مراجع عظام تقلید

مراجع عظام تقلید و علما در دیدار با معاون امور زنان رئیس جمهور توجه ویژه اسلام به زنان را مورد توجه قرار داده و بر ضرورت فرزندآوری و جلوگیری از کاهش جمعیت تاکید کردند.

به گزارش پیام خانواده انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور  صبح روز دوشنبه در سفر یک روزه به منظور دیدار با مراجع عظام تقلید و علما وارد قم شد.

وی در ابتدای دیدارهای ضمن زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) به دیدار آیت الله سعیدی نماینده ولی فقیه و تولیت آستان کریمه اهل بیت رفت.

علما و اندیشمندان نسبت به معرفی بانوی کرامت مسئول هستند

از توجه ویژه اسلام به زنان تا هشدارهای جدی در خصوص کاهش جمعیت

آیت‌الله سید محمد سعیدی امروز در دیدار انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، با بیان اینکه زیارت کریمه اهل‌بیت(س) پیام‌های بسیاری دارد که باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد، اظهار کرد: عقل انسان عادی نمی‌تواند برخی از تعابیر مطرح شده در این زیارت را درک کند.

وی با تاکید بر اینکه زیارت با معرفت حضرت معصومه سلام‌الله علیها موجب رسیدن به بهشت می‌شود، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم مقام و جایگاه ایشان را درک کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری، خاطرنشان کرد: حضرت معصومه سلام‌الله علیها در سنین قبل از بلوغ نسبت به مسائل دینی اشراف کاملی داشتند و در نبود پدر، به سؤالات برخی پاسخ دادند که وقتی پاسخ‌ها را امام موسی کاظم علیه‌السلام شنیدند جمله ماندگاری را مطرح کردند که «فداها ابوها».

وی از عالمه بودن و مهاجره فی‌سبیل‌الله به‌عنوان ویژگی‌های بانوی کرامت یاد کرد و گفت: ایشان به قصد زیارت امام هشتم(ع) به سمت طوس سفر کردند هر چند به مقصد هم نرسیدند اما مهاجره هستند.

آیت الله سعیدی با اشاره به اینکه حضرت معصومه سلام‌الله علیها مجاهد فی سبیل‌الله هستند، مطرح کرد: ایشان در مسیر هم مورد حمله دشمنان قرار گرفتند و به همین علت از عنوان رحلت شهادت‌گونه برای حضرت استفاده می‌شود.

امام جمعه قم با بیان اینکه قم به برکت بانوی کرامت به دستاوردهای بسیاری رسیده است، اظهار کرد: خداوند متعال یک کار خیر را بنیان می‌گذارد اما برای استمرار و حفظ آن‌ دخالت نمی‌کند همانند کعبه که دستور به ساخت آن داد، اما نگهداری از این خانه را به مردم سپرد و متأسفانه مردم خانه توحید را به بت خانه تبدیل کردند و امروز هم مسجد الاقصی و خانه خدا در اختیار صهیونیست ها  قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه حوزه‌ها، علما، اندیشمندان، بانوان و مردان همگی نسبت به معرفی بانوی کرامت مسئول هستند، ادامه داد: حضرت معصومه سلام‌الله علیها نیز آمدند تا یک مکتب را تأسیس کنند اما معرفی ایشان و ادامه دادن آن مکتب بر عهده ما است که امیدواریم با کارهای مختلف فرهنگی این هدف محقق شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قم، گفت: همانطور که خانه خدا دشمن داشت، امروز هم ایران دشمنان بسیاری دارد، اختلال در سامانه سوخت نیز یکی از این دشمنی‌هاست که دشمن با این کار به دنبال به خیابان کشاندن مردم بود اما مردم فهیم بودند و توطئه دشمن را خنثی کردند و ما باید قدردان این مردم باشیم، چراکه حضرت علی علیه‌السلام هم چنین مردمی نداشتند.

شیوه برخورد پیامبر اکرم (ص) با حضرت زهرا (س) مظهر جایگاه والای زن در اسلام است

از توجه ویژه اسلام به زنان تا هشدارهای جدی در خصوص کاهش جمعیت

خانم خزعلی در ادامه دیدارهای خود به دیدار آیت الله حسینی بوشهری رفت.

 رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار ضمن تبریک سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه به شهر قم، گفت: در عصر حاضر مسئولیتی که به شما سپرده شده مسئولیتی بسیار خطیر است. جامعه ای به کمال مطلوب می رسد که در آن کانون خانواده با محوریت زن و با مدیریت زن متدین به دین اسلام اداره گردد.

وی، خاطرنشان کرد: هرکس به مقدار کمی هم با آموزه های اسلام آشنایی داشته باشد می داند که با بعثت پیامبر مکرم اسلام چه منزلت و شأن والایی به زن داده شد؛ فضای آن روز یک فضای دردناک بود که به جاهلیت اُولی از آن یاد می شود.

امام جمعه قم، شیوه برخورد پیامبر اکرم با حضرت فاطمه زهرا (س) را مظهر والا بودن مقام زن نزد دین مبین اسلام دانست و گفت: درست است که حضرت زهرا (س) فرزند پیامبر اکرم بوده اند اما چنین شیوه برخوردی با دختر و زن در آن زمان و تا قبل از بعثت خاتم النبیین وجود نداشت.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تصریح کرد: زن مسلمان زنی است که حافظ عفاف و حجاب خود می باشد و کانونی که او در آن حضور دارد خانواده است تا برای آینده جامعه اسلامی فرزندان صالحی را تربیت نماید.

وی با اشاره به آسیب های اجتماعی که خانواده تحت الشعاع آن قرار می گیرد افزود: در عصر حاضر محبت به فرزندان در حال کاهش است و این عدم محبت موجب عدم وابستگی آنان به نهاد خانواده می شود.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: باید قوانین و برنامه های اجرایی با ابتکارات و خلاقیت هایی به سمت و سویی برود که فرهنگ جامعه ما در جهت تعالی دینی بازسازی شود.

وی گفت: نباید فقط عامرانه و از سر نهی از جامعه بخواهیم راه دین را بروند؛ این کار نیازمند دعوت، تبیین و روشنگری تدریجی در نشان دادن چهره زیبای اسلام و نقد فرهنگ غرب است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، اظهار کرد: می بایست ره آورد فرهنگ غرب در جامعه مورد نقد و بررسی قرار گیرد؛ مسائلی همچون سقط جنین و تحدید جمعیت از مسائل جدی و کلیدی هستند که باید به آسیب های ناشی از آن ها بیش از پیش پرداخته شود.

وی با تأکید بر لزوم حمایت دولت از کانون خانواده عنوان داشت: آنچه در هر کشوری مظهر قدرت است علاوه بر قدرت نظامی، وجود نیروی انسانی است؛ در جامعه اسلامی خانواده محل تولید و تربیت نیروی انسانی می باشد.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: باید طرح هایی در نظر گرفته شود که قابلیت اجرایی داشته باشد و از طرح های بدون عقبه فکری و هیجانی پرهیز گردد.

وی جایگاه معاونت امور زنان نهاد ریاست جمهوری را بسیار مهم برشمرد و بیان داشت: این جایگاه به دلیل اهمیتی که در عصر حاضر دارد می تواند از چند وزارت خانه نیز مهمتر باشد.

حضور زنان در صف اول انقلاب و دفاع مقدس انکار ناپذیر است

از توجه ویژه اسلام به زنان تا هشدارهای جدی در خصوص کاهش جمعیت

دیدار با حضرت آیت الله نوری همدانی دیگر برنامه انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور  بود.

حضرت آیت الله  نوری همدانی  در این دیدار که در دفتر معظم له در قم برگزار شد، گفتند: مسئله مربوط به بانوان مسئله بسیار مهمی است؛ بنده کتابی در این زمینه نوشته ام که تمام زوایای این مسئله در این کتاب آمده است.

ایشان افزودند: در زمان جاهلیت به هر شخصی خبر می دادند، خداوند به تو دختر داده است، بسیار ناراحت می شد؛ خداوند متعال می فرماید این حکومت و قضاوت بسیار بد است چونکه هم زن و هم مرد هر دو انسان هستند و محاسنی که در مرد هست در زن هم هست.

این مرجع تقلید، خاطرنشان کردند: چهره زن در اسلام بسیار نیکو است به گونه ای که حضرت محمد بن عبدالله (ص) در مورد مادر می فرمایند، بهشت زیر پای مادران است.

ایشان تعلیم و تربیت مادر در جامعه اسلامی را از لوازم تمدن سازی اسلامی دانستند و گفتند: سعی کنید مادران را با تعلیم و تربیت، با شناساندن چهره اسلام و شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها به تعالی برسانید.

حضرت آیت الله نوری همدانی تصریح کردند: حساس ترین زمان برای هر انسان زمانی است که در آغوش مادر است؛ باید دانست یک زن با ایمان و فرهنگ صحیح چقدر در زمینه تربیت فرزند تأثیرگذار است.

ایشان با اشاره به ارزش های اسلامی، افزودند: در جامعه اسلامی ارزش های بسیاری وجود دارد که یکی از آن ها عفاف و حجاب است؛ در جامعه ما باید به این ارزش توجه بیشتری شود.

معظم له، به نقش بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرده و بیان داشتند: زنان در کشور ما در صفوف اول انقلاب و دفاع مقدس بوده و به تناسب توانمندی هایشان زحمات شایانی را متحمل شده اند.

برخی از رسانه‌ها در حوزه زنان برنامه‌هایی را دنبال می‌کنند که مورد پسند اسلام و شان زنان نیست

از توجه ویژه اسلام به زنان تا هشدارهای جدی در خصوص کاهش جمعیت

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی نیز در دیدار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اظهار داشتند: در مورد زنان با مسائل پیچیده‌ای مواجه هستیم، قبل از انقلاب زنان رها بودند و قید و بندی نبود و بعد از انقلاب نسبت به مساله زنان حساسیت‌هایی ایجاد شد.

مرجع تقلید شیعه افزودند: پس از انقلاب بی بندی و باری‌ها اصلاح و تلاش شد وضعیت زنان تبدیل به شرایط اسلام پسند شود، در این‌جا عده ای فرزانگان و علما دست به کار شدند و برنامه‌هایی برای زنان تدوین کردند.

ایشان بیان کردند: یکی از مدارسی که برای زنان ایجاد شد جامعه الزهرا بود که واقعا ارزشمند است و پیشرفت‌های خوبی دارد و چند هزار زن و دختر در آن جا پرورش یافته اند.

آیت الله مکارم شیرازی عنوان کردند: پایه این تحولات به دست امام خمینی(ره) بنا نهاده شد و ایشان مرکزی را برای تربیت دختران انقلابی ایجاد کردند که بسیار وسیع است و امکانات خوبی دارد و تعداد دانش پژوهان آن نیز قابل توجه است.

ایشان خاطرنشان کردند: این مرکز به سرعت مراحل رشد و پیشرفت را پیمود و طلاب خواهر از مرحله پایین دروس دینی خودشان را سپری کرده و درس خارج را گذرانده اند که نشان می دهد استعداد زیادی دارند که در مدت کوتاهی مدارج را پیموده اند، این مراکز باید تقویت شود.

معظم له گفتند: متاسفانه برخی از رسانه‌ها در حوزه زنان برنامه‌هایی را دنبال می‌کنند که مورد پسند اسلام و شان زنان نیست و باید مسئولین در حوزه زنان توجه ویژه‌ای به رفع آسیب‌ها داشته باشند.

ایشان افزودند: یک مقام مسئول باید برای مسائل فرهنگی زنان در صدا و سیما تلاش کند و راه دیگر نیز همین انجمن‌های زنان است، ضمن اینکه باید از ریشه شروع کنیم و با توجه به اینکه آموزش اهمیت زیادی دارد باید از دبستان و مدارس و دانشگاه شروع کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی عنوان کردند: اگر مدارس از نظر اسلامی برای دختران موقعیت خوبی باشد و با متون اسلامی پرورش یابند تحولات خوبی اتفاق می افتد، باید آموزش براساس آموزه‌های دینی باشد.

ایشان اظهار داشتند: همچنین باید از وسایل تبلیغاتی استفاده کرد مانند صدا و سیما و روزنامه‌ها و فضای مجازی، این‌ها همه ترییبون‌هایی است که می‌توانند مسائل را پوشش دهند، تا به حال کارهای زیادی شده اما ضعف‌هایی وجود دارد.

مرجع تقلید شیعه بیان کردند: باید در مورد زنان نص شریعت پیاده شود، متاسفانه عده ای مخالف این امر هستند، البته نباید در این زمینه تندروی هم باشد، چرا که هم بی تفاوتی و هم تندروی در حوزه زنان آسیب‌زاست.
ایشان گفتند: امید است در دولت و مجلس فعلی که به موضوعات دینی و مذهبی اهمیت داده می‌شود کمر همت را برای اعتلای فرهنگی ببندند و از کارهای فردی پرهیز شود.

 هشدار حضرت آیت‌الله علوی گرگانی نسبت به کاهش فرزندآوری

از توجه ویژه اسلام به زنان تا هشدارهای جدی در خصوص کاهش جمعیت

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی نیز در دیدار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، اظهار داشتند: امید داریم در آینده شاهد افزایش فرزندآوری در جامعه باشیم و نیازهای آتی کشور به صورت کامل حل شود.

مرجع تقلید با هشدار نسبت به تهدید جمعیتی کشور، یادآور شدند: برخی بهانه ها برای جلوگیری از حاملگی و فرزندآوری حرف های نادرستی است و باید این مباحث تبیین و روشنگری شود.

ایشان بیان با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) تاکید کردند: حیا برای همه انسان ها خوب و مطلوب است اما داشتن حیا در بین زنان بهتر و شایسته تر است.

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی ادامه دادند: برخورد و رفتار دوران جاهلی با زنان و دختران بسیار ناشایست است و در برخی ادوار مانند دوران فرعون پسران و در برخی ادوار مانند قبل از بعثت پیامبر نیز دختران را می کشتند.

مرجع تقلید سیاست فرزند کمتر زندگی بهتر را اشتباه  دانسته و گفتند: در منطق اسلام نسبت به مساله فرزندآوری تاکید شده و در این بین توصیه بسیاری برای حفظ منزلت و کرامت کودکان به ویژه دختران و بانوان شده است.

افراط و تفریط در مقوله زن و خانواده خطاست

از توجه ویژه اسلام به زنان تا هشدارهای جدی در خصوص کاهش جمعیت

آیت الله اعرافی نیز در دیدار انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد، در سخنان به تبیین اهمیت و جایگاه مقوله زن و خانواده پرداخت و گفت: اگر ما گفتمان انقلاب اسلامی را یک گفتمان نو و مترقی بدانیم حتما مقوله زن و خانواده یکی از ده مسئله محوری و اساسی این گفتمان خواهد بود که از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی افزود: در مواجهه تمدنی ما با غرب مقوله زن و خانواده قطعا یکی از اساسی ترین مقوله های این مواجه خواهد بود به ویژه که در مورد زن می بینیم که افراط و تفریط هایی صورت می پذیرد، هم دیدگاه های متحجرانه و کهنه ای وجود دارد و هم دیدگاه های مدرنی که برخی دیگر از حقوق فکری و معرفتی زن و خانواده را پایمال می کند و این هر دو خطا و اشتباه راهبردی است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به گفتمانی که شهید مطهری(ره) در کتب خویش در مورد مقوله زن و خانواده دارد گفت: الگوی ما همان چیزی است که اسلام فرموده است و شهید مطهری نیز در سخنان و تالیفاتش خویش به آن پرداخته است.

آیت الله اعرافی با اشاره به لزوم گفتمان سازی دیدگاه اسلام راجع به زن و خانواده تاکید کرد: نظریه زن و خانواده در اسلام به خوبی تبیین شده است و لازم است که همه ما در حوزه و دانشگاه به آن بپردازیم و تبیین و گفتمان سازی لازم صورت گیرد که متاسفانه در این عرصه ما ضعف داریم.

امام جمعه قم با اشاره به وجود صدها راوی و محدث زن در صدر اسلام و تاریخ تشیع ابراز داشت: ما همیشه در صدر اسلام و تاریخ با شکوه شیعه و حوزه های علمیه همواره مشاهده می کنیم که صدها راوی و محدث زن بوده اند که در نظامات آموزشی حوزه آنچنان که شایسته است به آنان توجهی نشده است اما امروزه در تحولات برنامه ای حوزه یکی از محوری ترین عرصه ها مقوله زن و خانواده می باشد و لازم است که ورود بانوان به عرصه علوم اسلامی یک ورود قاعده مند و تعریف شده باشد.

مدیر حوزه های علمیه در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم، اظهار کرد: در آستانه یکصدمین بازتاسیس حوزه علمیه قم در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ هستیم و دبیرخانه آن فعال شده است، چرا که نیاز است دستاوردهای عظیم حوزه در این بازه زمانی بازشناسی و بازخوانی و ارائه شود و ساماندهی لازم برای تجلی این درخشش ها و دستاوردهای عظیم انجام شود.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: حوزه علمیه قم که در آستانه یکصدمین سال بازتاسیس آن هستیم، در چهل سالگی خود منشاء انقلاب اسلامی شد که در جهان موجب برکات زیادی شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور با اشاره به برخی فعالیت های صورت گرفته در مدیریت حوزه افزود: یکی دیگر از محصولات و دستاوردهای چندساله اخیر حوزه علمیه، طرح آمایش و  طراحی و اجرای درختواره رشته های حوزوی با ۱۶ رشته و ۴۰۰ گرایش است که با همکاری و مشارکت ۷۰۰ استاد به سرانجام رسید.

مدیر حوزه های علمیه کشور مطرح کرد: ما در طرح آمایش حداقل ۵۰ تفاهم نامه و اقدام مشترک را شناسایی کنیم و این باب وسیع، باید استمرار پیدا کند، به طور مثال در الگوی آموزش و پرورش حداقل ۴۰ برنامه به امضای مدیر حوزه های علمیه و وزیر آموزش و پرورش رسید و این غیر از تفاهم نامه است.

آیت الله اعرافی  تاکید کرد: برای درس های خارج فقه در متن حوزه کارهایی شده و در بخش پژوهش های مورد نیاز نظام اسلامی در حال حاضر ۱۰۰ پروژه در حال اجرا است.

طرح تحولی حوزه زنان تدوین شده است

از توجه ویژه اسلام به زنان تا هشدارهای جدی در خصوص کاهش جمعیت

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده نیز در این دیدارها اظهار داشت:  برنامه هایی که بر عهده معاونت امور زنان و خانواده قرار گرفته در دو محور کلی می باشد که یکی از آنها توانمندسازی زنان در زمینه اشتغال و مقابله با آسیب های اجتماعی است.

وی افزود: با توجه به تطورات مختلفی که در زمینه ارتباطات خصوصاً در فضای مجازی رخ داده است می بایست، قوانین جدیدی را که راهگشای ما در زمینه ارتقای جایگاه زن در جامعه باشد به تصویب رسیده و در دستورکار دولت قرار گیرند.

خزعلی اظهار کرد: حتماً از نظرات علمای دینی و مراجع عظام تقلید در برنامه ریزی های این معاونت استفاده خواهیم برد.

وی خاطرنشان کرد: طرح تحولی حوزه زنان تدوین شده و آماده تصویب و اجراست؛ امیدواریم نهادهای مختلف فرهنگی در اجرای این طرح ما را یاری نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =