کد خبر: 5385
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۱
ملل

پیام خانواده- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با انتشار بیانیه ای سوء قصد به جان مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق را به شدت محکوم کرد.

به گزارش پیام خانواده در بیانیه دبیرکل سازمان ملل که روز یکشنبه به وقت محلی منتشر شده، آمده است: دبیر کل تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق را به شدت محکوم می کند.
گوترش خواهان پاسخگویی عاملان این جنایت شد و از همه عراقی ها خواست که حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند و با هرگونه تلاش برای بی ثبات کردن عراق مخالفت کنند.
دبیر کل سازمن ملل همچنین از همه بازیگران سیاسی در عراق خواست که از نظم قانون اساسی حمایت کرده و اختلافات را از طریق گفت و گوی مسالمت آمیز و فراگیر حل کنند.
گوترش اعلام کرد سازمان ملل متحد همچنان در کنار مردم و دولت عراق که برای آینده ای بهتر تلاش می کنند، خواهد ایستاد.
  محل سکونت نخست وزیر عراق در منطقه سبز بغداد بامداد روز یکنشبه هدف حمله پهپاد انفجاری قرار گرفت که الکاظمی از این عملیات ترور جان سالم بدر برد.
حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای، حمله بامداد امروز یکشنبه به منزل نخست وزیر عراق را محکوم کرد و خواستار تحقیقات درباره عوامل و اهداف این حمله شد.
به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی المنار لبنان،  در این بیانیه که عصر یکشنبه منتشر شد آمده است: حزب الله با تندترین لحن حمله خائنانه به منزل نخست وزیر عراق مصطفی کاظمی را محکوم می کند و سلامتی او و همراهانش را تبریک می گوید.
حزب الله لبنان همچنین خواستار «تحقیقات دقیق و قاطعانه» برای کشف «شرایط این حمله و عوامل و اهداف شوم آن» شد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در واکنش به سوءقصد علیه نخست وزیر عراق نوشت: سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق فتنه جدیدی است که رد پای آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جستجو کرد.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، علی شمخانی در واکنش به سوء قصد به مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق فتنه جدیدی است که رد پای آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جستجو کرد که از سال‌ها قبل با ایجاد و پشتیبانی گروه‌های تروریستی و اشغال این کشور، جز ناامنی، ایجاد اختلاف و بی‌ثباتی، ارمغانی برای مردم مظلوم عراق نداشته‌اند.
«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با محکوم کردن سوءقصد به نخست وزیر عراق، گفت: این گونه حوادث در راستای منافع طرف‌هایی است که به ثبات، امنیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق تعرض کرده و در پی دستیابی به اهداف شوم منطقه‌ای خود بوده‌اند.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، در پی تلاش برای سوء قصد به نخست وزیر عراق، وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با فواد حسین همتای عراقی خود با ابلاغ سلام رییس جمهوری اسلامی ایران به مصطفی الکاظمی از سلامتی نخست وزیر عراق کسب اطمینان و ابراز خرسندی کرد.
در این گفت وگوی تلفنی، حسین امیرعبداللهیان چنین اتفاقاتی را خلاف ثبات و امنیت کشور دوست عراق برشمرد که از سوی بدخواهان عراق و در جهت بر هم زدن آرامش عراق انجام می‌شود.
فواد حسین نیز در این گفت وگو ضمن تشکر از اهتمام رییس جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه و توضیح آخرین تحولات مرتبط با این حادثه به نیابت از الکاظمی از رییس جمهوری کشورمان نیز تشکر کرد.
وی تاکید کرد: هیچ فردی در این حمله آسیب ندیده‌ است و مقامات مسوول عراقی پیگیر تحولات هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =