کد خبر: 12067
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
نوجوان

پیام خانواده-فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: اگر فشارهای بیش از حد خانواده به نوجوان و نظارت سخت‌گیرانه شکل گیرد، با مقابله‌جویی نوجوان مواجه می‌شویم و اگر بخواهیم مقابله‌جویی را کم کنیم، باید صحبت کردن و گفتگو کردن و حل مسائل نوجوان را با کمک او انجام دهیم.

به گزارش پیام خانواده؛ مرتضی تهرانی دوست، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و عضو فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به چالش‌های دوران نوجوانی، بیان داشت: دوران نوجوانی و بلوغ امری طبیعی است که برای همه انسان‌ها رخ می‌دهد و غیرعادی نیست، اما توأم با تغییرات روان‌شناسی و فیزیولوژی است؛ به طوری‌که تغییرات فیزیولوژی در دختران و پسران می‌تواند متفاوت باشد و مهم این است که فرزندان با این تغییرات آشنا باشند.

وی ادامه داد: طبیعتاً خانواده‌ها باید نقش آموزش‌دهنده را داشته باشند، چون گاهی اوقات این تغییرات فیزیولوژی اگر برای نوجوان آشنا نباشد، می‌تواند احساس ترس، ناراحتی و سرخوردگی برای آن‌ها ایجاد کند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: از طرف دیگر فرزندان در دوران نوجوانی احساس استقلال را تجربه خواهند کرد و وابستگی‌شان از خانواده مقداری کم خواهد شد و ارتباط‌شان با گروه همسالان بیشتر می‌شود و این مسئله گاهی اوقات می‌تواند برای خانواده اضطراب‌آور باشد.

تهرانی با اشاره به اینکه این حد از اضطراب تا حدی مسئله‌ای طبیعی است، یادآور شد: به هر حال نوجوان باید این توانایی را به دست آورد تا با جامعه ارتباط برقرار کند؛ در عین حال که نباید ارتباط خود با خانواده را از دست بدهد و خانواده‌ها نیز بر رفتار نوجوانان نظارت داشته باشند.

وی متذکر شد: در این بین اگر فشارهای بیش از حد خانواده و نظارت سخت‌گیرانه شکل گیرد، طبیعتاً با مقابله‌جویی نوجوان مواجه می‌شویم و اگر بخواهیم مقابله جویی را کم کنیم، باید صحبت کردن و گفتگو کردن و حل مسائل نوجوان را با کمک نوجوان انجام دهیم و می‌تواند کمک‌کننده باشد تا نوجوان احساس استقلال را تجربه کند و بتواند با گروه همسالان خود نیز ارتباط برقرار کند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان ابراز کرد: ممکن است نوجوان تحریک‌پذیر و خلق و خویش تغییر کند که امری طبیعی است و گذر از آن طبیعی خواهد بود؛ مگر آنکه به صورت شدید و غیرعادی دربیاید و نوجوان پرخاشگری شدید داشته باشد و بخواهد ساعات زیادی را در منزل باشد که این نیاز به مداخله روان‌شناس یا روانپزشک دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =