سیدعبدالله میرابراهیمی

پیام خانواده- سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: خط اول بازیافت مواد پسماند با ظرفیت روزانه 300 تن بااعتباری بالغ‌بر 88 میلیارد ریال راه‌اندازی شده و در کنار راه‌اندازی کارخانه پردازش و انتقال ریجکت در سایت البرز در حال فعالیت می‌باشد و خط دوم این مجموعه نیز در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

 به گزارش پیام خانواده سیدعبدالله میرابراهیمی در نشست رسانه‌ای که به مناسبت روز جهانی زمین پاک در شهرداری قم برگزار شد با اشاره به اهمیت توجه به منابع طبیعی و محیط ‌زیست، اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد از فعالیت‌ها و ماموریت‌های اصلی و تخصصی این سازمان در حوزه حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط ‌زیست در بخش زمین و هوا تعریف شده است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم برنامه‌های سازمان در شهر را تشریح کرد و افزود: مدیریت پسماندها در شهر بر اساس قانون مدیریت پسماند از قبیل برنامه‌ریزی، ساماندهی و مراقبت و عملیات اجرایی مربوط به کاهش تولید، جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، جداسازی، حمل‌ونقل، بازیافت، پردازش، دفع پسماندهای عادی ازجمله پسماندهای شهری، ساختمانی و عمرانی انجام می‌شود.

میرابراهیمی مهم‌ترین سیاست این سازمان را آموزش و فرهنگ‌سازی برای کاهش تولید زباله و تفکیک آن دانست و بیان کرد: سیاست کلان ابتدایی سازمان برنامه‌ریزی در مرحله تولید، آموزش و فرهنگ‌سازی در کاهش زباله و نگاه پیشگیرانه است.

وی زباله را در صورتی طلای کثیف خواند که آلاینده محیط‌ زیست نباشد و تصریح کرد: باید زیرساخت‌های لازم برای کاهش تولید زباله ایجاد شود و متأسفانه به علت بالا بودن هزینه انتقال و دفع زباله به برنامه‌های آموزشی کمتر پرداخته‌شده و نیازمند اقدامات و اعتبارات کشوری در این زمینه هستیم.

میرابراهیمی ارائه آموزش‌های پیشگیرانه را در سطح شهر قم مثبت ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه بخشی از آموزش‌های مدارس و حضوری ما به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل‌شده و تا قبل از این زمان آموزش در برخی از مناطق کامل شده بود.

وی میانگین تولید زباله در سال ۱۳۹۹ را به‌صورت روزانه عددی بالغ‌بر ۶۴۰ تن اعلام و خاطرنشان کرد: تولید زباله نسبت به سال ۹۲ کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصدی داشته و در حال حاضر با به کارگیری ۲۵۰ دستگاه ماشین‌آلات مکانیزه و نیمه‌مکانیزه جمع‌آوری زباله به‌صورت روزانه از سطح شهر انجام می‌شوند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم تعداد غرفه‌های جمع‌آوری زباله خشک در سطح شهر را نیز ۴۶ غرفه اعلام کرد و ادامه داد: در قالب طرح “همیاران بازیافت” اطلاعات شهروندانی که زباله‌های خشک خود را تحویل مراکز جمع‌آوری می‌دهند ثبت‌شده و به‌صورت ماهانه و سالانه از همیاران بازیافت در قالب جشنواره‌ها، مسابقات و قرعه‌کشی تقدیر و قدردانی می‌شود.

وی میزان زباله خشک دریافتی از غرفه‌های را ۳۰۰ کیلو اعلام کرد و گفت: آموزش جمع‌آوری زباله خشک و تجهیز ادارات و بانک‌ها و همچنین مدارس نیز انجام و گزارش عملکرد آن‌ها به‌صورت سالانه به محیط‌زیست استان ابلاغ‌شده و در سال جاری مجتمع‌های مسکونی نیز تجهیز می‌شوند.

میرابراهیمی از راه‌اندازی و بهره‌برداری سامانه هوشمند مدیریت و جمع‌آوری پسماند خشک به نام زیپاک خبر داد و افزود: هدف از راه‌اندازی این سامانه حمایت از محیط ‌زیست و یکپارچه‌سازی و متمرکز سازی تحویل پسماند خشک به غرفه‌ها و رانندگان بوده است.

وی بهره‌برداری از سیستم خط بازیافت مواد پسماند با ظرفیت روزانه ۳۰۰ تن را نیز مطرح و بیان کرد: این خط بااعتباری بالغ‌بر ۸۸ میلیارد ریال راه‌اندازی شده و در کنار راه‌اندازی کارخانه پردازش و انتقال ریجکت در سایت البرز در حال کار است و خط دوم این مجموعه نیز در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم ادامه داد: قطع برق یکی از مشکلات سایت البرز بوده که تفکیک و پردازش زباله را با چالش روبه‌رو می‌کرد که با خرید یک دستگاه دیزل ژنراتور بااعتباری بالغ‌بر ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال این مشکل حل‌شده است.

وی سپس به افتتاح دستگاه امحاء پسماندهای پزشکی در ماه آینده نیز اشاره کرد و یادآور شد: با رایزنی‌ها و پیگیری‌های انجام شده این دستگاه به شهر قم منتقل شد و مراحل نصب آن در حال انجام است و می‌تواند روزانه ۱۰ تن پسماندهای پزشکی را با اشعه ماکروویو بی‌خطرسازی نموده و از آلودگی‌های عفونی این پسماندها جلوگیری کند.

میرابراهیمی از اتمام مطالعات طرح جامع پسماند نیز خبر داد و تأکید کرد: مطالعات طرح جامع پسماند امسال پایان‌یافته و مراحل تصویب و اصلاح آن نیز به‌زودی آغازشده و نقش راه شهر قم در حوزه پسماند خواهد بود.

وی در پایان اقدامات سازمان از آغاز دوران شیوع بیماری کرونا یادآور شد و مطرح کرد: پاکبان و پیک‌های بهداشت در کنار کادر درمان در حفظ بهداشت شهر و جمع‌آوری به‌موقع زباله‌ها فعالیت داشته و خوشبختانه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمترین درگیری را در بین کارکنان و سایر نیروهای این سازمان شاهد بودیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =