کد خبر: 2079
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳

رییس سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه در ماه‌های گرم سال آینده حریق در جنگل‌ها و مراتع معضلی جدی خواهد بود، گفت: در این شرایط سازمان جنگل‌ها در زمینه فرهنگسازی، پیشگیری و اطفای حریق با سازمان هلال احمر همکاری خواهد کرد.

به گزارش پیام خانواده مسعود منصور در جلسه امضای تفاهمنامه‌ با سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر که به‌مناسبت هفته منابع طبیعی و روز فرهنگ و رسانه امروز در سازمان جنگل‌ها برگزار شد، اظهار کرد:  حدود ۱۳۴ میلیون هکتار از اراضی ایران یعنی بیش از ۸۳ درصد از مساحت کل کشور برای مدیریت دراختیار سازمان جنگل‌ها و حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی رسالت اصلی ماست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر به دلیل تغییر اقلیم و تخریب منابع طبیعی توسط انسان شاهد وارد شدن خسارت‌هایی به مناطق مختلف ازجمله کشور خودمان بوده‌ایم، تصریح کرد: طی ۲۰ سال اخیر در کشور بیش از ۲۵۰۰ سیل داشتیم این درحالیست که هر سیل حدود ۷۰ میلیارد تومان خسارت به بار می‌آورد.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه فقر پوشش گیاهی و تخریب آن یکی عوامل جاری شدن سیل است، گفت: وظایف سازمان جنگل‌ها زیاد و ماموریت‌های فراوانی برعهده ما است. از این‌رو به‌تنهایی و بدون مشارکت مردم و سایر دستگاه‌ها نمی‌توانیم اهداف خود را پیش ببریم.

منصور ادامه داد: تغییر اقلیم و رفتار نادرست بشر با محیط زندگی خود پیامدهای مختلفی ازجمله وقوع طوفان‌های گرد و خاک، فرونشست زمین، سیل و... را به‌دنبال دارد. متاسفانه در برخی نقاط تهران زمین تا حدود ۱۰ سانتیمتر نشست کرده است. از این‌رو باید این مشکلات را با اقدامی جهشی جبران کرد.

وی با بیان اینکه هر نقطه‌ای از محیط زیست که آسیب ببیند سایر نقاط را نیر دچار مشکل می‌کند، تصریح کرد: از این‌رو گفته می‌شود که محیط زیست مرز ندارد.

در ادامه این نشست حسین میرزایی - مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل‌ها -اظهار کرد: جمعیت هلال احمر کشور به‌دلیل ارتباط مستقیم با مردم ظرفیت بالایی برای جلب مشارکت افراد جامعه دارد. از این‌رو ما برای استفاده از این ظرفیت مردمی و فرهنگسازی با این نهاد تفاهم‌امه‌ای را امضا کرده‌ایم.

به گفته وی علاوه بر این با انعقاد این تفاهمنامه می‌توانیم از امکانات و تجهیزات سازمان هلال‌احمر برای پیشگیری و اطفای حریق استفاده کنیم.

در ادامه این جلسه محمد گل‌فشان - رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر - نیز گفت: به گفته رهبر معظم انقلاب کاشت نهال در احادیث و روایات جایگاهی بالا دارد و نیاز است که چنین فرهنگی بین آحاد جامعه ترویج پیدا کند.

گل‌فشان در ادامه با بیان اینکه سازمان جوانان هلال‌احمر در ۱۳۰۰ دانشگاه کشور کانون دانشجویی و در ۸۰۰۰ مدرسه کانون دانش‌آموزی دارد، تصریح کرد: با استفاده از این ظرفیت می‌توان درخصوص موضوعات منابع طبیعی و محیط زیست فرهنگسازی کرد همچنین می‌توان مطالب مرتبط با این حوزه را در برنامه «شاد» که این روزها مورد استفاده دانش‌آموزان کشور است، بارگذاری کرد.

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در پایان اظهار کرد: این سازمان درخصوص مشکلات مختلف زیست محیطی ازجمله حریق جنگل‌ها آماده همکاری با سازمان جنگل‌ها است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =