کد خبر: 5543
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
زنان خشونت‌دیده

مددکار اجتماعی و مدیر موسسه کاهش آسیب آتنا (خانه امن برای زنان خشونت‌دیده) از ضرورت ایجاد مهارت گفت‌وگو در خانواده‌های آسیب‌دیده می‌گوید و معتقد است یکی از راهکارهای کاهش خشونت علیه زنان، گفتگو با مردان خشونت‌گر است.

به گزارش پیام خانواده   زهرا افتخارزاده در خصوص این سوال که برای اینکه یک رابطه به بحران نرسه چه باید کرد؟،‌می‌گوید: اولین موضوع این است که یک رابطه باید براساس برابری و توازن قدرت باشد. هر وقت غیر از این باشد قطعا منجر به خشونت می‌شود. ممکن است در یک طبقه یا سطح اجتماعی اقتصادی،؛ فرهنگی به شکل خشونت‌های روانی، کلامی و فیزیکی خودش را نشان دهد. بنابراین اولین مورد برقراری توازن قدرت در خانواده است و لازمه‌اش این است که زن و مرد هر دو بتوانند دسترسی‌های برابر اقتصادی داشته باشند. می‌تواند شیوه‌های متفاوتی داشته باشد  اما زن حتما باید منبع اقتصادی داشته باشد. نیاز است شبکه حمایتی اقتصادی و روانی باشد که می‌تواند از طرف خانواده، دوستان، نهادهای اجتماعی مثل خانه‌های امن شکل بگیرد که زن بداند در هر مشکلی حمایت‌کننده دارد.

او ادامه می‌دهد: برابری‌های قانونی هم دست افراد نیست که الان بتوانند این کار را بکنند ولی تأکید داریم روی شروط ضمن عقد که در هر خانواده‌ای که امکان این موضوع هست، به این قضیه فکر کند که در زمان ازدواج از چه طریقی می‌تواند شروط ضمن عقد را به صورت محضری داشته باشد. قطعا یکی از موارد به لحاظ قانونی می‌تواند این برابری را ایجاد کند که حداقلش همان شروط ضمن عقد است. به لحاظ عاطفی و روانی، از ابتدای موضوع نگرش زن و مرد نسبت به هم در ازدواج و جایگاه هم دارند که باید ازطریق مشاوره‌های پیش از ازدواج ایجاد شده باشد و می‌توانند از مشاوره کمک بگیرند. در ادامه زندگی هم جاهایی که به مشکل برمی‌خورند می‌توانند از مشاور کمک بگیرند. بعد از اینکه توازن قدرت به اشکالی که گفتیم در خانواده برقرار شد، مسئله بعدی این است که دائما این گفت‌وگوی برابر را با هم ادامه دهند. اگر این استعداد و توانایی در طرفین در حالت عادی وجود دارد چه بهتر که خودشان برای این موضوع وقت بگذارند و به صورت جدی هیچ خواسته و نیازی را در سکوت نگه ندارند. خصوصا یکی از ابعاد مهم زندگی بحث مسائل جنسی است. به جز اینکه درباره همه نیازهایشان در طیف‌های غیرجنسی صحبت می‌کنند حتما در این حیطه هم گفت‌وگو کنند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =