تیم ملی‌شطرنج مردان ایران

سرپرست فدراسیون شطرنج در خصوص تاریخ‌سازی این رشته در هانگژو گفت: در دور پایانی اتفاقاتی رخ داد که می‌توانست مدال طلا را از ایران سلب و به هندی‌ها بدهد اما با تدبیر توانستیم این مشکل را مدیریت و با اقتدار به طلا برسیم.

به گزارش پیام خانواده   تیم ملی‌شطرنج مردان ایران با کسب نشان طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو تاریخ‌سازی کرد. در ترکیب تیم ایران پرهام مقصودلو، محمدامین طباطبایی، امیررضا پورآقابالا، پویا ایدنی و بردیا دانشور حضور داشتند. مهرداد اردش سرمربی و شهرام عظیمی نیز به عنوان سرپرست فدراسیون شطرنج در کنار ملی‌پوشان حضور داشتند.

تاریخ‌سازی شطرنج ایران بهانه‌ای شد تا خبرنگار ایرنا پای صحبت‌های شهرام عظیمی سرپرست این فدراسیون بنشیند. عظیمی در این گفت‌وگو با اشاره به سختی‌های کسب طلا در سرزمین اژدها گفت: پیش از آغاز رقابت‌ها کمتر کارشناسی برای شطرنج ایران شانس مدال طلا قائل بود اما اعضای تیم با ریاضت اقتصادی و تلاش بی‌وقفه فعل خواستن را صرف کردند و توانستند با شکست تیم‌های قدرتمند ازبکستان و چین و تساوی برابر هند این عنوان مهم را کسب کنند.

عظیمی این را هم گفت: اینکه بخواهم تمام این موفقیت را به نام خود ثبت کنم کار درستی نیست بلکه این طلا حاصل کار مربیان، مدیران و خانواده‌های شطرنج‌بازان است که از چند سال گذشته برای تربیت این نخبگان نهایت تلاش را به عمل آوردند. اخلاق اسلامی و پرورش انقلابی من اجازه نمی‌دهد که این موفقیت را تنها به نام خود مصادره کنم. همچنین یکی دیگر از ارکان این قهرمانی رسانه‌ها بودند که در ایران و هانگژو در کنار تیم حضور داشتند و نهایت حمایت را به عمل آورند

شهرام عظیمی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایرنا در پاسخ به برخی از انتقادها گفت: اهل فن باید قضاوت کنند که نقش من در این موفقیت در کجا قرار دارد. من اصلا به دنبال مصادره نیستم و کمترین نقش را در این موفقیت داشتم اما یک واقعیت وجود دارد که این اتفاق در زمان سرپرستی من رخ داده است. سال گذشته تیم با این ترکیب به قهرمانی آسیا اعزام شد اما ازبکستان قهرمان و ما موفقیتی کسب نکردیم.

وی افزود: در هانگژو تیم ایران موفق شد که ازبکستان را با عبدالستاروف پدیده جدید شطرنج جهان شکست دهد و تاریخ‌ساز شد و شاید برخی دوست نداشته باشند که این موفقیت را ببینند یا با روش‌های خاص به دنبال آن هستند تا شرینی این مدال ارزشمند را نادیده بگیرند.

سرپرست فدراسیون شطرنج در خصوص حمایت مسوولان ورزش ایران گفت: به محض ورود کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان به چین، پیگیر وضعیت نخبگان شطرنج بود و حضور وی در کنار ملی‌پوشان امیدآفرین بود. همچنین سفیر ایران در چین و سیدمناف هاشمی، دبیر کل کمیته ملی المپیک نیز موجب تقویت روحیه آنان شد. محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک نیز از اردو بازدید کرد. حضور نفر نخست مدیریت ورزش کشور در کنار ملی پوشان روحیه امید را در بین شطرنج‌بازان افزایش داد.

وی ادامه داد: یک نشست صمیمی با حضور محمود خسروی‌وفا و مناف هاشمی با ملی‌پوشان برگزار شد که بسیار ارزشمند بود و من نیز به رسم احترام و قدرشناسی باید از این عزیزان تشکر کنم.

عظیمی در خصوص گره‌خوردن دیدار شطرنج ایران برابر ویتنام گفت: این کشور در شطرنج قهرمانی آسیا تیم دست و پا بسته‌ای نبود اما جوانان ایران با شکست ازبکستان و چین و تساوی برابر هند توقعات را بالا بردند. در ترکیب هند نابغه‌ای به نام گوکش حضور داشت که در جمع ۱۰ نفر برتر جهان قرار دارد. پرهام با غیرت و اراده ایران موفق به شکست این نابغه شد. در میز یک ویتنام نیز یکی از شطرنج‌بازهای بزرگ جهان حضور داشت و در نهایت کار ما با این تیم به تساوی کشید. تمام تیم‌ها تا بن دندان مسلح بودند.

او گفت: نفر پنجم هند ریتینگی بالاتر از پرهام مقصودلو نفر نخست ایران داشت. تحلیل کارشناسان روی کاغذ برد ایران برابر ویتنام بود اما بازی گره خورد و در نهایت به تساوی رسیدیم. ویتنام یک تیم استخوان‌دار بود و من پیش‌بینی گره خوردن این بازی را کرده بودم و حتی به ملی‌پوشان هشدار دادم که کار تمام نشده و دور پایانی و اهدای مدال به معنای تمام شدن مسابقه است. البته بازیکنان ما بسیار پخته و باتجربه عمل کردند و مسابقات را مدیریت کردند.

عظیمی طلای ایران را تاریخی توصیف کرد و گفت: این طلا در سخت‌ترین شرایط به دست آمد زیرا در دور پایانی متوجه شدیم که دست‌هایی به دنبال کارشکنی هستند تا ایران در دور پایانی به قرعه استراحت بخورد. اگر این اتفاق رخ می‌داد بی‌تردید طلا از چنگ ایران خارج می‌شد و به هندی‌ها می‌رسید. از زمانی که متوجه این کارشکنی شدم با وزیر ورزش، دبیر کمیته ملی المپیک و مسوولان کاروان ایران در تماس بودم و در سوی دیگر به دنبال آن بودم که روحیه شطرنج‌بازان جوان تخریب نشود.

سرپرست فدراسیون شطرنج این را هم گفت: برای روحیه دادن به نخبگان به ملی‌پوشان اعلام کردم که در دور پایانی شما با برد به مدال طلا خواهید رسید و خبری از قرعه استراحت نیست اما دلم آشوب بود و نزدیک به یک ساعت درگیر این مساله بودم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =