کد خبر: 4083
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۰
لاله های دشت برچی

پیام خانواده - وزیر فرهنگ و ارتباطات افغانستان با اشاره به اهمیت روابط فرهگی این کشور با ایران گفت: پیوندهای فرهنگی، تسکین قلب داغ‌دیده مردم افغانستان است.

به گزارش پیام خانواده، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان، در عصر شعر لاله های دشت برچی که توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به مناسبت گرامیداشت یاد شهدای دانش‌آموز مکتب سیدالشهدای کابل مجازی برگزار شد، گفت: ملت شریف افغانستان روزها و روزگار سخت، دردناک و حزن انگیزی را می گذراند. ما با یک دشمن جنایتکار و دست های پیدا و پنهانی رو به رو هستیم که با هستی ما بازی می کند.

محمد طاهر زهیر، افزود: ملت شریف افغانستان روزها و روزگار سخت، دردناک و حزن انگیزی را می گذراند. شرایطی بی نهایت دشوار. ما با یک دشمن جنایتکار و دست های پیدا و پنهانی رو به رو هستیم که با هستی و حیات ما بازی می‌کند. ما با دشمن بی رحمی مواجه هستیم که ذره‌ای رحم و شفقت نمی شناسد. 
وی با اشاره به واقعه تروریستی دشت برچی، اضافه کرد: یک هفته از حادثه خونین مدرسه سیدالشهدا می گذرد. در این حادثه بیشتر از ۲۵۰ نفر شهید و مجروح شدند. تصور کنید دشمنان افغانستان و این ملت چقدر قساوت به کار بردند علاوه بر بمبی که جلوی مدرس منفجر کردند، در چهار طرف مدرسه مین گذاری کردند تا به هر طرفی که این معصومان بی پناه رو آوردند، از همان جهت بمبی منفجر شد و صدای انفجاری شنیده شد. تصور کنید در یک لاله زار، یک غول بیابانی وارد این لاله زار شود و با بی رحمی تمام همه را با خاک یکسان کند.

طفلکان معصوم و بی پناهی که به کام مرگ فرستاده شدند مانند همان لاله‌های دشت بودند که توسط دشمنان افغانستان از زمین چیده و راهی دیار مرگ شدند. حادثه ای بی نهایت دردناک و حزن انگیر که تصور هم تا حدی ناممکن است.

وزیر فرهنگ افغانستان،  اظهار داشت: این حادثه موجب همبستگی ملت‌ها، موجب بیداری وجدان‌ها و ایجاد ک فضای عاطفی و همبستگی و اتحاد شد، از همه کسانی که در این مسیر گام برداشتند تشکر می کنیم، به خصوص از مردم شرف جمهوری اسلامی ایران، فرهنگیان و مسئولانی که مسئولانه و انسان دوستانه به ما دلداری دادند.

وی با بیان این که افغانستان قربانی ترس و وحشت است، بیان کرد: مقاومت در افغانستان، فرقه نمی‌شناسد و شیعه و سنی ندارد اما  نیاز به هم سویی همسایگان در این زمینه است که مقاومت را تقویت کنند.


زهیر در  پایان گفت: وزارت فرهنگ افغانستان، تحکیم روابط فرهنگی را مهم می داند و گسترش روابط بر اساس فرهنگ بسیار مهم است. امیدوارم  بیش از پیش گسترش یابد، ما در این راستا آماده ایم و از هر نوع همکاری استقبال می کنیم.

گسترش دانش، مقاومت در برابر افراط است

سفیر ایران در کابل نیز با اشاره به تسلیت مقامات ایرانی به مردم افغانستان گفت: ابعاد گسترده این واقعه از دیگر واقعه‌های تروریستی بیشتر بود و مردم ایران نیز بیشتر از همیشه عکس العمل نشان می دادند.
بهادر امینیان، افزود: اکنون در افغانستان، در وضعیت بحرانی قرار داریم و اشغالگران خارجی که ۲۰ سال در این کشور حضور داشتند، افغانستان را ترک کردند و با دشمنان این مردم که برای مقابله با آن‌ها وارد این کشور شده بودند توافق کردند.

وی اضافه کرد: این توافق نه تنها هیچ دستاوردی برای مردم نداشت، بلکه تاوان این اتفاقات را مردم افغانستان دادند و دختران مظلومی که هر کدام برای خود آرزو و امید داشتند با خون خود بهای آن را پرداختند و آرزوها و امیدهای آنها با واقعه ای فاجعه آمیز به پایان رسید. این فاجعه به قدری بزرگ است که هیچ کس مسئولیت آن را بر عهده نمی گیرد.

سفیر ایران در افغانستان ادامه داد: پرچم مقاومت در برابر افراط و سلفی گری را در دست بگیرند که این راه از گسترش آگاهی می گذرد.
امینیان  به مردم افغانستان و اهالی فرهنگ تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد انتقام خون شهدای برچی با گسترش فرهنگ و تداوم راه مقاومت گرفته شود.

در ادامه شاعرانی چون افشین علا، سید سکندر حسینی، محمدکاظم کاظمی، زینب بیات، سید راحل موسوی، سید رضا محمدی، ابوطالب مظفری، سید حکیم بینش، سید ضیا قاسمی، احمد شهریار، علی ذوالقدر، محمد مهدی عبداللهی، مریم زندی (کودک و نوجوان-ایران)، سورنا جوکار (کودک و نوجوان-ایران)، همچنین جمعی از دبیران محافل ادبی نهاد شامل حمید حمزه نژاد، حمید حسینیان، منوچهر پروینی، عاطفه جوشقانیان، مسعود طاهری و شورای ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از هنرمندان شاخص افغانستانی در این نشست به شعرخوانی پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =