کد خبر: 12875
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۳
همیاران اجتماعی

پیام خانواده- رئیس کارگروه علمی و عملیاتی پیشگیری و کنترل خودکشی سازمان امور اجتماعی کشور از برگزاری کارگاه آموزش تربیت مربی همیاران اجتماعی به همت موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم با همکاری کارگروه علمی عملیاتی کنترل و پیشگیری از خودکشی سازمان آسیبهای اجتماعی کشور روز چهارشنبه 2 اسفندماه خبرداد.

به گزارش پیام خانواده؛ دکتر فاطمه سادات رازقی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب افزود: کارگاه آموزش تربیت مربی همیاران اجتماعی ۲ اسفندماه سال‌جاری در مرکز تخصصی خانواده استان البرز برای فعالان کنشگران این استان برگزار شد.

دکتر رازقی افزود: هر چهل ثانیه یک نفر در جهان به‌دلیل اقدام به خودکشی جان خود را از دست می‌دهد. سالانه حدود ۲۰ تا ۶۰ میلیون نفر در جهان اقدام به خودکشی می‌کنند که از بین آن‌ها یک میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند.

وی اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد میزان اقدام به خودکشی در بیست سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است. به نظر می‌رسد ارقام واقعی بالاتر نیز باشد.

دکتر رازقی با اشاره به این مطلب که اقدام به خودکشی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که آسیب‌های فراوانی برای فرد و خانواده و جامعه دارد؛ گفت: بسیاری از افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند از ماه‌ها قبل برای دریافت کمک به مراکز خدمات مشاوره مراجعه می‌کنند، اما برخی از مشاوران، دانش و مهارت و تجربۀ کافی برای پیشگیری و مداخله در بحران اقدام به خودکشی را ندارند. باید مجموعه‌ای از اقدامات در ابعاد مختلف روان‌شناختی، خانوادگی، اجتماعی و معنوی انجام شود تا نیازهای فرد به‌خوبی تأمین و نشاط و رضایت از زندگی در او افزایش یابد. بدین‌ترتیب، رنج روانی و آشفتگی او و درنتیجه، احتمال اقدام به خودکشی کاهش می‌یابد.

رئیس کارگروه علمی و عملیاتی پیشگیری و کنترل خودکشی سازمان امور اجتماعی کشور به نقش و اهمیت مشاوران و مراقبین در این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: مشاوران و مراقبان اجتماعی نقش بسزایی دارند و باید نگرش‌ها و مهارت‌های روان‌شناختی معنوی و کارآمد را در افراد آسیب‌پذیری که به آن‌ها مراجعه می‌کنند، تقویت کنند.

دکتر رازقی افزود: در این راستا بخشی از برنامه کارگروه علمی عملیاتی کنترل و پیشگیری از خودکشی سازمان اسیب های اجتماعی کشور توانمندسازی و ظرفیت سازی نیروهای مردمی در زمینه پیشگیری از اقدام به خودکشی در افراد پرخطر است که یکی از این برنامه ها تربیت مراقبیین اجتماعی است، مراقبین اجتماعی در واقع کنشگران فعال میدانی هستند که در حال حاضر به اسم تسهیل گر، مددکار، کنشگر و فعال اجتماعی در کف میدان مشغول فعالیت در حوزه های مختلف هستند.

وی ادامه داد: کارگروه علمی، عملیاتی کنترل و پیشگیری از خودکشی سازمان آسیب های اجتماعی کشور قصد دارد آنها را در زمینه پیشگیری و مدیریت خودکشی نیز توانمند سازد و سیاست گذاری کارگروه بر این است که مراقبین اجتماعی توسط اساتید بومی هر استان اموزش ببینند. دکتر رازقی در پایان به شرایط مدرسین این دوره اشاره کرد و گفت: مخاطبین دوره تربیت مدرسین ، افراد دارای مدارک تحصیلی مرتبط و دارای تجربه کاری در کلینیک های درمانی مد نظر قرار گرفت و از میان‌متقاضیان این دوره از سراسر کشور، تعداد ۱۰۰ مدرس واجد شرایط انتخاب شدند.

در پایان خاطر نشان می‌شود: در دوره آموزش حضوری تربیت مربی همیاران اجتماعی استان البرز تعداد ۵۰ نفر شرکت کردند که در پس از گذراندن این دوره گواهی حضور در دوره را دریافت می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =