خبر داد و گفت: نیروها در صحنه هستند تا مسیرهای مسدود را بازگشایی کنند. همچنین آب 30 روستا نیز قطع شده است که نیروهای امدادی، جهادی، بسیج، هلال احمر، راهداری و نیروهای مردمی در تلاشند تا این مشکلات مرتفع گردند.

فارس: فعال شدن سامانه بارشی در لارستان نیز باعث آبگرفتگی شدید در روستای هرمود مهرخوی و محاصره شدن این روستا توسط سیلاب شده است. علاوه بر آن، در بخش صحرای باغ نیز کشاورزی و دامپروری مردم مورد آسیب جدی سیل قرار گرفته و دام بسیاری بر اثر سیل از بین رفته است.

فرماندار لامرد گفت: میزان بارش ها  تاکنون 60 میلی متر بوده است. وسعت خسارت سیل هفته اخیر لامرد در مقایسه با هفته گذشته کمتر است و تا کنون فقط تخریب پل ورودی روستای نعمه گزارش شده است.

مرکزی: مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی از برفروبی ۵۵۷۰ کیلومتر باند از جاده‌های استان مرکزی در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

مازندران: معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر مازندران با اعلام سلامت تیم امداد و نجات در علم کوه گفت: ارتباط ماهواره‌ای برای امدادگران برقرار شده اما برای اعزام بالگرد به منظور نجات امدادگران منتظر تثبیت وضعیت جوی به‌منظور فرود بالگرد در منطقه و انتقال تیم  هستیم.

فرمانده پلیس راه ولی‌آباد (سیاه‌بیشه) کندوان گفت: باتوجه به سقوط بهمن سنگین در چندین نقطه از جاده در حوزه البرز در حال پاک‌سازی است و محور کندوان تا شرایط ایمن نشدن فعلا مسدود است.

کردستان: مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان گفت: ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در ۴۸ ساعت گذشته در کردستان دچار حادثه شده بودند که تیم‌های هلال احمر به ۲ هزار و ۱۱۰ نفر از انها امدادرسانی کردند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: با تلاش مستمر عوامل راهداری محورهای اصلی کردستان کلا بازگشایی شده ولی تردد در گردنه‌ها با زنجیره چرخ امکان‌پذیر است. در حال حاضر ۶۲۰ روستای استان به دلیل بارش برف و کولاک مسدود است و عملیات بازگشایی آنها آغاز شده است.

البرز: معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز گفت:  از ساعت ۹ شب گذشته تا کنون بیش از ۱۲ سقوط بهمن در حد فاصل شهرستانک تا کندوان اتفاق افتاده است و عملیات پاکسازی جاده کرج-چالوس همچنان ادامه دارد.

اردبیل: مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: ارتفاع برف در شهر اردبیل به ۵۶ سانتی‌متر رسید و بیش‌ترین بارش رخ داده در طی چند روز اخیر در استان، مربوط به ایستگاه رودان خلخال با ۱۱۸ سانتی‌متر برف است.

کرمانشاه: مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه گفت: امداد گران جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه طی ۴۸ ساعت گذشته به یک‌هزار و ۳۵۶ مسافر گرفتار در برف امداد رسانی کردند.

لرستان: مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان گفت: راه ارتباطی ۸۲۷ روستا قطع شده که پیش بینی می‌شود تا عصر بازگشایی شوند.

همدان: معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همدان از برفروبی ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر از راه‌های استان خبر داد و گفت: در حال حاضر به جز دو محور نورآباد - نهاوند و گنجنامه - تویسرکان تمام محورها باز است.

چهارمحال و بختیاری: مدیر عامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۲۰ امدادگر در قالب ۲۱ تیم عملیاتی به بیش از ۳۰۰ خودرو گرفتار در برف و کولاک امدادرسانی کردند.

شدت سیل و خسارات وارده موجب شد تا آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید شیعیان، در اطلاعیه‌ای اجازه صرف نصف سهم مبارک امام(ع) برای کمک به سیل‌زدگان اخیر را بدهد.

در این رهگذار بارندگی‌های اخیر باعث به وجود آمدن زیبایی‌ها و حیات‌بخشی به بسیاری از رودخانه‌های فصلی نیز شد. به عنوان مثال بزرگترین آبشار خاورمیانه در شهرستان نی‌ریزِ استان فارس نیز مجدد احیا شد و موجب نشاط و سرزندگی ساکنان آن نواحی گردید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =