کد خبر: 11943
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
فرزندخواندگی

پیام خانواده- معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این‌که مسائل فرهنگی و اقتصادی از دلایل اصلی عدم تمایل جوانان به فرزندآوری هستند؛ از آمادگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای اجرای سراسری طرح نجات فرزندان از سقط (نفس) خبر داد.

به گزارش پیام خانواده؛ حسین فرشیدی با بیان این‌که نرخ باروری از 1.65 به 1.66 در سال 1401 رسیده و روند نزولی نرخ کلی باروری (میانگین تعداد فرزندانی که به ازای هر زن در سنین باروری متولد می‌شود) متوقف شده است، اظهار کرد: برای نخستین بار افت نرخ باروری و کاهش رشد جمعیت متوقف شده است که نشانگر بهبود وضعیت اجرای قانون است و این که شیب نزولی رشد جمعیت متوقف شده برای آینده امیدبخش است.

مسائل فرهنگی و اقتصادی از دلایل اصلی عدم فرزندآوری

وی درباره علل اصلی عدم تمایل برخی زوجین به فرزندآوری گفت: پایش‌هایی که انجام شده نشان می‌دهد مسائل فرهنگی و اقتصادی از دلایل اصلی عدم تمایل جوانان به فرزندآوری هستند.

فرشیدی ادامه داد: در بحث اعطای وام‌ها و حمایت مالی از خانواده‌ها ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد؛ همچنین در زمینه فرهنگی، عواملی نظیر افزایش جمعیت شهرها، سیل مهاجرت و ایجاد صنایع مختلف در حومه شهرها، منجر به افزایش سن ازدواج و کاهش فرزندآوری شد و ناباروری در اثر تغذیه ناسالم افزایش یافت.

اجرای 90 درصد تکالیف قانونی وزارت بهداشت در قانون جوانی جمعیت

وی درباره میزان اجرای قانون جوانی جمعیت در وزارت بهداشت اظهار کرد: وزارت بهداشت در حدود 90 درصد تکالیف قانونی خود در قانون جوانی جمعیت را اجرا کرده است و 10 درصد باقی مانده نیز نیاز به همکاری سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها دارد.

اعلام آمادگی دانشگاه‌ها برای اجرای سراسری طرح نفس

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین از اجرای «طرح نفس» یا طرح نجات فرزندان سقط خبر داد و گفت: یکی از مواردی که دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برای اجرای آن اعلام آمادگی کرده‌اند طرح نفس است که از طریق فرهنگسازی و افزایش آگاهی خانواده‌ها، هدف کاهش آمار سقط جنین در کشور را دنبال می‌کند. در حال حاضر تمام مراکز بهداشتی کشور قسمت مشاوره ازدواج و باروری دارند و مراکز بهداشتی وضعیت بارداری مراجعین را بررسی می‌کنند؛ اطلاعات افرادی که باردار هستند در سامانه ملی باروری سالم ثبت می‌شود و وضعیت مادر پیگیری می‌شود؛ اگر طی روند این پیگیری‌ها، مراقبین سلامت پی ببرند که احتمال دارد یک زوج اقدام به سقط جنین کنند؛ به آنها مشاوره ارائه می‌شود تا از سقط جنین توسط والدین پیشگیری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =