فرشیدی

پیام خانواده-معاون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای پویش ملی سلامت، اطلاع رسانی تغذیه سالم از اول بهمن سال جاری با موضوع نمک و شعار «انتخاب همه، نمک کم، اما تصفیه شده ید دار» در کشور اجرایی می‌شود.

به گزارش پیام خانواده؛ حسین فرشیدی روز سه شنبه در نشست خبری که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: پویش ملی سلامت ، اطلاع رسانی تغذیه سالم توسط دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در کشور از اول بهمن و هشتم تا پانزدهم بهمن نیز با موضوع لبنیات و شعار «از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی» اجرایی می شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: عواملی که باعث فشارخون بالا می شود مصرف زیاد نمک است و باعث تشدید این بیماری می شود، ضرورت دارد استفاده از آن روزانه کمتر شود.

به گفته وی، در بازار انواع مختلف نمک موجود است اما نحوه تهیه و اینکه چه استانداردی دارد، مشخص نیست و تحت عنوان نمک دریا و غیره عرضه می شود در حالیکه مردم باید آگاه باشند که این نوع نمک ها قابل مصرف نیست و برای سلامتی ضرر دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اضافه کرد: انواع عناصر مختلف مانند سرب در نمک های مختلف غیر استاندارد وجود دارد و نیاز به نظارت بیشتر در این زمینه است.

وی ادامه داد: در ۳۰ استان بحث توزیع شیر مدارس وجود دارد و از سال آینده عرضه لبنیات نیز اضافه می شود.

فرشیدی با بیان اینکه برنامه سلامت خانواده در ۱۹۲ شهر در حال اجرایی شدن است، گفت: بزودی ۶منطقه از تهران نیز وارد این برنامه می شود که حدود ۵۷ میلیون جمعیت بطور کلی تحت پوشش سلامت خانواده و نظام ارجاع خواهند شد و از سال آینده مابقی جمعیت نیز اضافه می شود.

سویه جدید اومیکرون هنوز به ایران نیامده است
وی با اشاره به شیوع سویه جدید اومیکرون جی آن وان در برخی کشورها اظهار داشت: بیماری زایی این سویه زیاد است ولی هنوز در کشور مشاهده نشده است.

فرشیدی ادامه داد: شیوع این سویه به کشور بزودی اتفاق می افتاد در حال حاضر در حال رصد هستیم و از موارد مشکوک نمونه گیری می شود.

رشیدی تاکید کرد: پویش ملی سلامت، اطلاع رسانی تغذیه سالم در واقع فرهنگ سازی مصرف درست نمک و لبنیات است.

مصرف سه تا پنج گرم در روز مجاز است
وی اظهار داشت: روزانه مصرف حدود سه تا پنج گرم نمک مجاز است اکنون این رقم حدود ۱۰ گرم بوده و ضرورت دارد افراد نمک را از سفره های غذایی حذف کنند.

فرشیدی با بیان اینکه سرانه لبنیات در کشور ۱۶۰ گرم ( یک واحد) است، ادامه داد: ماهانه ۱۴۰ میلیارد تومان سوبسید ماهانه به معیشت غذایی مردم می دهد و باید لبنیات در سبد معیشتی اضافه بشود.

آغاز پویش ملی تغذیه سالم در کشور/استفاده آبغوره یا آبلیمو به جای نمک



کارخانه ها اجازه ندارند نمک بدون ید عرضه کنند
احمد رضا اسماعیل زاده مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نیز در این نشست با بیان اینکه پویش تغذیه سالم جنبه اطلاع رسانی دارد ، گفت: با توجه به اینکه خاک کشور دارای ید کم است، غنی کردن نمک ید از دستاوردهای وزارت بهداشت در سالهای گذشته بوده و تاکید داریم سازمان غذا و دارو به کارخانه ای اجازه ندهد نمک های بدون ید را تصفیه کنند.

وی افزود: نمک هایی که حاوی ید نیست دارای فلزات سنگین بوده و منجر به بیماریها و مشکلات جدی از جمله سنگ کلیه می شود.

مصرف روزانه لبنیات در پیشگیری از بیماریها مفید است
اسماعیل زاده تاکید کرد: لبنیات خطر سرطان روده بزرگ را کمتر و در جلوگیری از اختلالات متابولیک، قلبی و عروقی و فشارخون مفید است و باید روزانه حدود سه واحد استفاده شود.

آبغوره یا آبلیمو به جای نمک استفاده کنید
اسماعیل زاده با توصیه به اینکه به جای استفاده از نمک در پخت و پز از آبلیمو یا آبغوره استفاده شود ،گفت: نمک دریا دارای ید بسیار کم است و املاح موجود در آن نیاز بدن را تامین نمی کند و منشا تنظیم منیزیم، کلسیم و آهن نیست.

وی با بیان اینکه وضعیت روغن های مایع نسبت به گذشته بهتر شده است، اظهار داشت: بزودی به سمت بهینه سازی این روغن ها خواهیم رفت.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت با همکاری دولت و وزارت رفاه در راستای تغذیه سالم مردم از جمله برنامه امنیت غذایی، ارایه یارانه های غذایی برای افراد کم برخوردار و غیره را انجام می دهد.

وی در مورد برنامه شیر مدارس و اختصاص چهار همت توسط دولت برای اجرای آن گفت: از آذرماه توزیع شیر در هفته ۲مرتبه در مدارس ابتدایی که دولتی هستند در استانها اجرایی می شود و ارزشیابی این برنامه نیز توسط وزارت بهداشت انجام می شود.


دستاوردهای «پویش ملی سلامت» در پیشگیری از بیمارهای قلبی
معاون فنی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستاوردهای «پویش ملی سلامت» در پیشگیری از بیماری ها و مرگ و میر بیماران را تشریح کرد و گفت: بر اساس یک تحلیل اپیدمیولوژیک به شرط پیگیری بیماری های شناسایی شده افراد در «پویش ملی سلامت» این پویش موجب کاهش بسیار زیاد بیماری های قلبی و متعاقب آن مرگ و میرها طی پنج سال آینده در کشور خواهد شد.

دکتر عباس علیپور افزود: پیش بینی می کنیم یکی از مهم ترین دستاوردهای «پویش ملی سلامت» کاهش ۷۰ هزار فوتی ناشی از بیماری های دیابت، پرفشاری خون و بیماری های قلبی طی پنج سال آینده در کشور باشد.

معاون فنی معاونت بهداشت وزارت بهداشت با بیان این که «پویش ملی سلامت» موجب ارتقای مشارکت مردمی و حضور بسیار زیاد افراد در مراکز بهداشتی وزارت بهداشت شد، تصریح کرد: این مشارکت گسترده و غربالگری های انجام گرفته در زمینه پرفشاری خون و دیابت موجب کاهش ۲۲۵ هزار حادثه قلبی و عروقی در افراد جامعه طی سال های آینده خواهد شد.

به گفته دکتر علیپور تقویت شبکه به عنوان یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری یکی دیگر از دستاوردهای «پویش ملی سلامت» بود که با افزایش حضور مردم در مراکز بهداشتی از سه طریق یعنی ارسال پیامک، مشارکت مردمی در پویش و بهره گیری از ظرفیت رسانه ها، محقق شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =