مدیر عامل تعاونی مرغداران مرغ تخمگذار استان قم

مدیر عامل تعاونی مرغداران مرغ تخمگذار استان قم:تهیه کنجاله سویا برای تولید کنندگان به چالش تبدیل شده است

به گزارش پیام خانواده   مدیر عامل تعاونی مرغداران مرغ تخمگذار استان قم گفت: تولید کنندگان مرغ تخم گذار برای تهیه کنجاله سویا با بحران مواجه شده اند عرضه غیر کارشناسی و کمبود و گرانی چالش های پیش روی تولید کنندگان تخم مرغ است.
حمیدرضا اسماعیلی در گفتگو با پایگاه خبری قم پویا تصریح کرد: مرغداران زحمتکش استان و البته کشور با کمبود شدید کنجاله سویا که مهمترین منبع پروتئین خوراک طیور است دست و پنجه نرم می کنند که باعث بروز مشکلات عدیده ای در امر تولید شده است.
وی در خصوص مشکلات تهیه کنجاله سویا برای تولید کنندگان بیان کرد: مرغداران کنجاله سویای تعیین شده در بازارگاه را به صورت واریزی خریداری کرده اند ولی با تأخیر حدود دو ماهه بارگیری می شود که حجم زیادی از نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای مرغداری را درگیر کرده است و به دلیل تأخیر در تحویل کنجاله سویا، این نهاده در بازار آزاد به کیلویی 36 هزار تومان رسیده که بازار سیاه و رانتی را برای عده ای خاص بوجود آورده است.

مدیر عامل تعاونی مرغداران مرغ تخمگذار استان قم افزود: در چند روز اخیر بدون اعلام قبلی و به دلایل نامعلوم کنجاله سویا حدود 30% افزایش قیمت در بازارگاه داشت که مرغداران امید داشتند حداقل با این افزایش قیمت تحویل این نهاده هر چه سریعتر انجام شود که این افزایش چراغ خاموش نیز کمکی به حل این بحران نکرده است.

اسماعیلی اظهارداشت: در خصوص نحوه تسویه خرید کنجاله سویا در بازارگاه عرضه این نهاده با دونوع تسویه نقدی و توافقی انجام می گیرد که نوع توافقی، تسویه آن خارج از بازارگاه بوده که خلاف اهداف بازارگاه بوده، که برخی از این شرکت ها نسبت به اخذ وجه اضافه (از قرار هر کیلوگرم 4 تا 5 هزار تومان) اقدام می کنند و نکته جالب توجه این است که در مدت زمان حدود 7 الی 10 روز تحویل می شود. حال سؤال اینجاست با توجه به کمبود کنجاله سویا چرا با اخذ وجه اضافه سویا موجود است؟

وی گفت: عرضه کنجاله سویا توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور به میزان 25%سهمیه هر مرغداری امری غیر کارشناسی بوده است، که به عنوان مثال اگر یک واحد مرغداری سهمیه آن 3 تن باشد چگونه باید آن را به مرغداری حمل نماید؟ و همچنین در زمانی که توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام می شود کنجاله سویا در بازارگاه عرضه شده است متاسفانه سامانه مذکور دچار اختلال شده و فقط عده ی قلیلی از مرغداران می توانند خرید خود را انجام دهند که این نیز مشکلی بزرگ در این زمینه است.

وی افزود: استان قم 12 درصد تولید تخم مرغ خوراکی کشور و سومین استان تولید کننده در این محصول مهم و استراتژیک در حوزه ی امنیت غذایی است به همین علت با وزیر کشاورزی در خصوص این بحران مکاتبه کرده ام و رونوشت آن را خدمت دیگر مسئولان کشوری و استانی فرستاده ام و منتظر بازخورد مکاتبه هستم در صورت عدم رسیدگی به این مکاتبه تولید تخم مرغ در استان و کشور با مشکل مواجه خواهد شد چون این نهاده در تولید تخم مرغ نقش مهمی ایفا می کند و کمبود آن روند تولید تخم مرغ را به مخاطره خواهد انداخت.

مدیر عامل تعاونی مرغداران مرغ تخمگذار استان قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =