محمود شالویی

به گفته رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزاری برنامه‌ها فرهنگی و ادبی با اقدامات و نظرهای رئیس جمهور شکل و شمایل بهتر، گسترده‌تر و منسجم‌تری پیدا خواهد کرد.

به گزارش پیام خانواده  محمود شالویی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، درباره سخنان رئیس جمهور مبنی بر تشکیل گروه‌های هیات امنایی متشکل از افراد صاحب نظر برای ترویج حافظ‌شناسی و سعدی‌شناسی در میان نسل جوان، گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های مربوطِ دولت مردمی، نسبت به موضوع مفاخر و اهمیت بخشیدن به معرفی بیشتر و بهتر فرهیختگان این مرز و بوم اهتمام ویژه دیده می‌شود؛ این مساله جای قدردانی دارد. پیشنهاد رئیس‌جمهور این است که بیش از هرچیز زمینه‌های مشارکت و جلب همکاری‌های عمیق و وسیع مردمی، نهادهای خصوصی، موسسه‌ها، فرزانگان و فرهیختگان برای معرفی مفاخر و نوابغ کشورمان انجام شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی زمینه‌های آن را فراهم کنند.

پیشنهاد رئیس‌جمهور این است که بیش از هرچیز زمینه‌های مشارکت و جلب همکاری‌های عمیق و وسیع مردمی، نهادهای خصوصی، موسسه‌ها، فرزانگان و فرهیختگان برای معرفی مفاخر و نوابغ کشورمان انجام شود

به گفته رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزاری برنامه‌های فرهنگی و ادبی با اقدامات و نظرهای رئیس جمهور شکل و شمایل بهتر، گسترده‌تر و منسجم‌تری پیدا خواهد کرد.

او درباره صحبت‌هایی که بعد از سخنان رئیس جمهور با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته است، گفت: نظر محمدمهدی اسماعیلی این بود که باید سازوکارهای مناسب‌تری را با توجه به نظر رئیس جمهور تدارک ببینیم. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی این آمادگی را دارد که برای تحقق نظر او و وسعت‌بخشیدن به حضور بخش‌های مفید و موثر در حوزه مفاخر اقدامات لازم را انجام دهد. امیدوارم در آینده نزدیک شاهد شکوفایی بهتر و موثرتر باشیم.

حمایت از شاعران جوان باید به شکل مادی و معنوی باشد

شالویی درباره لزوم حمایت از شاعران جوان که در سخنان رئیس جمهور بیان شده بود، توضیح داد: حمایت از شاعران جوان باید به شکل مادی و معنوی باشد. حمایت مادی و حمایت معنوی به تنهایی کافی نیستند. حمایت مادی و معنوی در کنار یکدیگر می‌تواند اثربخشی خود را داشته باشد. در برنامه‌هایی که با مسائل فرهنگی و هنری مرتبط می‌شود، به خصوص در حوزه مفاخر ادبی، شاهد و ناظر فعالیت شاعران جوان در کنار شاعران پیشکسوت هستیم. شاعران جوان با روحیه شاداب و پرطراوت و با اشعار پرمعنی در جامعه حضور پیدا می‌کنند، این مساله به یقین دستگاه‌های فرهنگی، مدیران و متقاضیان را بیشتر ملزم می‌کند تا توجه بیشتری به این مساله نشان دهند.

در آینده نه چندان دور هم می‌توانیم شاهد حضور شاعران برجسته باشیم که راه مولانا، فردوسی، سعدی، حافظ، عطار و نوابغ دیگر را پی بگیرند

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به آینده شاعران جوان، بیان کرد: زمانی که میان شاعران جوان شاهد چنین ذوقی هستیم، در آینده نه چندان دور هم می‌توانیم شاهد حضور شاعران برجسته باشیم که راه مولانا، فردوسی، سعدی، حافظ، عطار و نوابغ دیگر را پی بگیرند و طی کنند. لازم است از این روزها زمینه‌های رشد و تعالی و بالندگی آن‌ها را مهیا، مشکلات آن‌ها را رفع و زمینه‌های بالندگی آن‌ها را بیشتر فراهم کنیم. بهتر است در کنار آن‌ها قرار بگیریم، آینده شاعران مستلزم حمایت مادی و معنوی است.

او با اشاره به اینکه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازوکارهایی برای حمایت‌ از شاعران درنظر گرفته شده است، ادامه داد: در آینده شاهد شرایط بهتری خواهیم بود. وقتی شاعران و فرزانگان جوان را مشاهده می‌کنیم به آینده فرهنگی و ادبی امیدوارتر می‌شویم. باید توجه داشت کشور ما تفاوت مهم و اساسی با کشورهای دیگر از نظر تعدد و وفور مفاخر علمی و فرهنگی دارد؛ شاید این امر باعث شده به این مساله زیاد توجه نشود. کشوری هستیم که با چنین پیشینه‌ای از چنین بهره‌های غنی بهره‌مند هستیم.

شالویی افزود: باید سعی کنیم برای معرفی مفاخر به نسل امروز از ابزارهای نو بهره بگیریم تا حتی زبان آن‌ها را از زبان امروزی دور ندانند. شاید مهم‌ترین مشکل این باشد که زبان حافظ، مولانا و فردوسی با زبان ما مقداری فاصله دارد، باید با روان‌سازی، ساده‌سازی و استفاده از ابزارهای هنر و روزآمد کردن ابزار فاصله‌ها را کوتاه کنیم. باید بتوانیم اگر فاصله‌ای احساس می‌شود، آن را رفع کنیم و هرچه بیشتر نسل امروزی را با گذشته ادبی و فرهنگی آشتی دهیم. این گونه برنامه‌هایی که در دستور کار دولت قرار گرفته است، می‌تواند چنین فرصت طلای را به وجود آورد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در دومین دور سفرهای استانی خود از صبح پنجشنبه 20 مهر به فارس سفر کرد و علاوه بر افتتاح چند برنامه اقتصادی مانند 6 قطعه از آزادراه شیراز - اصفهان و حضور در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، در مراسم یادروز حافظ شیرازی در آرامگاه حافظ سخنرانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =