وزیر امور خارجه

وزیر امور خارجه در مرور رویدادهای زمان حمله ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: چند دقیقه بعد از این حمله، آمریکایی‌ها پیام دادند که دیگر نزنید و حمله را تمام کنید.

به گزارش پیام خانواده «حسین امیرعبداللهیان» در سخنانی با اشاره به حمله ایران به پایگاه نظامی عین‌الاسد آمریکا در عراق و در واکنش به اقدام واشنگتن در ترور شهید «قاسم سلیمانی» در فرودگاه بغداد گفت: در آن مقطع رئیس‌جمهور وقت آمریکا دونالد ترامپ در رسانه‌ها اعلام می‌کرد که اگر ایران به این اقدام ما کوچک‌ترین واکنشی نشان دهد و حتی گلوله‌ای از یک تفنگ ساده به منافع آمریکا در منطقه شلیک کند، ما همزمان ۵۲ مکان استراتژیک در ایران را مورد هدف قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه سخنان مقامات آمریکا در رسانه‌ها و یک روی سکه بود، توضیح داد: روی دیگر سکه این بود که قاصدان و پیام رسان‌هایی از سوی آمریکا به جمهوری اسلامی ایران پیام می‌فرستادند و مثلاً می‌گفتند، بله ما می‌دانیم که شما تصمیم گرفته‌اید که به این اقدام پاسخ دهید و وقتی مقام معظم رهبری در ایران صحبت از انتقام می‌کند این انتقام محقق خواهد شد، آنها در همین چارچوب پیشنهاد می‌دادند که ما آمادگی داریم که بخشی از تحریم‌های ایران را لغو کنیم و به ازای آن شما پاسخی به ترور انجام شده، ندهید. پاسخ جمهوری اسلامی ایران این بود که ما بر اساس تصمیم خود عمل خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه افزود: در روز سوم شهادت سردار سلیمانی و تشییع پیکر ایشان و همراهانشان، پیام جالبی را طرف آمریکایی داد و گفت ما آمادگی داریم که تعریف کنیم که شما چگونه از ما انتقام بگیرید و در واقع ما این موضوع را تعریف کنیم و بعد از اینکه انتقام گرفته شد ما سکوت می‌کنیم! پاسخ ایران در این زمینه بی اعتنایی به این پیام‌ها بود.

امیرعبداللهیان حمله جمهوری اسلامی ایران در آن مرحله به عین‌الاسد را سیلی لازم به آمریکایی‌ها برشمرد و گفت: بعد از آن اتفاق در حالی که پیش از این آمریکایی‌ها گفته بودند که اگر ایران کوچک‌ترین واکنشی به ترور شهید سلیمانی و همراهانش علیه منافع ما در منطقه داشته باشد ما ۵۲ مکان و مرکز استراتژیک ایران را در لحظه هدف قرار می‌دهیم؛ چند دقیقه بعد از حمله ایران به عین‌الاسد پیامی از سوی مقامات وقت کاخ سفید برای ایران ارسال شد و پیام آنها این بود که «دیگر نزنید و حمله را تمام کنید».

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه هجدهم دی‌ماه ۱۳۹۸ در واکنش به ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، پایگاه عین الاسد که بزرگترین پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق و یکی از بزرگترین پایگاه‌های آنها در منطقه به‌شمار می‌رفت، موشک‌باران کرد.

در پی این حمله موشکی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری وقت آمریکا مدعی شد که هیچ‌یک از نظامیان این کشور در پایگاه عین‌الاسد آسیب ندیده‌اند و صرفاً خسارات جزیی به تجهیزات وارد شده است؛ ادعایی که در روزهای بعد پوچ بودن آن با افشاگری‌ رسانه‌ها مشخص شد و مقامات آمریکایی مجبور شدند به‌صورت قطره‌چکانی آمار تلفات پایگاه عین‌الاسد را اعلام کنند.

پنتاگون پس از چند روز پنهان‌کاری درباره آمار تلفات حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد، سرانجام اعلام کرد که ۱۱ نفر از نیروهای آمریکایی بر اثر این حمله موشکی دچار ضربه مغزی خفیف شده‌اند و حتی دونالد ترامپ این آسیب‌دیدگی‌ها را تا حد سردرد تقلیل داده بود.

اما در ادامه پنتاگون نه‌تنها طی چند مرحله آمار مجروحان حمله موشکی ایران به عین‌الاسد را تا ۱۱۰ نفر افزایش داد، بلکه اذعان کرد که تعدادی از مجروحان به نوع شدیدتری از ضربه مغزی موسوم به TBI دچار شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =