کد خبر: 38
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
طب سنتی

«آرزوی دیرینه‌ام آشتی دادن طب سنتی و طب مدرن‌مان بوده است. بیش از 30 سال است که در عرصه پزشکی و نظام سلامت مشغول خدمت هستم و در این مدت متوجه آسیب های این حوزه شده‌ام.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی طی گفتگویی گفت: اواسط دهه هفتاد بود که با تلاش عده‌ای از متخصصان دوباره تمرکز بر شاخه‌های گوناگون علم مکمل به دانشگاه‌های مان راه باز کرد. اما دوباره همان گارد قدیمی فرصت شکل‌گیری پیدا کرد. طب مدرن و داعیه دارانش در مقابل این علم کهن سرسختی نشان می‌دادند و همین استفاده از آن و کاربردی شدن رسمی‌اش را روی دور کند انداخته بود. با این تفاسیر این شاخه از پزشکی به اقبالی نمی‌رسید و  راه به جایی نمی‌برد. تا این که با بروز بیماری کرونا مجالی برای آشتی همگانی با این شاخه علم پزشکی پیش آمد.

دکتر سعید نمکی ضمن یادآوری دهمین جلسه ائمه جماعت اعلام کرد: که آرزوی دیرینه‌اش آشتی دادن این دو مقوله در پزشکی بوده است و حالا اقدامات میدانی برای این امر مبارک در وزارت بهداشت اجرایی می‌شود.

وی افزود: وقتی از طب سنتی سخنی به میان می‌آید ابتدا وظیفه بر این است که دو مقوله از هم جدا شود. دو جریان همواره باعث صدمه زدن به طب سنتی ارزشمند ما شده‌اند، مقوله طب سنتی ما از خرافه‌گرایی و اساسا نظرات غیرعالمانه‌ای که در برخی از عطاری‌ها در جریان است، جدا می‌شود. این نوع طب سال هاست که از سوی دو جریان در حال صدمه دیدن است. نخست مقاومت متخصصانی از طب مدرن ما که هیچ آگاهی از طب سنتی ندارند و سپس سوء استفاده گروهی که هیچ نگاه عالمانه‌ای به این مقوله ندارند و صرفا آن را وسیله‌ای برای بهره‌برداری‌های نادرست ویژه خودشان قرار داده‌اند.

وزیر بهداشت در گفتگویی که با خبرنگار فارس به بهره‌بردن دیگر کشورها از طب گیاهی و طب مکمل اشاره کرد و گفت معتقد است که ما نیز باید نگاه ویژه ای به این طب ارزشمند داشته باشیم: «اگر آن مقوله‌های غیرعالمانه و خرافه‌گرایی از این عرصه کنار گذاشته شود مقاومت در برابر آن نیز از بین خواهد رفت. همه تلاش ما در این راستا بوده به گونه‌ای از این طب استفاده شود و برای داروهایی پروانه صادر کنیم که در نهایت باعث نزدیک شدن طب مدرن به طب سنتی شویم و همه این‌ها در کانالی قرار بگیرد که متخصصان دانشگاهی عزیز ما نیز در این مملکت آن را بپذیرند. ما از نظرات عالمانه در این عرصه استقبال می‌کنیم و برای بهبود وضعیت سلامت در جامعه‌مان لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =