کد خبر: 4052
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۳
اثار باستانی

پیام خانواده- در حالی که برخی محدودیت های کرونایی کاهش یافت و سینماها باز شدند، هنوز موزه‌ها در شهرهای قرمز تعطیل هستند، خبر دیگر این که برخی از تورگردانان با وجود اعلام ممنوعیت سفر، مجوز تردد سفر دارند.

به گزارش پیام خانواده  از ایرنا،  برخی تورهای گردشگری با وجود اعلام ممنوعیت در تعطیلات پیش‌رو به دلیل شیوع کرونا، قول اخذ مجوز تردد در استان های قرمز کرونایی برای خودروی شخصی مسافران را می‌دهند.

در حالی که هنوز موج چهارم کرونا در ایران در تمام استان ها به پایان نرسیده مسئولان وزارت بهداشت اخطار موج پنجم کرونا به دلیل ورود ویروس های جهش یافته را دادند. ستاد ملی مقابله با کرونا نیز سفر در تعطیلات عید فطر (پنجشنبه و جمعه ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت)، سفر را ممنوع کرد.

بنا به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، تردد بین همه استان‌ها با خودرو شخصی از ساعت ۱۲ ظهر روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت تا ساعت ۱۲ ظهر شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ ممنوع است. طبق آخرین اعلام این ستاد، درحال حاضر ۴۶ شهر در کشور قرمز و ۲۶۳ شهر نارنجی و ۱۳۹ شهر نیز زرد هستند.

پرسش خبرنگار ایرنا از این آژانس های مسافرتی در مورد چگونگی اخذ مجوز تردد بین استانی با خودروهای شخصی در دوره ممنوعیت سفر به نتیجه نرسید. مشخص نیست مدیران این آژانس های مسافرتی در صورتی که ادعای راستی را مطرح کرده باشند چگونه موفق به اخذ مجوز تردد به مناطق گردشگری هستند که در شهرهای قرمز کرونا قرار دارند.

نشانه‌های دوخت و دوز دوران پارینه سنگی در کرمانشاه کشف شد

جبار گوهری سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه از کشف نشانه‌هایی از دوخت و دوز و بهره‌وری از پوست گرگ مربوط به اواخر دوره پارینه سنگی در این استان خبر داد.

وی افزود: در نتیجه کاوش‌ها و پیدا شدن آثاری از جمله سوزن استخوانی در مجموعه غار و پناهگاه‌های صخره‌ای در استان کرمانشاه نشانه‌هایی از دوخت و دوز و استفاده از پوست به عنوان پوشاک در دوران پارینه‌سنگی یافت شده است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه با اعلام اینکه این پژوهش‌ها به سرپرستی «سامان حیدری گوران» از باستان‌شناسان و پژوهشگران استان انجام شده است، ابراز امیدواری کرد که با انجام پژوهش‌های تکمیلی در این مکان نتایج جامع و دقیق‌تری بدست آید.

او ادامه داد: مستندسازی مجموعه غار و پناهگاه صخره‌ای «خاتون سرای پنج» در دست تهیه است و به زودی این مکان در فهرست آثار ملی کشور ثبت خواهد شد.

سرپرست پژوهش‌های پارینه‌سنگی در شهرستان کرمانشاه نیز در این ارتباط گفت: کشف سوزن استخوانی و اثر بریدگی بر روی یک استخوان گرگ در مجموعه غار و پناهگاه صخره‌ای خاتون سرای پنج مربوط به دوران اواخر پارینه سنگی در شهرستان کرمانشاه، به احتمال فراوان نشان از فرآیند تهیه پوشاک و یا حتی سرپناه پوستی در این دوره است.

گردشگری شهرهای قرمز؛ موزه‌ها تعطیل، سفر ممنوع و تردد آزاد

مرمت بقعه سید فتح الله ورامین آغاز شد

ژیلا خدادادی رئیس دفتر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ورامین گفت: با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه، مرمت بقعه سید فتح الله وارمین آغاز شد.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: بر پایه اسناد تاریخی، سید فتح الله از عارفان قرن هفتم هجری، مدرس طلاب و روحانیان بوده که همواره محل رجوع مردم آن زمان بوده است و پس از فوت، در مرکز شهر ورامین به خاک سپرده شد.

وی افزود: بنای بقعه سید فتح الله مربوط به دوره ایلخانی است که از گنبدی دو پوش و کتیبه‌ای نقش برجسته با رنگ اُخرایی که یادگاری از ایلخانان در ورامین به شمار می رود برخوردار است.  

خدادادی گفت: بقعه تاریخی سیدفتح الله ورامین در تاریخ یازدهم شهریور سال ۸۲ به شماره ۹۸۹۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مقدمات ایجاد خانه‌موزه خاندان موذن‌زاده اردبیلی فراهم شد

نادر فلاحی مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: مقدمات ایجاد خانه‌موزه خاندان موذن‌زاده اردبیلی فراهم شده و بزودی شاهد راه‌اندازی این موزه خواهیم بود.

وی در بازدید از خانه موذن‌زاده اردبیلی اظهار کرد: با توجه به اهمیت این بنا با تلاش‌های انجام‌شده این بنای مهم‌ فرهنگی سال گذشته ثبت ملی شد تا در راستای احیا و تبدیل آن به موزه خاندان موذن‌زاده اردبیلی اقدام شود.
وی با بیان اینکه امسال این خانه تملک شد، گفت: این بنا به سرعت مرمت و استحکام بنا خواهد شد تا خانه‌موزه خاندان موذن‌زاده ایجاد شود.
مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با بیان اینکه خاندان جلیله موذن‌زاده، حق بزرگی بر گردن این مرز و بوم دارند، عنوان کرد: نوای ملکوتی این بزرگواران و ندای توحیدی که در بانگ ملکوتی اذانشان نهفته بود همواره جاری و ساری خواهد بود.

گردشگری شهرهای قرمز؛ موزه‌ها تعطیل، سفر ممنوع و تردد آزاد

حال عمومی محیط طباطبایی رو به بهبود است

حال عمومی سید احمد محیط طباطبایی که به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری بود، رو به بهبود است.

یکی از نزدیکان سید احمد محیط طباطبایی، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: آقای طباطبایی از ابتدای هفته به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شد، اما به شکر خدا و تلاش پزشکان بیمارستان، وضعیت سلامت او رو به بهبود است.

وی افزود: البته هنوز پزشکان زمان مرخص شدن محیط طباطبایی را اعلام نکرده اند و فعلا او در بیمارستان بستری خواهند بود تا روند درمان کامل شود

گردشگری شهرهای قرمز؛ موزه‌ها تعطیل، سفر ممنوع و تردد آزاد

گور ۳ هزارساله در منطقه چیتاب کهگیلویه و بویراحمد کشف شد

رحیم دادی نژاد معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک گور تاریخی ۳ هزارساله در منطقه چیتاب از توابع شهرستان بویراحمد کشف شد.

دادی نژاد اظهار داشت: این گور تاریخی توسط کشاورزان منطقه در حین تعمیر جداول کشاورزی پیداشده است.

وی افزود: به‌محض دریافت گزارش اهالی محلی در منطقه چیتاب نیروی‌های یگان حفاظت این اداره کل در محل حاضر شدند و موضوع را مورد بررسی قراردادند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در این گور سه ظرف سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد کشف ‌شده است.

دادی نژاد ادامه داد: عملیات اجرایی این پروژه متوقف‌شده و برای ادامه فعالیت کشاورزی یک کانال موقت انتقال آب به مزارع کشاورزی طراحی‌شده است.

گردشگری شهرهای قرمز؛ موزه‌ها تعطیل، سفر ممنوع و تردد آزاد

وزیر میراث فرهنگی: گردشگری منطقه ای مورد توجه ویژه ما است

علی اصغر مونسان  وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: توجه ویژه‌ای به گردشگری منطقه‌ای داریم زیرا گردشگری علاوه بر کارکردهای اقتصادی، موجب توسعه روابط و نزدیکی ملت‌ها می‌شود.

وی در دیدار آرتاشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران به همه ادیان رسمی و همه ادیانی که در قانون اساسی ما به آن اشاره شده، توجه ویژه‌ای دارد. سال‌هاست که ملت ایران با ادیان دیگر مهربانانه برخورد می‌کند، البته پیشینیان ما نیز این‌گونه رفتار می‌کردند.

وزیر میراث فرهنگی افزود: در شهرهای مختلف ایران از جمله یزد محل عبادتگاه مسلمانان، یهودیان و مسیحیان در کنار یکدیگر قرار دارد که باعث افتخار ملت است. حتی ما چندین کلیسا را ثبت جهانی کردیم.

وی تصریح کرد: توجه ویژه‌ای به گردشگری منطقه‌ای داریم زیرا معتقدیم گردشگری علاوه بر کارکردهای اقتصادی، موجب توسعه روابط و نزدیکی ملت‌ها می‌شود، بنابراین برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای گردشگری کشورهای منطقه داشتیم و داریم، این ارتباط با ارمنستان خوب است به ویژه بعد از لغو روادیدی که انجام شده است.

گردشگری شهرهای قرمز؛ موزه‌ها تعطیل، سفر ممنوع و تردد آزاد

نمایشگاه آثار هنری ایران در مسکو افتتاح می شود

قهرمان سلیمانی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه اعلام کرد: نمایشگاه هنر دوره قاجار در «موزه دولتی شرق» در شهر مسکو، آخر این هفته با حضور کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران بر روی دوستداران هنر و فرهنگ ایران افتتاح می ­شود.

وی اعلام کرد این نمایشگاه که در برگیرنده مجموعه ای نفیس از هنرهای ایرانی دوره قاجار است از پانزدهم می ( ۲۵ اردیبهشت)   تا بیست و پنجم جولای ( ۳ مرداد) برای دوستداران هنر و فرهنگ ایرانی برپا خواهد بود.

وی گفت: این نمایشگاه مشتمل بر ۳۰۰ اثر از مجموعه غنی هنر ایران در موزه دولتی شرق است و آثاری از بنیاد مرجانی و بایگانی دولتی فدراسیون روسیه و موزه انسان شناسی و قوم نگاری پتر کبیر به رسم امانت در این نمایشگاه در معرض دید مراجعه کنندگان قرار خواهد گرفت.

موزه‌های شهرهای قرمز همچنان تعطیل است

محمد رضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی از ادامه تعطیلی موزه‌های کشور در شهرهای قرمز تا رسیدن ابلاغیه جدید خبر داد.

وی با بیان این خبر، گفت: ابلاغیه جدیدی مبنی بر باز کردن موزه ها از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا دریافت نکردیم و همچنان موزه های کشور به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل هستند.

او همچنین تاکید کرد: موزه‌ها برای بازدیدکنندگان تعطیل است، اما امور جاری در این مراکز بدون تعطیلی همچنان ادامه دارد و کارمندان، موزه‌داران، راهنمایان موزه و سایر عوامل مطابق مصوبه ستاد کرونا حضور یک‌سومی خواهند داشت تا به امور جاری رسیدگی کنند.

در سال جاری به دلیل قرمز شدن بسیاری از شهرها بر اثر شیوع کرونا از هفدهم فروردین ماه موزه ها تعطیل شدند. از هجدهم اردیبهشت ماه فعالیت برخی از اماکن فرهنگی همچون سینماها باز اعلام شده بود اما موزه ها همچنان تعطیل هستند.

خانه تاریخی حاج‌باشی اراک بدون اطلاع میراث فرهنگی تخریب شد

مصطفی مرزبان  مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: خانه تاریخی «حاج‌باشی» اراک با رای دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی ثبتی کشور خارج و شب گذشته بدون اطلاع میراث فرهنگی توسط شهرداری اراک تخریب شد.

وی افزود: این ملک تاریخی سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، اما متاسفانه به دلیل عدم همراهی مالکان برای حفاظت و احیای بنا و تمایل آنان به خروج این اثر از  فهرست آثار ملی، موضوع خروج از ثبت در دیوان عدالت اداری مطرح شد.

وی اظهار داشت: میراث فرهنگی استان مرکزی در چند نوبت در سال اخیر به منظور مرمت بنا نسبت به اعزام عوامل فنی و تجهیز کارگاه اقدام کرده که متاسفانه مالکان همکاری لازم را نداشتند و هر روز بر وسعت تخریب این بنا افزوده شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: این اثر تاریخی تا ۸۰ درصد دچار تخریب شده بود و مالکان هم برای حفظ این بنا با میراث همکاری نداشتند و با پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری، در نهایت در خردادماه ۱۳۹۹ رای قطعی خروج خانه از فهرست آثار ملی صادر شد.

حفاران غیر مجاز آثار تاریخی در کازرون دستگیر شدند

 سرهنگ محمدرضا بهمنی‌نژاد فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: دو حفار غیرمجاز به همراه یک دستگاه فلزیاب در شهرستان کازرون دستگیر شدند.

بهمنی‌نژاد در این باره افزود: بر اساس گزارش یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان کازرون و در پی دریافت خبر مبنی بر حفاری‌های غیرمجاز به‌صورت شبانه در اراضی کشاورزی روستای عمویی واقع در حدود غرب مجموعه جهانی بیشاپور و حریم درجه‌یک، عوامل این یگان به‌منظور بررسی صحت موضوع به محل مورد نظر رفتند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان فارس بیان کرد: یک دستگاه پراید و یک دستگاه موتورسیکلت در محل اعلامی پارک شده بود و دو نفر با یک دستگاه فلزیاب در حال نقطه‌زنی برای انجام حفاری غیرمجاز بودند که متهمان دستگیر شدند و همراه یک قبضه اسلحه شکاری و یک عدد سکه اکسید شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

مراحل مستندنگاری و فن‌شناسی طرح مرمت برج قابوس انجام شد

عبدالمجید نورتقانی مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس گفت که با همکاری دانشگاه شهید بهشتی تاکنون مراحل مستندنگاری و فن‌شناسی پروژه تهیه طرح جامع مرمت پوسته خارجی قسمت مخروطی (گنبد رک) این بنای تاریخی متعلق به سده چهارم هجری قمری انجام شد.

وی اظهارداشت: مرمت بنای گنبدقابوس به طور جدی از سال ۱۳۱۰ قجری شمسی آغاز شد و گروه‌های متخصص اقدامات ارزشمندی برای حفظ و مرمت این اثر تاریخی انجام دادند.

وی افزود: در ادامه برنامه‌های مدیریتی میراث جهانی برج قابوس، سال ۹۷ پیش مطالعه برنامه مستندنگاری مرمت برج قابوس با ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار در مدت یک سال توسط اساتید دانشگاه شهید بهشتی انجام شد و اواخر سال گذشته نیز با تخصیص سه میلیارد ریال اعتبار قرارداد دیگری با این دانشگاه به عنوان پیمانکار برای تهیه طرح جامع مرمت پوسته خارجی قسمت مخروطی بنا و ساخت نمونه‌ آجر و ملات مورد استفاده در این بنا منعقد گردید.

گردشگری شهرهای قرمز؛ موزه‌ها تعطیل، سفر ممنوع و تردد آزاد

نخلستان‌ ها و باغ های هم پیوند بافق در فهرست میراث ملی ثبت شد

لیلا رنجبر رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بافق گفت: با پیگیری های انجام شده از سوی فرمانداری، اداره کل مربوطه استان یزد، نخلستان‌ها و باغ‌های هم پیوند این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه بافق یکی از از مناطق تولید خرمای ایران محسوب می‌شود افزود: نخلستان‌ها در شهر و روستاهای حومه، مناطق بسیار وسیعی از شهرستان را شامل می‌شود و از جاذبه‌های زیبا گردشگری و  چشم انداز دیدنی  این منطقه بیابانی به شمار می‌رود.

رنجبر اظهار کرد: با ثبت این نخلستان‌ها و باغ های هم پیوندِ در فهرست میراث ملی، طبق قانون مجازات اسلامی هرگونه دخل و تصرف و عملیاتی که منجر به تخریب و تغییر هویت اثر ثبتی شود، جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد.

وی ابلاغ شماره ثبتی این اثر را در آینده نزدیک اعلام کرد و ادامه داد: از این پس هرگونه ساخت و ساز در عرصه ثبتی نخلستان ها و باغ های هم پیوند باید با مجوز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان صورت گیرد.

طرح بر زمین مانده ایجاد گذر هنر و فرهنگ در تبریز

«ایجاد گذر هنر و فرهنگ» در پیاده راه تاریخی «تربیت» در تبریز با حدود یک قرن سابقه، از جمله طرح های ارزشمندی می باشد که به رغم امضای تفاهم نامه آن میان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز همچنان بر زمین مانده است.

 پیاده راه «تربیت»  در دل بافت تاریخی کهن شهر تبریز واقع شده و از اوایل سده چهاردهم شمسی تا یکی دو دهه قبل، مرکز اصلی استقرار نهادهای فرهنگی همچون مدارس،  روزنامه ها، چاپخانه ها و کتابفروشی ها بود.

البته این پیاده راه تا سال ۱۳۷۳ شمسی، کاربری خیابان داشت و محل عبور و مرور خودرو بود، اما در آن سال به همت شهرداری منطقه تاریخی - فرهنگی تبریز به عابرگذر، تبدیل و تردد خودروها از آن ممنوع شد.

پیاده راه «تربیت» قبل از تعریض و تبدیل آن به خیابان در دهه نخست ۱۳۰۰ شمسی، در زمان شهرداری محمدعلی خان تربیت بر این شهر، محل عبور و  مرور ساکنان محله های «نوبر»، «مقصودیه» و «چرنداب» بوده و به شکل کوچه تنگ و باریکی از جنوب با کوچه «له له بیگ» و از شمال با کوچه «دوره دربندی» به سمت «بازاچه خیاوان» و عمارت «آلاقاپو» (عمارت استانداری) مورد استفاده قرار می گرفت.  

پیاده راه تاریخی «تربیت» در زمان احداث آن از سمت شرق از خیابان امام خمینی فعلی آغاز شد و در امتداد غربی به کلیسای مریم در «دیک باشی» (میدان نماز یا راسته کوچه امروزی) منتهی شد؛ در آن زمان شایعاتی مبنی بر اینکه محمدعلی خان تربیت، ساخت ادامه خیابان را به دلیل نزدیکی با ارامنه تبریز متوقف کرد، دهان به دهان گشت و حتی علیه شهردار ادیب تبریز نیز به این دلیل، شبنامه هایی در سطح شهر توزیع شد.

اتمام عملیات بهسازی پوشش حفاظتی کاروانسرای ینگی‌امام ساوجبلاغ

 رضا خلج سرپرست‌ اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ساوجبلاغ استان البرز از پایان عملیات مرمت و بهسازی پوشش حفاظتی کاروانسرای تاریخی ینگی‌ امام در این شهرستان خبر داد.

 خلج اعلام کرد که پس از مرمت قسمت‌های داخلی و خارجی چهار گنبد و همچنین نمای ایوان‌های ضلع شمالی کاروانسرای ینگی‌امام که سال ۹۹ انجام شد، در روزهای اخیر نیز عملیات بهسازی و مرمت دیوار بیرونی محوطه اجرایی شد.
سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز اظهار داشت: به منظور ترمیم آسیب‌های وارده و با هدف حفظ و نگهداری از این بنای ارزشمند تعمیر، تجهیز و نقاشی پوشش حفاظتی و قسمتی از دیوار بیرونی محوطه انجام شد.
وی در ادامه با اشاره به پیگیری پرونده ثبت جهانی  این اثر تاریخی و حساسیت‌های موجود افزود: این فاز از عملیات مرمت کاروانسرای ینگی‌امام با هدف جلوگیری از تخریب و ورود غیرمجاز بود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی شده است.
خلج گفت: جزئیات معماری، ماندگاری و دوام اسکلت و وسعت بالای بنا از جمله شاخصه‌های متمایز این اثر به عنوان قدیمی‌ترین کاروانسرای واقع در مسیر تجاری جاده ابریشم و متعلق به دوره صفویه است که پروژه مشترک ایران و سازمان جهانی یونسکو نیز محسوب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =