کد خبر: 5254
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۸
محمد احمدی

مدیر حوزه علمیه خواهران ایلام گفت: راهبرد مدرسه محوری مدارس را از حالت انفعال خارج کرده و در عرصه­ های مربوطه فعال، تصمیم ­گیر، مسئولیت پذیر، بانشاط و پویا می­ سازد. البته برای تحقق آن باید نگرش مدیران و معاونان مدارس از نگاه سطحی و امور روزمره به نگاه کلان، راهبردی، نقش آفرین و حرکت با برنامه­ ریزی و داشتن استراتژی برای تحقق اهداف تغییر یابد.

به گزارش پیام خانواده،  سال ۱۳۷۵ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با مصوبه شورای‌عالی حوزه علمیه قم تشکیل شد و از آن زمان تاکنون آثار و ثمرات زیادی داشته است.   در همین زمینه پای صحبت‌های حجت الاسلام والمسلمین محمد احمدی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان ایلام  نشستیم که در ادامه می‌آید.

 ضمن معرفی خود، سوابق علمی اجرایی  و سال شروع فعالیت و اهداف قبول مسئولیت مدیریت حوزه خواهران استان را بیان کنید.

محمد احمدی متولد سال ۱۳۵۶ در شهرستان انار استان کرمان؛ دارای تحصیلات حوزوی اتمام سطح  هستم و  هفت سال در درس خارج شرکت  کردم و تحصیلات کارشناسی ارشد حقوق جزا  و جرم شناسی را نیز گذراندم.

سوابق مدیریتی و اجرایی:

- مرکز مدیریت حوزه علمیه قم کارشناس بخش it از سال۱۳۷۵ تا۱۳۷۶ به مدت یک سال.

- مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با عنوان مسئول بخش گرافیک از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۲ به مدت ۶ سال.

- دانشگاه پیام نور شهرستان انار با عنوان معاون دانشگاه از سال ۱۳۸۸ تا۱۳۸۹ به مدت یک سال.

- حوزه علمیه خواهران و برادران شهرستان انار با عنوان مدیر مدرسه از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ به مدت یک سال.

- مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان کرمان با عنوان معاون آموزش و پژوهش از سال۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰ به مدت یک سال.

- مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان کرمان با عنوان مسئول ساماندهی و نظارت از ۱۳۹۰ تا۱۳۹۱ به مدت یک سال.

- بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه با عنوان کارشناس وجوهات در سال های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به مدت ۶ ماه.

- مرکز مدیریت حوزه‌­های علمیه خواهران قم با عنوان مدیر کل سنجش و پذیرش از سال ۱۳۹۱ تا سال۱۳۹۴ به مدت ۳ سال.

- مرکز مدیریت حوزه­‌های علمیه خواهران با عنوان مدیر کل آمار و اطلاعات از سال ۱۳۹۴ تا سال۱۳۹۷ به مدت ۳ سال.

- سال شروع فعالیت در مدیریت استان ایلام : اسفند ماه  ۱۳۹۷

- اهداف قبول مسئولیت:

با توجه به سابقه همکاری و شناختی که از حوزه های علمیه خواهران؛ اهداف، رسالت و ماموریت­ها آن داشتم و نیز نقش و جایگاه بانوان و تاثیرگزاری آنان در جامعه؛ با قبول این مسئولیت خواستم در میسر تحقق این اهداف سهیم بوده و انجام وظیفه نمایم.

ویژگی های مدیر موفق و کلیدی ترین رمز موفقیت را چه می دانید؟

 مدیر موفق مدیری است که دارای اعتماد به نفس، صبور، منعطف، پیگیر و دارای تعامل با همکاران و مجموعه های مرتبط و دارای خلاقیت و نوآوری جهت پیشبرد برنامه های سازمان باشد.

شناخت دقیق سازمان، بهره گیری از همه ظرفیت ها با فعال کردن مجموعه از طریق فرصت دادن، تعامل و انعطاف داشتن در عین جدیت و اقتدار.

 مهمترین چالش در روند مدیریتی بانوان را بیان کنید.

علاوه بر اقتضائات جنسیتی و تبعیض جنسیتی که در جامعه نسبت به مدیریت بانوان وجود دارد مهمترین چالش در روند مدیریتی بانوان نداشتن اعتماد به نفس، جزئی نگری، نگاه سطحی به مسائل، محتاط بودن و ریسک پذیر نبودن می­باشد.  

 مهمترین وظیفه حوزه های علمیه خواهران در عصر امروز چیست؟

در حوزه امور داخلی تلاش برای تربیت بانوان عالمه، وارسته و فرهیخته که توانمندی لازم جهت پاسخگویی به نیازهای دینی و معرفتی جامعه زنان را داشته باشند و در حوزه بیرونی حضور فعال و هدفمند در اجتماع و تلاش برای کنترل و کاهش آسیب­ های اجتماعی، کمک به حل مشکلات خانواده ها، تببین و تثبیت سبک زندگی اسلامی و هدایت جامعه به سوی ارزشهای اسلامی می­باشد.

ارزیابی­­ شما از عملکرد فعلی مدیریت حوزه های علمیه خواهران و افق پیش روی حوزه­ ها؟

عملکرد فعلی مدیریت حوزه های علمیه خواهران را مطلوب ارزیابی می­کنم و معتقدم چنانچه همه بخش­ های حوزه به صورت هماهنگ  و در چارچوب وظایف و ماموریت های تعیین شده حرکت نمایند شاهد نقش آفرینی و درخشش بیش از پیش حوزه­ های علمیه خواهران و بانوان طلبه خواهیم بود.

 چقدر با راهبردهای دوره جدید آشنا شده اید و آثار آن را بیان کنید.

راهبردهای دوره جدید با نگاه به وضعیت موجود حوزه های علمیه خواهران و جایگاهی که حوزه های علمیه خواهران باید در آن قرار داشته باشند و آسیب شناسی عملکردها، ترسیم شده است و تحقق آن می­توانند حوزه­های علمیه خواهران را در جایگاه حقیقی خود قرار دهد به عنوان مثال راهبرد مدرسه محوی مدارس را از حالت انفعال خارج کرده و ضمن ایجاد خودباوری و ارزش نهادن به فعالیت های مدارس باعث ایجاد احساس مسئولیت بیشتر در مدارس و تلاش برای نقش آفرینی بهتر آنان می­شود.

 از برنامه ۵ ساله حوزه های علمیه خواهران چگونه می بینید؟

با توجه به ارسال پیش نویس برنامه به استان ها و جلسات برگزار شده در مرکز در خصوص تبیین برنامه پنج ساله حوزه های علمیه خواهران و توضیحات ارائه شده توسط عزیزانی که مسئولیت تدوین آن را بر عهده داشته ­اند با این برنامه آشنا شده ­ایم هرچند گام های اولیه ای است که در این خصوص برداشته شده است اما به نظرم با واقعیت های حوزه های علمیه خواهران مطابقت دارد و زمینه ساز تحول سازنده در حوزه ­های علمیه خواهد شد.

نظر شما در مورد طرح مدرسه محوری چیست؟

واقع مطلب این است که علی رغم توضیح و تبیین راهبرد مدرسه محوری از سوی مدیر مرکز در جلسات و گفت‌وگوهای مختلف هنوز برخی از همکاران مرکز و استان­ها برداشت صحیحی از  این راهبرد ندارند و غالباً راهبرد مدرسه محوری را در حد تفویض اختیارات به مدارس می ­دانند که متاسفانه در بخشنامه­ های برخی از معاونت­ های مرکز نیز این نوع نگاه دیده می­ شود و هر از گاهی بخشی از اختیارات در راستای راهبرد مدرسه محوری به مدارس واگذار می­ شود که این مسأله می ­توانند چالش ­ها در مدارس را بیشتر کند، در حالی که راهبرد مدرسه محوری مدارس را از حالت انفعال خارج کرده و آنها را در همه بخش ­ها و عرصه­ های مربوطه فعال، تصمیم ­گیر، مسئولیت پذیر، بانشاط و پویا می­ سازد و برای تحقق آن باید نگرش مدیران و معاونین مدارس از نگاه سطحی و انجام امور روزمره به نگاه کلان، راهبردی، نقش آفرین و حرکت با برنامه­ ریزی (کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت) و داشتن استراتژی برای تحقق اهداف تغییر یابد.

 چند نمونه از راهبردها و برنامه های دوره جدید مدیریت که برای شما ارزشمند است نام ببرید.

راهبردهای مدرسه محوری، توسعه علمی، رسیدن به مرجعیت علمی و صاحب‌نظر شدن در مسائل فقهی به ویژه مسائل مربوط به زن و خانواده

 حوزه انقلابی چه شاخص هایی دارد و چه اقداماتی در این زمینه نیاز است؟

حوزه انقلابی حوزه ای است که برخوردار از مؤلفه هایی همچون «شناخت مبانی و ارکان نظام و انقلاب»، «ایمان و باور قلبی به ولایت»، «ارتباط عاطفی با ولایت و نظام و انقلاب»، «اقدام و عمل» و «بصیرت» باشد.

باید در همه برنامه ­های حوزه اعم از آموزشی، فرهنگی و تربیتی، تحقق شاخص­ های حوزه انقلابی مد نظر قرار گیرد قطعاً با سیاستگذاری و برنامه ­ریزی بر اساس مؤلفه های حوزه انقلابی و اقدامات عملی، طلابی برخوردار از شاخص­ های مزبور تربیت می­ شوند و حوزه های علمیه همواره انقلابی می­ مانند.

 راهکارهای شما برای جذب طلاب ناظر به انتظارات نظام اسلامی چیست؟

جذب از بیوتات صالحه با تبلیغ چهره به چهره، حضور موثر در اجتماع و ارتباط با خانواده­ ها، توجه به کارآمدی و کارکردهای حوزه، ارتباط مستمر و مرثر با جامعه هدف که در این صورت هم ماموریت­ های دینی خود را انجام داده و هم زمینه جذب افراد علاقمند و واجد شرایط را فراهم می­‌کنیم.

 چه راه هایی برای رشد علمی و عملی حوزه های خواهران پیشنهاد می کنید؟

واقع مطلب این است که برای تحقق رشد علمی و عملی حوزه ­های علمیه خواهران باید همه کسانی که در حوزه ­ها و تربیت طلاب اثرگذار و نقش آفرین هستند خود اهل علم، عمل، معنویت و متخلق به اخلاق اسلامی باشند به ویژه اساتید که بیشترین نقش و تاثیرگذاری را دارند و نیز مدیران و معاونین مدارس

بر این اساس برنامه ریزی و تلاش برای ارتقاء سطح علمی، مهارتی و معرفتی اساتید و توجه به توسعه فضای اخلاقی و معنوی حوزه ­ها توسط اساتید و کادر مدارس و توجه جدی به این مولفه­ ها در جذب و بکارگیری نیروهای جدید می ­تواند زمینه ساز تحقق این هدف باشد.

 مهم ترین برنامه ها، اقدامات و دستاوردهای معاونت امور حوزه های خواهران در راستای بهبود عملکرد در دوره جدید مدیریت کدام است؟

- ارتقای علمی و مهارتی مدیریت های استانی با برگزاری دوره های مرتبط نظیر دوره رهبری سازمان، مهارت برنامه ریزی و برنامه ریزی عملیاتی و ...

- توسعه متوازن و هدفمند تحصیلات تکمیلی

- برنامه ریزی برای ارتقاء سطح علمی-تحصیلی کادر استان و مدارس

- ایجاد نگاه تحولی در مدیریت­های استانی و مدارس

- اصلاح وظایف و اختیارات هیئت امناء متناسب با عملکرد آنها

 مهم ترین برنامه­ ها، اقدامات و دستاوردهای برجسته در دوران مدیریت خود را بیان کنید.

- تغییر نگاه مدیران مدارس از فعالیت­های روزمره به فعالیت­های برنامه محور و تحولی

- شناسایی و ساماندهی دانش آموختگان و مبلغین

- تشکیل گروه های تخصصی تبلیغ نظیر گروه رسانه و فضای مجازی، گروه جهادی یاوران سلامت

- برگزاری دوره های آموزشی نظیر دوره تربیت مربی خانواده، تربیت کارشناس احکام، روش سخنرانی دینی و دوره مکالمه عربی با هدف نقش آفرینی بیشتر طلاب و دانش آموختگان در جامعه و نشان دادن کارآمدی و کارکردهای حوزه های علمیه خواهران

نکته پایانی و ذکر برخی از تجربیات قابل استفاده برای سایر مدیران:

ارتباط مستمر با مدارس و طلاب و شرکت در برنامه های هفتگی یا عمومی مدارس

برگزاری جلسات بیان اخلاق اسلامی با حضور همه طلاب

ارتباط با نهادها و سازمانها و استفاده از ظرفیت آنها برای پیشبرد برنامه های حوزه

پرهیز از حواشی ایجاد شده در استان و نپرداختن به آنها به ویژه در ارتباط با ائمه جمعه

 از خداوند متعال توفیق خدمت صادقانه و مخلصانه در حوزه ­های علمیه خواهران را خواستارم و امیدوارم آنچه انجام می دهیم موجبات خشنودی و رضایت مولایمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =