کد خبر: 4790
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
روغن

پیام خانواده- گرچه از تندی روند گرانی روغن کم شده ولی این کالا همچنان بیشترین افزایش قیمت را بین کالاهای خوراکی به مصرف کنندگان تحمیل می کند و افزایش قیمتی بیش از ۱۲۸ درصد دارد؛ کالایی که واردات آن چشمگیر و از دریافت کنندگان ارز ترجیحی است.

به گزارش پیام خانواده،روغن از اقلام مصرفی مردم و از جمله کالاهای اساسی وارداتی است که از نیمه دوم سال گذشته بازار آن در کنار افزایش قیمت با کمبودهایی مواجه و از جمله کالاهایی بود که در مدتی، مردم برای تامین آن صف می‌کشیدند.

روغن مایع ۹۲ درصد گران شد

این در حالی است که اکنون در آخرین آمار رسمی در مرکز آمار ایران نشان می دهد که میزان افزایش قیمت روغن جامد و مایع بین ۹۲ تا ۱۲۸ درصد است؛ به طوری که هر بطری ۹۰۰ گرمی روغن مایع که در تیرماه سال گذشته حدود ۸۹۰۰ تومان به طور متوسط قیمت داشته در خردادماه امسال به ۱۶ هزار و ۶۰۰ و در تیرماه به ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده و حتی تا ۲۳ هزار تومان هم فروش رفته است.

براین اساس روغن مایع نسبت به خردادماه ۳.۴ و در مقایسه با تیرماه پارسال بیش از ۹۲ درصد گران شده است.

هر کیلو روغن جامد ۳۰ هزار تومان

اما روغن جامد که همواره افزایش قیمت بیشتری نسبت به روغن مایع در این مدت داشته در تیرماه پارسال هر یک کیلوی آن به طور متوسط ۹۵۰۰ تومان بوده که برای خرداد امسال به ۲۲ هزار و ۴۰۰ و در تیرماه تا مرز ۳۰ هزار تومان هم پیش رفته است.

گرچه روغن جامد در مقایسه با خردادماه سال جاری ۲.۶ درصد کاهش قیمت داشته، ولی رشد آن نسبت به پارسال حداقل ۱۲۸ درصد بوده است.

از صدر گرانی پایین نمی آید

روند تغییرات قیمت روغن از این حکایت دارد که در چند ماه گذشته این کالا همواره درصد افزایش قیمت قرار داشته و در مواقعی تا بیش از ۱۴۰ درصد گران شده است. به تدریج از میزان افزایش قیمت آن کاسته شده ولی  همچنان بیشترین افزایش قیمت را در بین اقلام خوراکی به خود اختصاص داده است.

واردات روغن چقدر است؟

این در حالی است که بررسی وضعیت واردات روغن در سال جاری نشان می‌دهد که از ابتدای سال تا نیمه تیرماه ۶۷۹ هزار تن روغن خوراکی به ارزش ۸۷۵.۴ هزار تن واردات صورت گرفته است از سویی دیگر واردات دانه‌های روغنی نیز در این دوره ۷۹۴.۶ هزار تن به ارزش ۵۳۷.۵ میلیون دلار بوده است.

در فاصله چهار ماهه ابتدایی سال میزان موجودی و دپوی روغن و دانه‌های روغنی در گمرک و آنچه از طریق شناورها به بنادر رسیده بود نیز به حدود ۱.۲ میلیون تن می‌رسید.

روغن و دانه‌های روغنی از جمله اقلام اساسی است که همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شود و تامین ارز آن همواره با چالش مواجه بوده است، از این‌رو طی مصوباتی صاحبان کالاهای اساسی می‌توانند نسبت به ترخیص ۹۰ درصدی آن بدون کد رهگیری بانک اقدام کنند که البته همین مصوبه هم در دوره ای با مشکل مواجه بوده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =