پیام خانواده- نتایج یک تحقیق بیانگر این است که سالیانه بیش از یک درصد مبتلایان به دیابت، آسیب شدید به شبکیه را تجربه و نیاز به درمان با لیزر پیدا می‌کنند.

میزان شیوع آسیب‌های چشمی ناشی از دیابت در کشور

به گزارش پیام خانواده، شبکیه محل تشکیل تصویر چشم و انتقال داده‌ها به مغز است که از این طریق ما میتوانیم تصویر اشیاء را تشخیص دهیم و آسیب به این قسمت چشم که تحت عنوان "رتینوپاتی" نامیده می‌شود، می‌تواند درجاتی از اختلال بینایی از تاری دید تا کوری را ایجاد کند.

عوامل مختلف در بروز رتینوپاتی دخیل هستند؛ یکی از این عوامل ابتلا به بیماری دیابت است که طی آن  به دلیل تغییرات ایجاد شده در رگ‌های خونی باعث نشت مایع یا خون و نهایتا تخریب شبکیه به درجات مختلف می‌شود و هرچه طول عمر بیماری دیابت بیشتر باشد احتمال ایجاد این عارضه بیشتر می‌شود.

کنترل فشار خون، قند و قطع سیگار از جمله عواملی هستند که میتوانند از بروز رتینوپاتی پیشگیری و یا بروز آن را به تعویق بیندازند و از شدت آن بکاهند. اخیرا مطالعه ای در مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان بیماریهای متابولیک در بستر مطالعه قند و لیپید تهران انجام شده که طی یک بررسی 10 ساله نشان میدهد سالیانه بیش از یک درصد از مبتلایان دیابت دچار انواع شدید رتینوپاتی شده و نیاز به درمان با لیزر پیدا می‌کنند.

دکتر فرزاد حدائق، رئیس این مرکز تحقیقاتی میگوید: عدد یک درصد شاید در ابتدا ناچیز به نظر برسد ولی با توجه به میزان بالای شیوع دیابت در کشور و با در نظر گرفتن بی‌خبری بسیاری از مبتلایان به دیابت از بیمار خود و نیز شیوع روزافزون این بیماری، میتواند بار سنگینی بر دوش مراکز چشم پزشکی و اقتصاد سلامت کشور و صندوق‌های بیمه‌ای وارد کند.

وی با ذکر عوامل خطر مختلف بررسی شده در این مطالعه مانند فشارخون بالا، استعمال دخانیات و قند خون کنترل نشده از آنها به عنوان عوامل اصلی خطر پیدایش این عارضه یاد کرد.

این استاد دانشگاه با توجه به اهمیت موضوع و نیز بار سنگین آن بر غربالگری منظم در مبتلایان به دیابت جهت تشخیص این عارضه توسط کارگزاران نظام سلامت در کشور تاکید کرد.

بنا بر اعلام پژوهشکده غدد درون‌ریز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نتایج این تحقیق مورد توجه مجامع علمی بین المللی قرار گرفته و نشریه Diabetes Investigation  در شماره اخیر خود این مقاله را درج کرده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =