اقتصاد ایران و مسکو

پیام خانواده - وزیر نیرو گفت: طبق توافق صورت گرفته با مقام‌های روسیه، پروژه‌های بعدی این مجموعه شامل برقی کردن راه‌آهن اینچه برون _ گرمسار، راه‌آهن زاهدان _ بیرجند و توسعه نیروگاه حرارتی رامین و نیروگاه برق آبی گتوند علیا و واگن‌های مترو برای کلانشهرهای ایران همه یکی پس از دیگری عملیاتی و اجرایی خواهند شد.

به گزارش پیام خانواده، رضا اردکانیان، وزیر نیرو روز پنجشنبه در دهمین هفته از پویش هر هفته الف ب ایران در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت نیروگاه بزرگ ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک در استان‌ هرمزگان، اظهار کرد: معمولا گام اول، گام حساس و تا حدودی پیچیده و سنگینی است اما انشاءلله طبق توافق صورت گرفته با مقام‌های روسیه، پروژه‌های بعدی این مجموعه شامل برقی کردن راه‌آهن اینچه برون _ گرمسار، راه‌آهن زاهدان _ بیرجند و توسعه نیروگاه حرارتی رامین و نیروگاه برق آبی گتوند علیا و واگن‌های مترو برای کلانشهرهای ایران همه یکی پس از دیگری عملیاتی و اجرایی خواهند شد. 

وی با یادآوری برگزاری اجلاس بزرگ کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه در اصفهان و تهران و تصمیم‌های خوب گرفته شده در این اجلاس از جمله مشکل‌گشایی برای طرح نیروگاه سیریک گفت: بعد از صدور ضمانت نامه‌های بانکی و گشایش اعتبار اسنادی، آیین آغاز رسمی عملیات اجرایی این پروژه برگزار شده است. 

شایسته‌گزینی کلید اصلی توسعه کشور

وزیر نیرو با حائز اهمیت خواندن این پروژه نه تنها به جهت داشتن ظرفیت بالا و نقش مهمی در حفظ پایداری برق کشور در نواحی جنوب و جنوب شرقی که واقع شدن در کنار دریا اظهار داشت: در این پروژه مطابق با ضوابط زیست محیطی در صورت لزوم می‌توان از سوخت‌های جایگزین استفاده کرد و صرفه‌جویی قابل ملاحظه ای در مصرف سوخت گاز داشت. 

اردکانیان گفت: اتفاق ‌های خوبی به ویژه در صنعت آب و برق استان هرمزگان صورت گرفته است. در پایان دوره هشت ساله فعالیت دولت تدبیر و امید به کارنامه آن در استان هرمزگان نگاه می‌کنیم، بسیار نقطه روشن و دلگرم‌کننده‌ای است که امروز بخش عمده‌ای از نیاز آبی مرکز استان با آب با کیفیت و آب شیرین کن‌ها تامین می‌شود. 

وی ادامه داد: طرح‌های متعدد دیگری در دست اجراست. کلید اصلی توسعه در مناطق در حال توسعه نظیر کشور ما در شایسته سالاری و شایسته گزینی و انتخاب مدیران فراشایسته است.

نیروگاه کلاس F هنگام افتتاح شد

وزیر نیرو اظهار داشت: توسعه مانند یک عرصه آموزش و پرورشی است که لازم است معلمان و مدرسانی با سطح سواد و آگاهی بالاتر حضور داشته باشند تا موجب رشد و ارتقا شوند. 

وی گفت: مدیران فراشایسته می‌توانند موجب توسعه و ارتقای شرایط شوند. کسانی که حد رضایت و مطلوبیت آنها روزمرگی نیست. 
اردکانیان افزود: خوشبختانه در اغلب استان‌ها بویژه هرمزگان از این فرصت برخوردار بودیم.

وی افزود: در هفته دهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، چهار طرح مهم افتتاح می‌شود؛ از جمله نیروگاه گازی ۳۰۷ مگاواتی کلاس اف هنگام با راندمان فعلی ۴۰ درصد که با بخش بخار آن به ۵۸ درصد می‌رسد. 

اردکانیان گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی در بندرعباس که عملیات اجرایی واحد بخار آن امروز آغاز ‌می‌شود. 

30 درصد سدهای کشور در این دولت ساخته شد

وی اظهار داشت: در استان ایلام هم سد کنجان چم با مخزن ۸۲ میلیون متر مکعبی ششمین سدی است که در این دولت به مدار بهره‌برداری می‌آید. 

وی خاطرنشان کرد: در این دولت، هر ۵۰ روز یکبار یک سد مخزنی ملی به مدار بهره برداری آمده است. این دولت ۲۰ درصد زمان دوران جمهوری اسلامی را به خود اختصاص داده اما ۳۰ درصد تعداد سدهای بزرگ در این دولت ساخته شده است. 

اردکانیان گفت: همچنین ۶۸۰۰ هکتار از شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی موسوم به طرح گرمسیری در استان‌های ایلام و کرمانشاه،  امروز آب اندازی خواهد شد. 

وزیر نیرو ادامه داد: در مجموع به غیر از پروژه سیریک، برای دیگر پروژه های امروز، ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۴۹ طرح بزرگ با سرمایه گذاری ۱۳ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده و تا پایان سال هر هفته این پویش ادامه خواهد داشت و جمعا ۲۹۰ طرح در بخش‌های آب، برق و فاضلاب افتتاح خواهد شد. 

خشک ترین سال نیم قرن اخیر را تجربه می‌کنیم

وی افزود: هر چند که شرایط آب و هوایی امسال سخت است و یکی از خشک ترین سال‌های نیم قرن اخیر را تجربه می‌کنیم ، بارش ها نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد کاهش داشته است. گرمای زودرسی داشتیم. امسال اوج باری که در اردیبهشت رخ داد، پارسال در ۲۴ خرداد داشتیم و سال قبل آن در تیر ماه شاهد چنین اوج باری بودیم. 

وی گفت: این شرایط حاکی از آن است که گرمای زودرس و مصرف بالا ناشی از استفاده زودرس از دستگاه های سرمایشی و دیگر مصارف عمده از جمله مصرف غیر مجاز در بخش استخراج رمزارزها صورت می‌گیرد که شرایط را کمی سخت کرده است. 

این مقام مسئول تشریح کرد: اما ما این شرایط سخت را با همراهی و همت مردم آسان خواهیم کرد به‌ویژه در هفته آینده که افزایش دمای قابل ملاحظه‌ای داریم و طبق پیش بینی ها، اوج بار به بالای ۶۰ هزار مگاوات خواهد رسید. 

اردکانیان در پایان گفت: امید است با همراهی مردم به‌ویژه همکاری صنایع بزرگ و اجرای مصوبات دولت این تابستان را به آسانی پشت سر بگذاریم.

کلنگ ساخت نیروگاه سیریک به زمین خورد

در ادامه این برنامه، بهنام خائفی‌نژاد، مجری طرح‌های نیروگاهی بخار شرکت برق حرارتی در تشریح جزئیات کلنگ زنی نیروگاه سیری، افزود: در راستای اجرای سیاست‌های صنعت برق کشور به‌منظور استفاده بهینه از سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و افزایش راندمان تولید، تامین برقی پایدار جهت عرضه به شبکه سراسری، صادرات به کشورهای همسایه و توسعه سواحل مکران، احداث نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک از محل وام اعتباری صادراتی دولت فدراسیون روسیه به دولت جمهوری اسلامی ایران در دستور کار شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی قرار گرفت.

وی ادامه داد: این نیروگاه دارای چهار واحد بخار 350 مگاواتی با راندمان ناخالص حدود 46 درصد است. بویلر نیروگاه از نوع Super Critical یکبار گذر با سوخت اصلی گاز و تامین آب مورد نیاز نیروگاه از دریا صورت خواهد گرفت که برای تامین آب مصرفی نیروگاه، آب شیرین‌کن MED با ظرفیت خروجی 210 مترمکعب در ساعت در دستور کار قرار گرفته است.

دهمین هفته پویش هر هفته الف ب ایران برگزار شد

به گزارش فارس در این هفته از پویش هر هفته الف ب ایران، 2 پروژه آبی در استان ایلام، یک پروژه سهم  استان کرمانشاه و در استان هرمزگان نیز یک پروژه نیروگاهی افتتاح خواهد شد. همچنین عملیات اجرایی احداث نیروگاه بخاری 1400 مگاواتی سیریک هم در استان هرمزگان آغاز می‌شود.

مطابق برنامه، در استان هرمزگان بهره‌برداری از واحد دو گازی نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام به ظرفیت 307 مگاوات به ارزش 3013 میلیارد تومان و عملیات اجرایی احداث نیروگاه بخاری سیریک به ارزش 38 هزار میلیارد تومان با دستور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور آغاز خواهد شد.

همچنین آبگیری سد کنجانچم (گلال ملک) و پروژه آب‌اندازی 2750 هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی با اعتبار 450 میلیارد تومان در استان ایلام از دیگر پروژه‌های آماده افتتاح در روز پنجشنبه است.

بر این اساس، پروژه آب‌اندازی 4050 هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی با اعتبار 525 میلیارد تومان در استان کرمانشاه، آخرین پروژه هفته دهم پویش هر هفته الف ب ایران است که قرار است به بهره‌برداری برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =