سفیر آفریقای جنوبی

سفیر آفریقای جنوبی در تهران گفت: تا قبل از عضویت ایران در بریکس و سفر آیت الله رئیسی به آفریقای جنوبی، در خصوص مسائل فرهنگی، ورزشی و اقتصادی ایران چیز زیادی گفته نشده بود ولی در حال حاظر نگاه ها در حال تغییر است و حتی به دنبال اعزام دانشجو از آفریقای جنوبی به ایران هستیم.

به گزارش پیام خانواده در تنظیم روابط خارجی هر کشوری درک و تبیین صحیح و کامل از قدرت و توان ملی به‌ویژه در بعد سیاست خارجی، مقتضیات و ویژگی‌های محیط خارجی و قاعده و پارادایم حاکم بر محیط منطقه‌ای و بین‌المللی، شناخت فرصت‌ها و آسیب‌پذیری‌های محیطی و تهدیدهای موجود و بسیاری از عوامل دیگر دارای اهمیت است. قاره افریقا با ویژگی‌های جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، در عصر پس از جنگ سرد و رونق منطقه‌گرایی، به یکی از مناطق تأثیرگذار تبدیل شده است که ‌افریقای جنوبی در این مجموعه نقشی کلیدی دارد. ‌روابط خوب این کشور با ایران، عضویت دو کشور در بریکس و همچنین مواضع قابل تقدیر آفریقای جنوبی در حمایت از فلسطین از اشتراکات بالای دو کشور حکایت دارد.

در همین خصوص گفت‌وگویی را با «فرانسیس مولوی» سفیر آفریقای جنوبی در تهران در خصوص روابط ایران و آفریقای جنوبی داشتیم.

پیش از این، بخش اول این گفت‌وگو در ارتباط با شکایت آفریقای جنوبی از نسل کشی مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری با عنوان «در حمایت از فلسطین تسلیم هیچ فشاری نخواهیم شد» منتشر شده بود. اکنون بخش دوم این مصاحبه با محوریت همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی در اختیار مخاطبین قرار می‌گیرد.

در ادامه مشروح بخش دوم گفت‌وگو در اختیار مخاطبین ایرنا قرار گرفته است:

شما اخیرا به عنوان سفیر آفریقای جنوبی در ایران منصوب شده‌اید و اعتبارنامه خود را به آقای رئیسی ارائه دادید. چقدر ایران را می‌شناسید؟ آیا شما برنامه خاصی برای دوره خود به عنوان سفیر در ایران دارید؟

زمان زیادی از ارائه اعتبارنامه من به رئیس جمهور رئیسی نمی‌گذرد و به یاد دارم در گفت‌وگوی کوتاهی که با آقای رئیس جمهور داشتم اشاره کردند که ما روابط عالی داریم و همکاری‌های ما رو به رشد است. بین آفریقای جنوبی و ایران، هیچ موضوع سیاسی مهمی که در آن اختلاف نظر داشته باشیم وجود ندارد؛ روابط ما صمیمانه، دوستانه و بسیار محکم است. اما چالش کنونی ما این است که چگونه می‌توانیم این روابط عالی را به منافع ملموس برای دو کشور و مردم خود تبدیل کنیم.

در زمینه تقویت روابط اقتصادی، ایجاد فرصت های تجاری بین دو کشور و همکاری در زمینه های دیگر بفرمایید.

من فقط دو ماه است که در ایران هستم. بخشی از کاری که من در حال حاضر انجام می دهم این است که خودم را با این کشور زیبا آشنا کنم، آن را مطالعه کنم، با همکارانم در سفارت و فعالان تجاری آفریقای جنوبی که اینجا هستند کار کنم تا ببینم چگونه می توانیم همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، آموزشی، علمی و فناوری و انرژی بین دو کشور را تقویت کنیم. روابط ما عالی است و می‌توان گفت، از زمان ورودم به ایران حدود چهار هیئت بازرگانی از آفریقای جنوبی به ایران آمده‌اند و می‌خواهند فرصت‌های کسب و کار در این کشور را بررسی کنند

فکر می‌کنم این یک فرصت عالی برای من در جایگاه یک سفیر است که بازرگانان آفریقای جنوبی ابتکار عمل را به دست گرفته و می گویند، اکنون که تهران بخشی از بریکس است و فرصت‌هایی بین آفریقای جنوبی و ایران وجود دارد، بیایید به این کشور برویم.

در دو ماهی که اینجا هستید، چه موانعی را در راه توسعه روابط بین دو کشور شناسایی کرده‌اید؟ به نظر شما چه چیزی به توسعه بیشتر این روابط میان دو کشور کمک می‌کند؟

نتیجه بحث با همکارانم در دولت و همکارانم در سفارت این است که مسئله تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده همواره یک مانع بوده است، با این حال توانایی توسعه روابط اقتصادی عمیق تر با ایران است. زمانی که من به برخی از محصولات تولید آفریقای جنوبی در سوپرمارکت های ایرانی برخورد کردم شگفت زده شدم و به این نتیجه رسیدم که راه های زیادی برای صادرات متقابل وجود دارد و ما می توانیم آن را بررسی کنیم و پیوستن ایران به بریکس، این مسیر را راحت تر کند

شما به تحریم ها و همچنین عضویت ایران در بریکس اشاره کردید. عضویت ایران در بریکس چگونه به این توسعه اقتصادی کمک می‌کند؟

کشورهای بریکس گروهی از کشورها هستند که عمدتا از جنوب در حال توسعه هستند. زمانی که آمار و ارقام را بررسی می کنیم متوجه می شویم از نظر تولید ناخالص داخلی، بریکس در حال حاضر بزرگتر از گروه G۷ است؛ همچنین از نظر جمعیت. چین، هند، برزیل و ایران که از اعضای بریکس هستند جمعیت زیادی دارند و این کشورها نقش مهمی در منطقه خودشان و جهان ایفا می کنند. گسترده بودن بریکس باعث خواهد شد بازار بزرگی در اختیار ایران قرار بگیرد.

مساله تحریم‌ها چه می شود، چطور قرار است تبادلات مالی و حمل و نقل در مبادلات حل شود؟

یکی از مسائلی که کشورهای عضو بریکس به آن توجه دارند، استفاده از پول و تبادلات مالی است که با توجه به تحریم هایی که وجود دارد قابل بکارگیری باشد. برای مثال مسله ای که میان اعضای بریکس مطرح است استفاده از ارز خود کشورهای عضو برای مبادلات تجاری است. همچنین صحبت های مهمی در حال صورت گرفتن درباره دلار زدایی مبادلات است. البته اینها مسائلی است که در مرحله بحث و بررسی است و من مطمئن هستم که سران بریکس اولویت بالایی برای آن در نظر دارند.

درباره سفر آقای رئیسی، اینگونه سفر ها چه اهمیتی در توسعه روابط دارد؟

ما خیلی مشتاق سفر عالیجناب رئیسی به آفریقای جنوبی هستیم. همانطور که می دانید ایشان سال گذشته نیز برای شرکت در اجلاس بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرد. من بر این باورم که این دیدارها بسیار مهم است. اولا این دیدارها وجود یک رابطه عالی میان دو کشور و دو ملت را تایید می کند. دوم اینکه من مطمئن هستم این سفر پیوست مهم اقتصادی دارد که شامل حمایت از تجار ایرانی برای فعالیت در آفریقای جنوبی و باالعکس می شود. روسای جمهور دو کشور مانند برادر هستند و می‌توانند باعث رونق اقتصادی در دو کشور شوند و انشاالله این سفر موفق باشد

تصویری که از یک کشور در میان مردم کشوری دیگر وجود دارد می تواند تاثیر زیادی در روابط میان دو کشور داشته باشد نظر مردم آفریقای جنوبی درباره مردم ایران چیست و چطور می توان آن را بهبود بخشید؟

یکی از نکاتی که به من گفته می شود همین بود ولی وقتی شما حضورا به کشوری مانند ایران سفر می کنید که به صورت گسترده در مورد آن توسط رسانه های غربی دچار دروغ پردازی شده است با یک چیز کاملا متفاوت مواجه می شوید که با آن تصویر ارئه شده توسط رسانه های غربی کاملا متفاوت است. در خصوص مردم آفریقای جنوبی باید بگویم تا قبل از عضویت ایران در بریکس و سفر رئیس جمهور کشورتان به آفریقای جنوبی، در خصوص مسائل فرهنگی، ورزشی و اقتصادی ایران چیز زیادی گفته نشده بود ولی در حال حاظر نگاه ها در حال تغییر است و حتی به دنبال اعزام دانشجو از آفریقای جنوبی به ایران هستیم.

آیا در نظر داردید در سفارت آفریقای جنوبی در تهران خدماتی هم به بارزگانان ایرانی بدهید؟

ما در سفارتمان یک بخش بازرگانی داریم که کارش کمک به تجار کشورمان برای فعالیت در ایران است و همچنین این امکان فراهم است تا به تجار ایرانی هم برای تجارت در آفریقای جنوبی مشورت و کمک بدهد. در حال حاضر یک بحثی میان دو کشور وجود دارد که یک شورای اقتصادی دو جانبه ایجاد شود تا بتواند تجار دو کشور را با هم آشنا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =