پیام خانواده- هفته گذشته پیامکی از طرف سازمان امور مالیاتی به دارندگان درگاه پرداخت ارسال شد تا پرونده مالیاتی خود را کامل کنند. یک کارشناس صنعت پرداخت می‌گوید با اینکه انتقادهایی به شیوه اجرای این طرح وجود دارد، اما تخصیص کد مالیاتی به دارندگان درگاه پرداخت، نظام مالیاتی و کسب‌وکارها را شفاف می‌کند.

به گزارش پیام خانواده، هفته گذشته از طرف سازمان امور مالیاتی برای برخی افراد ارسال شد که بیشتر آنها، فعالان فضای مجازی یا صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی بودند. بر اساس این پیامک، لازم است دریافت‌کنندگان آن با مراجعه به سایت معرفی شده، پرونده خود را برای پرداخت مالیات تکمیل کنند.

با اینکه برخی بر این باورند که این پیام به‌دلیل اشکال فنی ارسال شده، اما فعالان صنفی آن را مرتبط با قانون پایانه‌های فروشگاهی و مؤدیان مالیاتی می‌دانند.

در این میان برخی فعالان صنفی می‌گویند این شیوه ثبت کد مالیاتی برای درگاه‌های پرداخت، هزینه‌های تشخیص و شناسایی را به سازمان امور مالیاتی تحمیل می‌کند زیرا برخی از این درگاه‌ها مانند درگاه‌هایی که برای پرداخت شارژ ساختمان توسط مدیران ساختمان‌ها فعال شده، کسب‌وکار نیستند.

همچنین برخی از فعالان صنفی می‌گویند شیوه اجرای این طرح به‌گونه‌ای است که افراد را از پرداخت شفاف از طریق درگاه‌های پرداخت، به روش غیرشفاف کارت‌به‌کارت سوق می‌دهد و نمی‌تواند مانع فرار مالیاتی شود.

ایرناپلاس نظرهای مخالفان این طرح را در گزارشی با عنوان «سردرگمی صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی با یک پیامک» انعکاس داده‌ است.

با اینکه برخی از فعالان صنفی مخالف این طرح هستند و پیشنهادهایی را نیز در این رابطه بیان کرده‌اند، برخی دیگر از کارشناسان صنعت پرداخت موافق این طرح هستند، اما به شیوه اجرای آن نقد دارند.

علیرضا بزرگمهری رئیس انجمن صنفی شرکت‌های پرداخت الکترونیکی در رابطه با ارسال پیامک پرونده مالیاتی به دارندگان درگاه پرداخت به ایرناپلاس گفت: کشور ما در راه‌اندازی کسب‌وکار از نظر زمان و اقدامات مورد نیاز و همچنین مجوزهایی که باید دریافت شود، در مقایسه با سایر کشورها مسیر طولانی‌تر و پیچیده‌تری دارد و مسائلی مانند اینماد و کد مالیاتی، یک خان به هفت خان پیش رو کسب‌وکارها اضافه می‌کند.

کد مالیاتی درگاه‌های پرداخت؛ طرحی خوب با اجرایی نامناسب

بزرگمهری با انتقاد به شیوه تخصیص کد مالیاتی به دارندگان درگاه پرداخت گفت: یکی از مشکلات ما این است که از راه‌های دشواری برای حل مسائل استفاده می‌کنیم. چه مشکلی پیش می‌آمد اگر از کد ملی به‌عنوان کد مالیاتی اشخاص حقیقی استفاده می‌شد یا اگر از شناسه شرکتی اشخاص حقوقی به‌عنوان کد مالیاتی مورد استفاده قرار می‌گرفت؟ زمانی که راه‌های دشوار را برای انجام امور انتخاب می‌کنیم، این راه‌ها مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. ما برای انجام کارها راه حل‌های خلاقانه‌ای را بدون توجه به اینکه دنیا چگونه این کار را انجام می‌دهد ایجاد می‌کنیم و این راه‌های خلاقانه همیشه اشکالات جدیدی را ایجاد می‌کنند و برای آن اشکالات راه‌حل‌های خلاقانه دیگری ایجاد می کنیم و همین طور در یک چرخه قرار می‌گیریم. با این حال، اقدامی که در رابطه با پرونده مالیاتی دارندگان درگاه پرداخت انجام شد، اقدام خوبی از طرف سازمان امور مالیاتی است.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های پرداخت الکترونیکی ادامه داد: از آنجایی که کد مالیاتی با کد ملی و کد شناسه شرکتی متفاوت است، مراحل ثبت نام توسط خود سازمان انجام شده و اطلاعات برای تکمیل پرونده به کاربران ارسال شده است. ممکن است درآمد فردی صفر باشد یا درآمدی داشته باشد که مشمول مالیات نیست، اما این موضوع منافاتی با داشتن کد مالیاتی ندارد.

همه ساله در دنیا همه افراد، اظهارنامه مالیاتی را تکمیل می‌کنند و اظهارنامه می‌تواند به این صورت باشد که درآمد مشمول مالیات در آن گزارش نشده باشد. درگاه پرداخت به طور معمول، یعنی به غیر از مواردی مانند شارژ ساختمان و مانند آن، نشان‌دهنده کسب درآمد است و دارنده آن باید اظهارنامه مالیاتی داشته باشد.

تأخیر در اجرای طرح مالیاتی

بزرگمهری با اشاره به تأخیر در اتصال وب‌سرویس بین شاپرک و سازمان امور مالیاتی گفت: افراد اطلاعاتی را به شرکت پرداخت الکترونیک برای دریافت درگاه پرداخت داده‌اند و با همان اطلاعات درگاه، کد مالیاتی ایجاد و اطلاعات آن برای کاربران ارسال شده است. این اتفاق عجیبی نیست، اما می‌شد ساده‌تر و با سردرگمی کمتر برای کاربران انجام شود.

یکی از نقدهای ما این است که وب‌سرویسی که بین شاپرک و سازمان امور مالیاتی وجود دارد پس از حدود یک سال از شروع طرح، متصل شده است. 

وی همچنین در رابطه با ارسال پیامک‌های متعدد برای یک شماره همراه گفت: کد مالیاتی مربوط به فرد است. اگر یک فرد چند شرکت داشته باشد، به تعداد شرکت‌ها پرونده مالیاتی حقوقی خواهد داشت و این پذیرفتنی است؛ زیرا موجودیت‌های حقوقی از یکدیگر انفکاک دارند و باید مستقل باشند و نباید تجمیع شوند، اما اگر به عنوان فرد حقیقی باشد کد مالیاتی واحد است.

رشد مبتنی بر خلاقیت در گرو شفافیت

بزرگمهری با تأکید بر اهمیت شفافیت مالیاتی گفت: همه افراد باید در یک سیستم شفاف مالیاتی دارای کد مالیاتی باشند. در یک سیستم شفاف مالیاتی، فرار مالیاتی بزرگ‌ترین جرم است. با اینکه هر روز راه‌های جدیدی برای دور زدن قانون استفاده می‌شود، اما ممکن است از کد مالیاتی برای تراکنش‌های غیرشفاف مانند قمار و شرط‌بندی استفاده شود. با این حال چنین موضوعی، شفافیت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی را نفی نمی‌کند و برخی اظهارنظرها درباره آسیب به صنعت پرداخت با اجرای این قانون، پذیرفته نیست.

وی افزود: شیوه اجرایی شدن این طرح، اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی و زمان فعال‌سازی آن را با تأخیر و با اشکال مواجه بوده، اجرای آن به صورت کم‌سلیقه و عجولانه‌ای انجام شد، اما با کلیت این کار مخالف نیستم زیرا شفافیت مالیاتی و شفافیت کسب‌وکار، موجب می‌شود کسب‌وکارها همواره مبتنی بر خلاقیت‌های درست و قانونی به‌جای خلاقیت‌های غیرقانونی و دور زدن‌ قانون رشد پیدا کنند. اما در روش انجام این کار بهتر بود تا از انجمن‌های تخصصی که بیشتر با مشکلات صف و خط مقدم مرتبط هستند استفاده می‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =