مخابرات

مهندس سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در نشست خبری که امروز سه شنبه ۲۵ آبان با حضور اصحاب رسانه در سراسر کشور به صورت حضوری و ویدئوکنفرانسی یرگزار شد، با اشاره به اینکه حذف و یا کم توجهی به مخابرات در فرایند توسعه ICT، حذف سرمایه مردم است، اظهار داشت: شرکت مخابرات ایران، تنها شرکتی است که در ارائه خدمات گزینشی عمل نکرده و در تمام پهنه جغرافیایی کشور خدمات رسانی می کند.

به گزارش پیام خانواده، مهندس سلطانی در این نشست که با حضور معاونین ستادی مرتبط و خبرنگاران تخصصی حوزه ارتباطات و مخابرات برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه شرکت‌های مادر مخابراتی در تمام دنیا قدمت و اهمیت زیادی دارند وسرمایه‌گذاری زیادی برای توسعه این شرکت‌ها انجام شده است، اظهار داشت: برای توسعه تمام امور نیز از سرمایه مردم هزینه شده است. اگر مخابرات در توسعه اینترنت ثابت حذف شود، سرمایه مردمی که طی ۵۰ سال توسعه پیدا کرده است، بدون استفاده می‌شود و این به نفع مردم نیست.

وی افزود: بهتر است در این مورد ما از الگوی استاندارد بین‌المللی استفاده کنیم و می‌توانیم در توسعه ارتباطات ثابت موفق شویم. نیاز نیست هیچ بازیگری را در توسعه حذف یا کمرنگ کنیم.

مهندس سلطانی درباره میزان سرمایه گذاری برای سرعت گرفتن توسعه مخابرات افزود: سرمایه گذاری در شرکت مخابرات و اپراتورها الزامی است اما تا زمانی که سالانه ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان برای این کار صرف نشود، نمی‌توان جهش قابل لمسی را مشاهد کرد. اگر در بخش ثابت حدود ۶ هزار میلیارد سرمایه گذاری داشته باشیم باعث جهش می‌شویم، اما سرمایه گذاری کمتر از این مقدار، توسعه محسوسی را رقم نخواهد زد.

وی درباره بهای تمام شده میزان تعرفه تلفن ثابت در شورای رقابت، افزود: پس از گذشت ۹ ماه از بررسی شورای رقابت، ۲ بخش تعرفه ثابت و متغیر برای مخابرات در نظر گرفته شده که در رگولاتوری در دست بررسی است.

وی افزود: بیش از ۵ ماه از ابلاغیه شورای رقابت گذشته و سازمان تنظیم باید این ابلاغیه را تایید کند تا عملیاتی شود.

مدیرعامل شرکت مخابرات تاکید کرد: اکنون هر فرد به ازای کارکرد خود مبلغ دقیقه ای ۴۵ ریال پرداخت می کند اما مساله مهم دیگر نگهداری خط است. پس از بررسی صورت‌های مالی سال ۹۹ مشخص شد هزینه تمام شده برای نگهداری خط تلفن در هر ماه ۲۱ هزار تومان است.

سلطانی خاطرنشان کرد: برای متعادل نگه داشتن قیمت‌ها پیشنهاد کردیم که از روستاها مبلغ کمتری دریافت کنیم تا میانگین آن حدود ۱۶هزار تومان شود. اگر این اتفاق رخ دهد و این تعرفه پرداخت شود ما از نظر هزینه‌ها سر به سر می‌شویم.

مدیرعامل شرکت مخابرات با بیان اینکه طبق بررسی های صورت گرفته، ۸۵درصد مشتریان از خدمات مخابرات رضایت دارند، اعلام کرد: آخرین آماری که از سامانه‌های رضایت مشتریان و رصد آن داریم نشان می دهد به طور میانگین ۸۵ درصد رضایت وجود دارد. توسط سامانه هایی که طراحی و پیاده سازی شده، میزان تماس و نحوه پاسخگویی به تماس‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی افزود: ما اکنون ۲۰ میلیون کاربر فعال تلفن ثابت و بیش از۶ میلیون کاربر پهن‌باند ثابت داریم، ما باید به تمام نقاط کشور سرویس بدهیم که این مسئله کمی کار مخابرات را سخت می کند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: «سال‌ها قبل طرح هم‌کدسازی انجام شد و این مسئله باعث شد نرخ پالس تغییر پیدا کند تا زیان همسان‌سازی متوجه شرکت مخابرات نشود. در همان زمان، تغییراتی رخ داد اما به واسطه طرح هم‌کدسازی ۸ هزار میلیارد تومان ضرر وارد شده که از هیچ محلی تامین نشده‌است.

سلطانی درباره توسعه ارتباطات زیرساخت و ارائه بیت استریم توسط این مجموعه تاکید کرد:‌ «بیت‌استریم» قبل از ورود مدیریت فعلی(به این معنی که شرکت مخابرات زیرساخت خود را در اختیار شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت قرار دهند تا آن‌ها روی آن سرویس ارائه کنند) انجام نمی‌شد. تیمی برای بررسی این مساله گذاشتیم تا این طرح، اجرایی شود. اکنون با هشت شرکت قرارداد بیت استریم منعقد کرده‌ایم اما اجرایی شدن آن نیازمند تغییر سیستم‌ها است.

   کم توجهی به مخابرات حذف سرمایه مردم است

دکتر زارعیان، معاون تجاری و امور مشتریان مخابرات نیزدرباره افزایش تعرفه تلفن ثابت که مدتی است مطرح شده است، افزود: افزایش تعرفه تلفن ثابت اتفاق نیفتاده است. ما این مساله را به دولت قبل اعلام کردیم. هنوز فکر می‌کنیم تعرفه سال ۸۲ با گذشت ۱۸ سال به سود مخابرات است.

وی تاکید کرد: روزی که مخابرات خصوصی شد کمتر از ۱۰۰هزار پورت اینترنت پرسرعت در اختیار مردم قرار داشت اما اکنون ۱۰ میلیون پورت ADSL در دسترس مردم است که نشان می‌دهد در این زمینه سرمایه‌گذاری قابل توجهی صورت گرفته است.

در ادامه این نشست، مدیرعامل   شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه با وضعیت فعلی جهش مورد انتظار اتفاق نخواهد افتاد، گفت: وزارت ارتباطات هم درحال حاضر به دنبال تامین منابع به انحای مختلف هستند که در صورت تامین منابع، توسعه و پیشرفت جهشی در این موضوع خواهیم داشت.

وی افزود: همگی ما در شرکت مخابرات خودمان را خادم مردم می دانیم و فرهنگ مخابرات بر پایه اصل همیشه حق با مشتری است پایه گذاری شده است و بر این اساس سامانه هایی طراحی شده است که به نحوه پاسخ گویی و شکایات مشترکین پاسخ داده شده و پیگیری می شود.

وی ادامه داد: شرکت مخابرات تنها شرکتی است که در ارائه خدمات گزینشی عمل نکرده و در همه پهنه جغرافیایی کشور خدمات رسانی می کند.

مهندس سلطانی تصریح کرد: در شرکت مخابرات ایران همواره شاخص ها رو به بهبود بوده است، هر چند این بهبودی تا این میزان مطلوب و کافی نیست و قطعا در جهت افزایش و ارتقا سطح کیفی و کمی خدمات به مشترکان، اقدامات اساسی انجام می شود.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در بخش دیگری از صحبت هایش به کیفیت شبکه مخابرات اشاره و بیان کرد: کیفیت شبکه توسط سیستم های سازمان مقررات در حال رصد است و در مجموع در شاخص های کیفیت شبکه از حد استاندارد بهتر هستیم و در جایگاه خوبی قرار داریم.

وی افزود: توسعه ارتباطات و زیرساخت ها در حوزه های مختلف موضوع مهمی است که همه کشورها به دنبال آن رفته اند و رسانه ها برای ایفای رسالت شان ضروری است تا در این حوزه گام بردارند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اظهار کرد: از زمان واگذاری شرکت مخابرات تاکنون، ۴۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش ثابت و سیار صورت گرفته است.این در حالی است که منفعت دولت از واگذاری مخابرات تاکنون حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

مهندس سلطانی همچنین اظهار کرد: در حوزه تعرفه تلفن ثابت برابر با ماده ۹۰ قانون اصل ۴۴ حاکمیت نمی تواند به شرکت خصوصی ماموریتی محول کند که برای آنها زیان در برداشته باشد و در سالهای گذشته در موضوع اصلاح تعرفه اقدامی صورت گرفت که لغو شد.

 وی ادامه داد: : ما به عنوان متولی ارتباطات نمی‌توانیم به مشترکین یا علاقه‌مندان به خرید حق اشتراک سرویس دهی نکنیم اما، باید بگوییم که سودی بابت ارائه خط تلفن ثابت و سرویس اینترنت این خطوط دریافت نکرده و نمی‌کنیم.

مدیرعامل مخابرات ایران تاکید کرد: به‌طور نمونه، اکثر مشترکین هزینه‌ای در حدود ۱۰ هزار تومان یا ۲۰ هزار تومان بابت مکالمه تلفن ثابت پرداخت می‌کنند. با این ارقام، چه اقداماتی در حوزه تامین و تکمیل زیرساخت‌های و تقویت شبکه‌ها می‌توان انجام داد؟

 کم توجهی به مخابرات حذف سرمایه مردم است

مهندس سلطانی با بیان اینکه اگر به نقطه سر به سر برسیم ، سرمایه گذاری و توسعه را در مخابرات کشور سه برابر خواهیم کرد، گفت: اکنون همگام با اقدامات ITU کارگروهی داریم که فناوری های روز را رصد می‌کنند اما آنچه که دست ما را بسته است مشکل نقدینگی است.

 گفتنی است مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در این نشست خبری علاوه بر پاسخ به سوالات خبرنگاران از سراسر کشور به صورت حضوری و ویدئوکنفرانسی، به ابهامات مطرح شده پیرامون برنامه مخابرات برای اصلاح و منطقی شدن مدل تعرفه گذاری تلفن ثابت پاسخ داد که در این میان خبرنگاران استان قم نیز سوالات خودشان را مطرح کردند.

 کم توجهی به مخابرات حذف سرمایه مردم است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =