کد خبر: 12894
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
پیتر سیارتو

«پیتر سیارتو» معتقد است، مجارستان به دلیل شرایطی که دارد می تواند نقش مهمی در رسیدن تجار ایرانی به بازارهای اروپایی ایفا کند.

به گزارش پیام خانواده  تاریخچه روابط میان ایران و مجارستان به تلاش دو کشور برای اتحاد در مقابل امپراطوری عثمانی بر می گردد؛ همکاری که در آن زمان به‌ واسطه مسافت زیاد، بعد از چهار سال بی نتیجه‌ ماند. اما چند سالی است که به نظر می رسد روابط دو کشور وارد مرحله جدیدی شده و تهران و بوداپست به توسعه همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی، ورزشی و... می‌اندیشند و برای این منظور توانسته‌اند گام‌های بلندی بردارند.

به تازگی «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان به همراه هیئتی برای شرکت در کمیسیون مشترک اقتصادی به ایران سفر کرده است. ایرنا به گفت‌وگو با وی نشسته تا درباره روابط میان دو کشور و همچنین دخالت های خارجی در مجارستان از زبان وزیر خارجه این کشور اروپایی جزئیات بیشتری کسب کند. این گفت‌وگو در دو بخش منتشر خواهد شد.

بخش اول مصاحبه با «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در ادامه آمده است:

آقای وزیر بسیار متشکرم که در خواست مصاحبه ما را قبول کردید. شما برای شرکت در کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی میان ایران و مجارستان به تهران سفر کرده اید. چندی پیش حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان طی دیداری با شما گفتند، با توجه به ظرفیت‌های موجود، می‌توانیم همکاری‌های قوی‌تری به ویژه در حوزه انرژی داشته باشیم و اجلاس آتی را فرصت مناسبی برای تحقق این هدف دانستند. بفرمایید ساز و کار این اجلاس به چه صورت است و چگونه می تواند باعث توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور شود.

با توجه به ساختار اقتصادی و شرایطی که داریم، کاملا طرفدار تجارت جهانی آزاد و عادلانه هستیم. چهارچوب بسیار گسترده تحریم ها علیه ایران، ایجاد یک همکاری اقتصادی و تجاری موثر بین را تا حد زیادی چالش برانگیز می کند اما این چالش‌ها همکاری را غیرممکن نمی‌کند و از آنجا که تجارت آزاد بدون موانع وجود ندارد، دولت ها نقش بیشتری در ایجاد همکاری دارند. بنابراین، کمیته مشترک اقتصادی برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است. ما از طریق این کمیته، می توانیم میان شرکت‌هایی که در حوزه‌های غیرتحریمی فعالیت می کنند، همکاری خود را دنبال کنیم.

خوشبختانه، صنایع برتر بوداپست در زمینه فناوری، مورد تحریم قرار نگرفته اند. من با تعدادی از شرکت های مجارستانی از جمله بخش های داروسازی، کشاورزی، صنایع غذایی، مدیریت آب، صنعت پزشکی و صنعت پلاستیک در جلسه کمیسیون همراه بودم. کاملا اطمینان دارم که با هماهنگی ما و رویکرد انعطاف پذیر دو کشور، این صنایع می توانند شرکای خود را در این دو کشور پیدا کنند و ما قادر خواهیم بود، همکاری های اقتصادی بین ایران و مجارستان را بر اساس کسب و کار افزایش دهیم.

مسئله آب در ایران اهمیت بسیاری دارد. مجارستان در این خصوص چه همکاری می تواند داشته باشد.

در بحث مدیریت آب، شرکت های مجارستانی تکنولوژی های بسیار پیشرفته دارند. ما یک تاریخچه طولانی در مساله مدیریت آب داریم. مجارستان کشور آب ها، رودخانه ها و دریاچه ها است. ما همواره مجبور بوده ایم فناوری های بسیار پیشرفته را توسعه دهیم تا آب را از دست نداده و آن را به شیوه هایی مناسب استفاده کنیم. من معتقدم، این حق اساسی بشر است که به آب آشامیدنی سالم و شفاف دسترسی داشته باشد. در حال حاضر، فناوری هایی به منظور تصفیه آب برای آشامیدن وجود دارد و شرکت های مجارستانی این تکنولوژی ها را در اختیار دارند. در بسیاری از کشورهای جهان، از آفریقا تا آسیای جنوب شرقی و بالکان غربی، از تکنولوژی های مجارستان استفاده می شود. تجهیزات تصفیه آب مجارستان قبل از این هم در ایران مورد استفاده قرار گرفته بود.

چه مکانیسمی برای حصول اطمینان از عملیاتی شدن مصوبات این اجلاس وجود دارد و چه موانعی بر سر راه اجرای توافقات می بینید؟

پیش بینی های قانونی متقابلی برای تضمین سرمایه گذاری صورت گرفته است و این به شرکت ها اطمینان می دهد تا با خیال راحت باهم کار کنند و در دو کشور حضور داشته باشند. ما در کمیسیون توافق کرده ایم، دفاتر گمرکی و مالیاتی مجارستان همکاری های منسجم تری را نسبت به قبل داشته باشند. ما همچنین توافقنامه همکاری در زمینه کشاورزی را امضا کردیم، این توافقنامه، به شرکت های مجارستانی اجازه می دهد تا فناوری های بسیار پیشرفته خود را به ایران بیاورند که از طریق آن، می توان امنیت غذایی را تضمین کرد. ما همچنین توافق کردیم که این اجلاس به صورت سالیانه برگزار شود و در صورت ضرورت، در سطح کارشناسی جلساتی برگزار خواهد شد.

حدود دو سال پیش گفته بودید، قرار است به ۱۰۰ دانشجوی ایرانی در مجارستان بورسیه اعطا ‌شود و این تعداد به دو هزار دانشجوی ایرانی درحال تحصیل در این کشور اضافه شود. هدف از اعطای این بورسیه چیست؟ آیا موضوع تبادل دانشجو میان دو کشور به عنوان یک اولویت مطرح است؟

ما بیش از ۱۰ سال است که به دانشجویان ایرانی بورس تحصیلی اعطا می کنیم و تجربه خوبی در این زمینه داریم. این برنامه در ایران بسیار محبوب است. برای این ترم، ۵۰۰ دانشجوی ایرانی درخواست دریافت بورس تحصیلی مجارستان را داشتند. در حال حاضر، همراه با ۱۰۰ نفری که بورس تحصیلی را به دست آورده اند، ۲۱۰۰ دانشجوی ایرانی در بوداپست و در حومه این شهر تحصیل می کنند. از این تعداد، ۱۵۰۰ نفر در دانشکده های پزشکی تحصیل می کنند که نیمی از آنها قبلا در دوره های دکترا ثبت نام کرده اند. من امیدوارم، دانشی که در مجارستان کسب کرده اند، به بهبود سطح استانداردهای سیستم مراقبت های بهداشتی در ایران کمک کند.

در حال حاضر همکاری میان ایران و مجارستان بیشتر در حوزه اقتصادی است. پیش از این آقای امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی عنوان کرده بود، باید نقشه راه میان دو کشور ترسیم و نهایی شود. این نقشه راه به چه صورت است و شامل چه حوزه هایی می شود؟

هر آنچه در پیش نویس نقشه راه نوشته شده، در پروتکل کمیسیون مشترک اقتصادی که نشست اخیر امضا کرده ایم، گنجانده شده است. حالا باید از آقای وزیر سوال کنم، آیا او هنوز فکر می کند ترسیم یک نقشه راه جداگانه از پروتکل کمیسیون مشترک اقتصادی لزومی دارد. اگر او این را می خواهد، می توانیم نقشه جداگانه ای طرح کنیم. در غیر این صورت، می توان برنامه ای برای عملی کردن پروتکل این کمیسیون ترسیم کرد، زیرا وظایف و برنامه اقدامات مشترک را تعیین می کند.

آیا چیزی غیر از اقتصاد در این نقشه راه در نظر گرفته می شود؟

فکر می کنم، در حال حاضر باید روی همکاری های اقتصادی و تجاری، آموزشی، فرهنگی و ورزشی تمرکز کنیم. به طور سنتی، روابط بسیار خوبی میان سازمان های ورزشی در ایران و مجارستان وجود دارد. کشتی گیرها و وزنه بردارهای ما معمولا با هم همکاری خوبی دارند. رئیس کمیته المپیک ایران، سال گذشته به مجارستان سفر کرد. آنها جلسه خوبی با رئیس کمیته المپیک مجارستان داشتند و درمورد برنامه های مشترک توافق کرده اند. بنابراین، دلیلی برای عدم تاکید بیشتر روی ورزش نمی بینم.

مهم ترین چیز برای افکار عمومی، رسانه ها هستند. آیا برنامه ای برای گسترش همکاری رسانه ها دارید تا تصویر بهتری برای هر دو کشور شکل بگیرد؟

تلویزیون ملی ما همیشه از هر نوع همکاری خارجی و بین المللی استقبال می کند، رسانه های ملی ابزار خوبی برای نمایش فرهنگ مجارستان و دیگر کشورها هستند. ما برای فرهنگ و تمدن ایرانی احترام زیادی قائلیم. هر شخصی که به تهران یا شهرهای دیگر این کشور سفر کند، به راحتی متقاعد می شود که شما دارای فرهنگی بسیار غنی و محترم هستید. من خوشحال خواهم شد که این فرهنگ و تمدن به مجارستانی های بیشتری نشان داده شود.

همچنین، ایرانیان بیشتری بتوانند با فرهنگ مجارستان آشنا شوند. ما به استقلال و ملتمان افتخار می کنیم، مجارستان بیش از ۱۰۰۰ سال سابقه دارد. همچنین ما ملتی مسیحی هستیم؛ کمی متفاوت تر از مردم شما. فکر می کنم، این تفاوت ها می تواند برای دو طرف جالب باشد، و ما کاملا خوشحال خواهیم شد که در این زمینه همکاری کنیم.

توسعه روابط اقتصادی و حمل و نقل با مجارستان به عنوان کشوری در اروپای مرکزی، تا چه میزان می تواند دسترسی ایران به بازارهای بین المللی را افزایش دهد.

از آنجا که ما عضو اتحادیه اروپا هستیم، از اعضای منطقه شنگن محسوب می شویم. مجارستان به راحتی می تواند برای ایران به عنوان دروازه ای به اروپا در نظر گرفته شود. تا جایی که من از وزیر اقتصاد و دارایی شما شنیدم، کشورهای اروپایی دیگری نیز هستند که مستقیما با ایران تجارت می کنند و برخی از آنها بوسیله یک کشور سوم این کار را انجام می دهند.

من معتقدم، مجارستان می تواند در مورد همکاری های تجاری و اقتصادی، برای شما نقش دروازه را ایفا کند. می خواهم تاکید کنم، از آنجا که حدود ۸۵ درصد از صادرات مجارستان از طریق تولید ناخالص داخلی تامین می شود، ما کاملا طرفدار تجارت آزاد و عادلانه جهانی هستیم. وجود سرمایه گذاری خارجی، تعیین کننده عملکرد اقتصادی کشور است و برای ما روابط اقتصادی خارجی بسیار مهم است.

با توجه به مشکلات تراکنش مالی بین المللی، روابط خوب میان دو کشور می تواند باعث شود مکانیسم های تهاتر کالا یا استفاده از ارزهای ملی آسان تر شود. آیا برنامه ای برای این کار وجود دارد؟

ما این موضوع را هم مورد بحث قرار دادیم. زیرا بخش هایی وجود دارد که تحت تاثیر تحریم ها قرار نمی گیرد و تجارت آنها کاملا آزاد و قانونی است. من فکر نمی کنم که تجارت در حوزه های غیر تحریمی تحت تاثیر تحریم های مالی قرار گیرد. ما باید با احترام به قوانین بین المللی، راهی برای تجارت خود پیدا کنیم. بانک ملی ما توسط کارشناسان کارکشته هدایت می شود، ما از آنها می خواهیم که این موضوع را بررسی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =