کد خبر: 5062
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۸

پیام خانواده- رسانه های بیگانه از این شگرد برای مخاطبی استفاده می کنند که همسو با جمهوری اسلامی است. آنها می دانند که او از اصل نظام بر نمی گردد اما می خواهند هر طور شده رفتار او را تغییر دهند!

شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی|تکنیک بیست‌ و چهارم: اُحد

به گزارش پیام خانواده،ماجرای جنگ اُحد در صدر اسلام را که شنیده اید، مسلمانان که با نیت خیر یک گلوگاه مهم را رها کردند اما ناگهان تلاش شان به نفع دشمن اسلام تمام شد. در فضای رسانه هم دقیقا همین جریان وجود دارد. گاهی به ظاهر می خواهیم مسیر جدیدی باز کنیم اما راه را برای مخالفان کشور فراهم می کنیم، این شگرد را به نام آن جنگ صدر اسلام  شگرد ” اُحد “ نامگذاری کرده اند.

رسانه های بیگانه از این شگرد برای مخاطبی استفاده می کنند که همسو با جمهوری اسلامی است. آنها می دانند که او از اصل نظام بر نمی گردد اما می خواهند هر طور شده رفتار او را تغییر دهند.
در این شیوه فردِ موافق ظاهرا می خواهد کار متفاوتی بکند و راه جدید بگشاید اما عملا نقطه حساسی را رها می کند. در این تکنیک به گونه ای القا می شود که مردم مخالفان نظام هستند و اگر به دنبال همراهی با مردم هستید علیه نظام موضع بگیرید.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفت وگو با فارس، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” اُحد “ گفت: این تکنیک، آلفاست، احد یک قرابتی با مفهوم کوه احد و جنگ احد دارد. رسانه وقتی شروع می کند به استفاده ابزاری از مخاطب، سعی می کند آن را از مقابل هدف خودش کنار بگذارد، با یک مساله تاکید می کنم فقط یک مساله، آن هم غنیمت است.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: اگر مخاطب احساس کند از این نقطه به نقطه دیگر حرکت کند، غنیمتی به دست می آورد، آنجایی که احساس می کند ایستاده و مهمترین جا هست، به لحاظ ذهنی آنجا را رها می کند.

وی داودی افزود: عمدتا در تغییر میزان وفاداری های مخاطب به سیستم، در علوم شناختی از تکنیک  ” احد “ استفاده می شود.مهمترین کارویژه تکنیک ” احد “  استفاده از 2 تکنیک عملیات روانی یعنی ” شایعه “ و ” احساس خسارت “ است.

وی اظهارداشت: شایعه یونیک رفتار می کند، احساس خسارت در واقع یک ریز تکنیک دیگری را میزبانی  می کند، که در واقع تحت عنوان ” تلاش برای عقب نماندن “ تفسیر می شود، بنابراین اصل فرآیند در ” اُحد “ شناختی است.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی توضیح داد که شما به نظام و کشور وفادار هستید، رسانه می خواهد کاری کند که ” احد “ اتفاق بیافتد، ایدئولوژی شما پابرجاست اما به علت شایعات نمی توانید به جمع بندی برسید و برای اینکه احساس عقب ماندگی نکنید، در انتخابات شرکت می کنید اما رای سفید یا رای باطله می اندازید، علی الظاهر شما در ” احد “ شرکت دارید، علی الباطن تنگه را رها کردید و برای رها کردن این تنگه، هزار و یک توجیه دارید.

داودی تصریح کرد: پس رسانه این موارد را به شما القا می کنند، نکته مهم اینجاست لحظه ای که دارید رها میکنید رضایت دارید پس ایجاد رضایت نسبی در ایجاد ” احد “ و خارج کردن شما از تنگه، بازی را به نفع جریانات بیگانه مغلوبه می کند.

وی با بیان مثالی در توضیح شگرد رسانه ای ” اُحد “ افزود: یک عرصه ای دارید به نام هنر، فعالانی دارید به اسم هنرمند، وقتی شما میان هنرمندان، یک مسابقه برگزار می کنید، مسابقه هم میزان دیده شدن یا محبوبیت براساس میزان مخالف گویی و یا مخالف خوانی است، هنرمند یک تنگه ای را در هر کشوری در اختیار دارد که به آن می گویند هنرمند متعهد، از این به بعد، می گوید تعهد تو نسبت به سیستم نیست، تعهد تو فقط نسبت به مردم و صدای مردم را شنیدن و صدای مردم بودن است، خوب کدام مردم؟ همان مردمی که و یا مخاطبی که رسانه بیگانه آنان را اپوزیسیون شان کرده است و می گوید شما باید صدای مردم باشید، پس این تنگه ای که تو الان باید باشید را رها کن به نفع مردم و یک تنگه دیگری را ایجاد کن، اگر این کار را بکنید مردم تو را محبوب می دانند، پس غنمیت دارید.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

براساس مطالعات دانشمندان، رفتار از شناخت نشات می‌ گیرد و شناخت ریشه در ابزار شناختی افراد دارد. در واقع تفاوت رفتارها و گرایش ‌ها به‌ خاطر تفاوت در ابزار شناختی است. همین ابزار شناختی می‌ تواند امیرالمومنین (ع) را برای یک عده پیشوا کند و برای عده‌ای منجر به شناختی از ایشان شود که که بعد از شهادت ایشان در مسجد بگویند مگر امیرالمومنین (ع) نماز می‌خواند؟! پس ابزار شناختی عنصری مهم است که ما در تحلیل‌ رفتارهای اجتماعی به آن توجه نمی‌کنیم.

ریشه ورود به حوزه سواد رسانه‌ای یک رفتار است. ما برای اینکه بتوانیم این رفتار را بشناسیم باید درباره آن شناخت پیدا کنیم. برای پیدا کردن شناخت باید ابزار شناختی آن را به خوبی بشناسیم. پس از شناخت ابزار شناختی، زمان مناسبی فراهم می شود که با انسان‌های جدید و رفتارشان مواجه شویم و برای اینکه با رفتار نسل جدید آشنا شویم باید با آن‌ها زندگی کنیم و یا حداقل این حس را به آنها منتقل کنیم که ما زندگی شما را می شناسیم و دنیای شما را درک می کنیم. اگر این طور عمل کنیم سواد رسانه یکی از بهترین زبان‌های گفت و گو و مفاهمه با نسل جدید خواهد بود.
مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای 90 قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

روایت رنگ‌ها هر روز ساعت 11:55 دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف 103.5 مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =