وزیر ارشاد

پیام خانواده- تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تلاش می کنیم دغدغه اصحاب فرهنگ و هنر را کاهش دهیم ، گفت: وظیفه دولت تسهیل گری در حوزه فرهنگ و هنر است تا با اجرای عدالت هنری همه ایرانیان بتوانند از فضای فرهنگ و هنر کشور بهره مند شوند.

به گزارش پیام خانواده،  «محمد مهدی اسماعیلی» پنجشنبه شب در برنامه تیتر امشب شبکه خبر اصحاب فرهنگ و هنر را از مفاخر تمدنی کشور خواند و افزود: بدون شک تلاش خواهیم کرد که دغدغه اصحاب فرهنگ و هنر کشور را تا آنجا که امکان دارد، کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: رشد فضایل هنری مردم در مناطق مختلف کشور وظیفه مهم ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و باید تلاش کنیم تا عدالت هنری در کشور توسعه یابد و این حوزه پاک و مقدس باید با عدالت هنری اعتماد همه مردم را جلب کند، زیرا گستره فرهنگ و هنر ایرانی بسیار بزرگ و مقدس است .

اسماعیلی افزود: در حوزه تمدنی از گذشته همواره شاهد اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی بوده ایم و حتی تقدس فرهنگ و هنر ایرانی در مقابله با سایر فرهنگ ها توانسته بسیاری از شاخص های تمدنی خود را در این فرهنگ ها وارد کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این گفتگو با اشاره به سابقه ۲۳ ساله خود در حوزه فرهنگ و هنر کشور تاکید کرد: بنده با بخش‌های مختلف فرهنگ و هنر کشور بیگانه نیستم و دید من انقباضی نیست و انشاالله تلاش خواهیم کرد که در این مدت فضای فرهنگ و هنر کشور به ‌صورت انبساطی خود را نشان دهد.
اسماعیلی با بیان اینکه در اولین سفر به استانها بازدیدی از هنرستانی که در اصفهان در سال ۱۳۱۵ فعال شده داشتیم ، گفت: در این هنرستان با اصحاب فرهنگ و هنر اصفهان و هنرمندان جلسات خوبی را برگزار کردیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما در حوزه فرهنگ و هنر کارهای زیادی انجام داده ایم و در این مدت همواره به دنبال این خواهم بود که آلام هنرمندان کشور کاهش یابد و در این راستا واکسیناسیون هنرمندان به طور کامل در دستور کار ما قرار گرفته است تا همه اهالی فرهنگ و هنر بدون محدودیت سنی بتوانند واکسینه شوند.
وی به بسته های حمایتی از اصحاب فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: همان طوری که رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید دارند ما باید از همه هنرمندان در همه عرصه های هنری و فرهنگی حمایت کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمک‌های بلاعوض، پرداخت تسهیلات با سود کمتر توسعه صندوق هنرمندان را از جمله اقداماتی بر شمرد که برای حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر در کشور باید عملیاتی شود.
اسماعیلی تاکید کرد: جمعه گذشته اولین جلسه شورای معاونین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و معاونت توسعه موظف شد به صورت کامل برنامه های حمایت از هنرمندان را آماده کند که روز سه‌شنبه تکمیل شد و چهارشنبه هفته جاری نیز در جلسه‌ای با دکتر رئیسی مورد بررسی قرار گرفت.
وی بیان کرد: هنر حاکمیت باید این باشد که اعتماد همه مردم را جلب کند و در حوزه فرهنگ و هنر اعتماد اصحاب این حوزه اهمیت بسیاری دارد، چون اصحاب فرهنگ و هنر فضای اعتماد عمومی بین خودمان و دولت را بیشتر می‌کند.
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در مبارزه با تبعیض و ویژه‌خواری ما اجازه نخواهیم داد که حوزه فرهنگ و هنر فقط در جاهای خاصی در این کشور متمرکز شود و دسترسی عادلانه در حوزه های مختلف فرهنگ و هنر رشد هنری را برای همه فراهم خواهد کرد.
وی تاکید کرد: ایجاد هنرستان های هنری، گسترش و رشد موسیقی و برگزاری جشنواره های استانی امکان رشد هنر را در کشور مهیا می سازند و در این راستا دولت وظیفه اجرا و تسهیل گری در حوزه فرهنگ و هنر را بر عهده دارد و همه برنامه های دولت باید در راستای عدالت هنری انجام شود، لذا همه فرزندان و جوانان کشور باید از فضای فرهنگ و هنر کشور به خوبی استفاده کنند.
اسماعیلی به چشم انداز آینده فرهنگ و هنر ایرانی اشاره کرد و گفت: بعضی از هنرمندان می گویند که امکان بروز خلاقیت ها برای همگان فراهم نشده است، لذا ما در صددیم فضای هنری برای همه مردم در همه مناطق مختلف کشور مهیا شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهمیت فعالیت سه خانه موسیقی، تئاتر و سینما اشاره کرد و افزود: خوشبختانه تاکنون با مسئولان خانه موسیقی، تئاتر و سینما گفتگوهای خوبی انجام داده ایم و پس از اینکه جلسات ما به خوبی برگزار شد هر سه مسئولان این  خانه ها اعلام کردند که ابهامات بر طرف شده است.
اسماعیلی تاکید کرد: همواره تلاش خواهیم کرد که در این مسئولیت با صداقت و بدون رودربایستی کار خود را انجام دهیم، زیرا دلیلی ندارد خانه ای و یا جشنواره ای تعطیل شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: نا امنی در بازار محصولات فرهنگی و هنری یکی از معضلات بزرگ ماست، اما در آثار نمایشی این قضیه بسیار کمتر شده است و  در حوزه نشر هنوز این وضعیت باقی مانده است، مثلاً یک کتاب خوب که همین که چاپ می‌شود و گل می کند، بلافاصله این کتاب چاپ افست و در اختیار مردم قرار می گیرد در حالی که حقوق ناشر و نویسنده آن نادیده گرفته می‌شود و این در واقع تجاوز و سرقت از ناشر و نویسنده است.
وی با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد که دغدغه حوزه فرهنگ و هنر کشور تا آنجا که امکان دارد کاهش پیدا کند، گفت: تغییر ساختارهای فرهنگ و هنر کوچک‌سازی و چابک سازی این وزارتخانه معنایش این نیست که بسیاری از کارهای ما در این وزارتخانه تعطیل شود، زیرا اغلب هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را خانه خود می‌دانند و در واقع ما مستاجر این خانه هستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: چابک‌ سازی به معنای حذف نیست بلکه ارتقای حوزه های مختلف در داخل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و امروز با استفاده از فناوری های جدید در این عرصه باید تحولات بزرگی را ایجاد کنیم.
وی یادآورشد: یک مجموعه هوشمند نباید از تحولات عقب بیفتد و با تغییرات باید حوزه فرهنگ و هنر بیش از پیش توسعه یابد و ساختارهای چابک سازی متناسب با فناوری‌های جدید اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود خواهد آورد.
اسماعیلی بیان کرد : تمام تلاش ما هم افزایی اقدامات گذشتگان است، زیرا در دوره‌های گذشته دوستان ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره تلاش کردند تا ساختارهای متناسب با فناوری های جدید در این وزارتخانه توسعه یابد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت جشنواره ها افزود: جشنواره ها ماهیتش بروز خلاقیت ها و زمینه رشد فرهنگ و هنر است و ما هیچ یک از جشنواره ها را تعطیل نخواهیم کرد بلکه با تغییرات از اسراف در این عرصه جلوگیری خواهیم کرد تا از ریخت و پاش ها در این زمینه جلوگیری شود.
وی تاکید کرد: به هیچ عنوان جشنواره‌ها تعطیل نخواهد شد، بلکه جشنواره‌ها را ارتقاء خواهیم داد، زیرا جشنواره ها فضا را برای گسترش بیشتر فرهنگ و هنر ایرانی مهیا می سازند.
وی در خصوص جایگاه صنعت نشر در کشور گفت: خوشبختانه بیش از ۹۰ درصد اقلام اصلی صنعت نشر شامل مواد اولیه، کاغذ، فیلم زینک، جوهر، دستگاه های تکثیر دیجیتالی داخلی است و دولت با کمک استارت آپ ها به توسعه این حوزه فرهنگی کمک خواهد کرد.
اسماعیلی با اشاره به اهمیت حوزه رسانه یادآور شد: ما در حوزه رسانه ضعف بنیه رسانه‌ای داریم و همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به آرایش رسانه‌ای تاکید کرده‌اند باید در این راستا از پدافندی به آفندی گام برداریم و با آموزش و کادر سازی با استفاده از فناوری‌های نوین فضای مناسبی را برای رشد جوانان در این عرصه فراهم کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در حوزه اصحاب رسانه، جوانان ما از خبرنگاران کشورهای همسایه یک سر و گردن بالاتر هستند ولی در مقیاس کلی در این بخش مقداری عقب مانده ایم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: متاسفانه در حوزه خبرنگاری تعریف استانداردی نداریم عکاسان و تصویربرداران خبرنویسان ما بسیار فعال هستند ولی این مشاغل جزو ناامن ترین مشاغل هستند. وقتی از خبرنگاری پرسیدم که دستمزد وی  چقدر است وقتی که گفت یک یا دو میلیون تومان، واقعاً آدم تعجب می‌کند و شاید هم کمتر از این مقدار دستمزد خبرنگاران باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در برخی موارد مشاهده شده است که اهالی فرهنگ و هنر ما وارد حوزه سیاست می‌شوند و حس می‌کنیم که نباید از جایگاه فرهنگ و هنر به صورت ابزاری آنهم سیاسی استفاده شود، زیرا اصحاب فرهنگ و هنر گرامی هستند و همه باید بین اصحاب احترام بگذارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تغییرات مدیریتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اگر قرار است تغییراتی انجام شود باید زود این تغییرات عملی شود و در جلسات دوستانه از مدیران خواهش کردیم تا لحظه‌ای که هستند در این عرصه تلاش کنند.
اسماعیلی به اهمیت موسیقی اشاره کرد و گفت: موسیقی جزیی از سبک زندگی ما است و حتی در ماشین به موسیقی گوش می‌کنم و امروز بسیاری از جوانان هنرمند ما در حوزه موسیقی فعال هستند.
وی در خصوص اهمیت فیلم سینمایی نیز گفت: از گذشته به دیدن فیلم سینمایی علاقمند هستیم و به این حوزه اعتیاد داریم و می شود گفت که در سینما همیشه حضور خانوادگی داریم و در گذشته سعی کردیم که ماهی یک یا دو بار به سینما برویم تا برخی از اکران ها را از نزدیک ببینیم.
وی در خصوص صنعت انیمیشن نیز گفت: در سال‌های اخیر کشور ما در زمینه صنعت انیمیشن پیشرفت‌های خوبی داشته است و برای توسعه انیمیشن و پویانمایی باید تلاش‌های خود را بیشتر کنیم.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =