کد خبر: 21995
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۴ - ۲۳:۳۵
3.jpg

گاه حساسیت نشان دادن شدید به یک مسئله سبب تقویت و تشدید آن می‌شود. طبق اصول شرطی‌سازی برای خاموش‌سازی رفتارهای نامناسب باید در زمان انجام آن اعمال به رفتار فرد کاملا بی‌توجهی شود حتی اگر این رفتار به دفعات زیاد تکرار شود.

به گزارش پایگاه خبری پیام خانواده؛ گاه حساسیت نشان دادن شدید به یک مسئله سبب تقویت و تشدید آن می‌شود. طبق اصول شرطی‌سازی برای خاموش‌سازی رفتارهای نامناسب باید در زمان انجام آن اعمال به رفتار فرد کاملا بی‌توجهی شود حتی اگر این رفتار به دفعات زیاد تکرار شود.

احترام به حریم شخصی افراد در همه محیط‌ها ضروری است و محیط کار نیز از این قاعده مستثنا نیست. شوخی ‌های نامناسب همکاران در محیط کار نمونه‌ای از ورود نابه‌جا به حریم شخصی افراد است. امیدوارم توصیه‌هایی که در ادامه مطرح می‌شود به شما کمک کند.
درباره شوخ طبعی در محیط کار ذکر این نکته لازم به نظر می‌رسد که اگرچه ممکن است در بازدهی افراد تاثیر داشته‌باشد و گذشت زمان را تسریع کند اما تعریف خاطرات یا جوک‌های نامناسب و بی‌توجهی به این‌که در چه موقعیتی و با چه فردی شوخی می‌شود، تصور ناخوشایندی از فرد شوخی‌کننده نزد همکاران ایجاد خواهدکرد. عقاید و سلایق همکاران در محیط کار با توجه به سبک زندگی و پیشینه آن‌ها متفاوت است. بنابراین شما در محیط کار با طیف وسیعی از فرهنگ‌ها روبه‌رو هستید که تحمل برخی از رفتارها ممکن است برای شما دشوار باشد اما برای همکار دیگری سختی خاصی نداشته‌باشد.

پرهیز از برخوردهای نسنجیده
برخورد نامناسب با رفتارهایی که از نظر فرهنگی با شخصیت ما سنخیت ندارند مانند شوخی‌های نامناسب در محیط کار، می‌تواند فضای کار را ملتهب و متشنج کند بنابراین اولین مسئله‌ای که باید به خاطر داشته‌باشید این است که هر برخورد نسنجیده و افراطی با رفتارهای همکارتان مانند بدگویی، پشت سر وی حرف زدن، ابراز ناراحتی به همه همکاران یا بازگو کردن مسئله به رئیس اداره در اولین قدم می تواند عواقب بدتری داشته‌باشد و فضای کار را برای شما دشوارتر و حتی غیرقابل تحمل کند.

خاموش‌سازی رفتار با بی‌توجهی
گاه حساسیت نشان دادن شدید به یک مسئله سبب تقویت و تشدید آن می‌شود. طبق اصول شرطی‌سازی برای خاموش‌سازی رفتارهای نامناسب باید در زمان انجام آن اعمال به رفتار فرد کاملا بی‌توجهی شود حتی اگر این رفتار به دفعات زیاد تکرار شود. سعی کنید با بی‌توجهی کامل به فرد مقابل در زمان شوخی نامناسب، رفتار وی را به مرور خاموش کنید. البته خاموش‌سازی نیازمند زمان زیاد و صبر شماست. اگرچه بی‌توجهی کامل به رفتار همکاری که شوخی‌های نابه‌جا می‌کند در آن موقعیت سخت است اما در این کار مداومت داشته‌باشید و تا حصول نتیجه صبور باشید.

آگاه‌سازی فرد شوخی‌کننده از ناراحتی‌تان
در گام‌های بعدی اگر دیگر اقدامات شما بی‌نتیجه بود، لازم است آن همکار را درباره ناراحتی‌تان از شوخی‌هایش آگاه سازید؛ بسته به شرایط محیط کار و شخصیت همکارتان و جایگاه‌ کاری شما دو نفر. برای این کار می‌توانید به طور مستقیم با خود وی یا از طریق کمک نفر سومی که مورد وثوق هر دو نفرتان باشد، اقدام کنید. البته شیوه آگاه‌سازی شما باید به دور از خشم، افراط، دامن زدن به مسئله، بدگویی، بردن آبروی آن همکار نزد دیگر همکاران و با توجه به سلسله مراتب جایگاه‌های کاری‌تان باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

آخرین‌ها