کد خبر: 4310
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸
راننده زن

پیام خانواده- مطالبه، خواسته‌ای آگاهانه است که از سوی گروه، صنف و یا تشکلی در صحنة عمومی اجتماع مطرح می‌گردد و به منظورپاسخ‌گویی مثبت نهادها و حکومت دنبال می‌شود.

به گزارش پیام خانواده، دکتر فائزه سادات عظیم زاده اردبیلی و فاطمه رضوی راد در یادداشتی توجه به مطالبات حقیقی حوزه زن و خانواده  به جای مسأله سازی های کاذب در این حوزه ها را بررسی نموده و در اختیار پیام خانواده قرار داده‌اند که با هم میخوانیم: 
مطالبه، خواسته‌ای آگاهانه است که از سوی گروه، صنف و یا تشکلی در صحنة عمومی اجتماع مطرح می‌گردد و به منظورپاسخ‌گویی مثبت نهادها و حکومت دنبال می‌شود.بنا به تعریف فوق، تا زمانی که خواسته‌های فردی با یک هویت جمعی گره نخورده و به دغدغه‌ای گسترده تبدیل نشود، مطالبة شکل نگرفته است و در هیچ شرایطی نمی توان دغدغه های اقلیت خاصی از اجتماع را به عنوان مطالبه جمعی مطرح کرد . مطالبات  حوزه زن و خانواده به دو دسته حقیقی و کاذب تقسیم می شوند ، مطالبات حقیقی شامل مطالباتی هستند که باعث بهبود شرایط اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی اکثریت زنان در دو سطح کمی و کیفی می شود ،در اصطلاح  به این مطالبات،  مسائل درجه یک حوزه زن و خانواده گفته می شود مطالبات  کاذب شامل دسته ای از نیازها هستند که  یا متعلق به قشر بسیار محدودی از زنان هستند و یا از جنس نیازهای درجه چندم محسوب می شوند.  معمولاً در مواردی که دولت ها در تآمین مطالبات حقیقی ناتوان هستند ، به جهت سرپوش گذاشتن بر روی نقص های عملکردی خود ، برای استفاده ازتکنیک فرافکنی(1) و فرار رو به جلو،  از ابزاری به نام مسأله سازی  کاذب استفاده می کنند، دراین مرحله دلیل اصلی رخ داد،  به نفع فرد یا گروه مسأله ساز ،  مصادره شده ومسائل حاشیه ای و دست چندم را که محل اختلاف دولت و سایر نهادهای دینی - اجرایی  است پررنگ جلو ه می دهند  و پیکان ناکارآمدی و عملکرد غلط   به  سوی سایر  نهادها و دستگاه های اجرایی منحرف می شود.  .برای مثال در سال های اخیر، مطالباتی مانند درج نام مادر در کارت ملی،  مجوزخواندن آواز برای زنان ،  موتور سواری ، دوچرخه سواری زنان در معابر عمومی و حضور زنان در ورزش گاه ها ، حجاب اجباری، مبارزه با پدیده کودک همسسری و...  با این که جزء  مطالبات درجه چندم حوزه زن و خانواده می باشد  و  دغدغه تعداد بسیار محدودی از زنان ایرانی محسوب می شود  ،  جزء بیشترین مطالبات مطرح شده  زنان در فضای مجازی و واقعی جلوه داده شده .و برای پیگیری آن ها حتی  به کنوانسیون ها و  حمایت های خارجی نیز متوسل شدند و این مطالبات را نماد محرومیت  زن ایرانی از حداقل ترین خواسته های انسانی و محصور بودن در لایه های تحجر دینی معرفی کردند و همین امردستاویزی برای تجدید تحریم ها علیه ایران شد  . با توجه به موارد ذکر شده در یادداشت اخیر درصد پاسخ گویی به این سؤال هستیم که اولاٌ  مسائل محوری و درجه اول حوزه زنان و خانواده  کدامند  و این مطالبات  از دولت جدید چیست ؟ 
احصاء نظام مسائل حوزه زن و خانواده و اولویت بندی آن ها به ترتیب اهمیت ، کاربرد، شمول و ابتلاء: که عبارتند از 
-  خانواده محوری:  در ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که ، بیشتر تصمیماتی که در زمینه های مختلف اقتصادی ، سیاسی، فرهنگی و..  صورت می پذیرد،  اولین تأثیر آن ها،  در نهاد خانواده نمود پیدا می کند و کوتاهی در این مسأله هزینه های اجتماعی(2) زیادی را به جامعه تحمیل می کند،  در سال 1391، در جلسه سوم راهبردی با موضوع زن و خانواده دردیدار با حضرت آیت الله العظمی خامنه ای با کارشناسان در زمینه آسیب های اجتماعی از جمله طلاق و....،  مشکلات  زیادی در حضور مقام معظم رهبری مطرح شد و ایشان فرمودند این مشکلات حل نمی شود مگر این که گفتمان خانواده  شکل بگیرد ، یعنی برنامه ریزی در تمامی زمینه ها( اقتصادی ، سیاسی، فرهنگی و...) باید با محوریت خانواده رخ دهد . در عرصه تصمیم گذاری و سیاست گذاری باید خانواده و تعالی و تکریم  و تعالی آن  محور باشدو تمامی نهادهای اجرایی موظف به اجرای آن شوند.همچنین  سیاست های ابلاغی رهبری در سال 1395  توانست موضوع خانواده  محوری را بسیار جدی تر از قبل مطرح کند زیرا  تا قبل از آن خانواده در کنار سایر نهاد ها بررسی می شد، در ضمن زمانی که سایت گذاری های اقتصادی ، فرهنگی و ..  حول محور خانواده تعریف شوند مسائلی چون  فرزندآوری ، حل  مسأله جمعیت ، ازدواج و تسهیل آن، تکریم جایگاه همسری . مادری ، حمایت از زوجین نابارور و بیمه ناباروری  هم قطعاً در اولویت قرار خواهند گرفت. 
-نهاد سازی  متمرکز در حوزه زن و خانواده : تا زمانی که نهادها و معاونت های مختلف مسؤل بررسی مطالبات حوزه زن و خانواده باشند ، به غیر از یک سری تصمیمات مقطعی وجزیره ای بدون ضمانت اجرا،شاهد دستاورد خاصی در این حوزه ها نخواهیم بود  . تأسیس نهاد متمرکزی مانند وزارت  زن و خانواده می تواند تمامی تصمیات  و سرمایه های انسانی و مالی مختلف در جهات مختلف را سازماندهی کرده و در زمینه تفسیر ، تقنین و اصلاح قوانین حوزه زن و خانواده نیز  بسیار راه گشا باشد . ایجاد رشته های تخصصی در سطح آکادمیک در حوزه زن وخانواده، تأسیس نهادهای علمی –مطالعاتی و پژوهشی در  این حوزه  نیز از سایر اقدامات مؤثر در این زمینه هستند .
- سلامت (جسمی و روانی) زنان، امنیت زنان در  محل کار ، اجتماع و  به خصوص در محیط خانواده(3) از مسائل اساسی است .
- حمایت از زنانی که به دلایل مختلفی چون اعتیاد ، طلاق ، فقر ، بد سرپرستی ، بی سرپرستی و... آسیب دیده اند .
- بیمه زنان سرپرست خانواده ، تک سرپرست و بد سرپرست، تأمین و حمایت از  مشاغل خانگی برای حضوربیشتر این زنان در محیط خانواده و جلوگیری از آسیب های تربیتی درفرزندان آن ها، امکان تحصیل برای تمامی زنان حتی در مناطق دورافتاده. 
- ایجاد شرابط مناسب برای اشتغال بانوان، ایجاد مشاغل نیمه وقت که درصد شاغلین زن را نیز بالا می برد ، وایجاد مشاغل خانگی که تمامی اعضای خانواده در آن سهیم باشند و باعث تقویب روحیه تعاون و همکاری در بین اعضای خانواده  نیز  می شود.
-  توانمند سازی زنان در زمینه های مختلف علمی ، سیاسی ، پژوهشی و ... و تربیت نیروی متخصص  و کارآمد به جای اختصاص سهمیه ، برای حضور زنان در عرصه های سیاسی و  اجتماعی مختلف( مجلس شورای اسلامی و..) که خلاف اصل شایسته سالاری است،  از سایر مواردی است که جزء پر اولویت ترین  مسائل حوزه زن و خانواده و از مطالبات اصلی  زنان  از دولت جدید نیز  هستند و  دغدغه بانوان و خانواده های بسیاری می باشد. 
 مسائلی چون ایجاد زیر  ایجاد  زیر ساخت های امنیتی و فرهنگی برای حضور زنان در ورزشگاه ها ،ایجاد فضای های اختصاصی و امن  برای ورزش ، دوچرخه سواری،  تفریح  بانوان و خانواده ها از سایر مسائل حوزه زن و خانواده است که اگر چه در نظام مسائل این  حوزه وجود دارد ولی از لحاظ  شمول و اهمیت در مراتب بسیار پائین تری قرار دارد و پررنگ کردن آن ها چیزی ،به جز مسئله سازی کاذب درجهت اهداف سیاسی و پوشش نهادن بر روی  نقاط ضعف دولت ها در حوزه زن و خانواده  نیست .    
پی نوشت :
1- dispersal
2- منظور از هزینه های اجتماعی، هزینه هایی است که هر ساله دولت ها برای  درمان ناهنجاری های اجتماعی  مانند اعتیاد ، سرقت ، خودکشی و ... انجام می دهد 
3- بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در دیدار جمعی از بانوان برگزیده کشور به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زهراسلام الله علیه 30/1/1393

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =