کد خبر: 10970
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۰
چاوشیان

پیام خانواده_ بنیانگذار موسسه مردم نهاد خاتم معتقد است که وقتی حجاب را در کنار عفاف قرار می‌گیرد، نقشی مهم و اثرگذار ایفا می‌کند، اما باید توجه داشته باشیم که هر پوششی به منزله عفاف و حجاب نیست.

به گزارش پیام خانواده دکتر سید محمدحسین چاوشیان پژوهشگر مطالعات خانواده و بنیانگذار موسسه مردم نهاد خاتم در گفت‌وگو با میزان در مورد فلسفه حجاب گفت: حجاب به معنی آرامش برای بانوان است؛ آرامشی که آثار آن را باید در کانون خانواده دید. بدین ترتیب خانواده‌ای که در آرامش روزگار می‌گذارند، زمینه‌ساز رشد اعضای آن خصوصا بانوان خواهد بود.

وی ادامه داد: حجاب در پرتوی زیست عفیفانه آرامش خانواده را رقم می‌زند و در ادامه برای رسیدن به این زیست عفیفانه گروه‌های مرجع، نخبگان و حاکمیت از طریق ابزارهای مختلف به ویژه ابزار رسانه کمک‌کننده هستند و می‌توانند برای داشتن خانواده سالم و جامعه امن زمینه‌سازی کنند. در مواردی باید تاکید کرد که کم‌کاری در عرصه رسانه و نوع روایت از حجاب سبب ایجاد حساسیت شده است. اگر رسانه روایت جذابی برای مخاطب داشته باشد، در این نبرد پیروز خواهیم بود. حجاب فرصت است، نه تهدید و با این نگاه باید به آن بپردازیم.

چاوشیان حجاب و عفاف را دو نکته کاملا متفاوت اما متصل به هم دانست و بیان کرد: وقتی حجاب در کنار عفاف قرار می‌گیرد، نقشی مهم و اثرگذار ایجاد می‌کند اما باید توجه داشته باشیم که هر پوششی به منزله عفاف و حجاب نیست. حجاب ابعاد ایجابی و سلبی دارد، بعد ایجابی به معنای پوشاندن و پوشش در مقابل نامحرم و بعد سلبی به معنای‌ عدم نشان دادن و خودنمایی به نامحرم است.

وی به بلاگرها به عنوان عنصری جدید در عرصه جامعه پرداخت و بیان کرد: اخیرا پدیده بلاگرهای اسلامی و حجاب اسلامی ظهور یافته که البته محصول فضای مجازی است. این افراد از نظر ظاهری پوشش دارند ولی خودنمایی در منظر نامحرم مخاطبین کرده و این امر خطوط عفت در جامعه را نشانه می‌رود. باید تاکید کرد که حجاب باید در کنار عفاف قرار گیرد، اگرچه حجاب و عفاف در معنا متفاوت هستند، اما در عرصه عمل و سبک زندگی اسلامی به هم گره خورده‌اند.

این کارشناس علوم قرآنی بیان کرد: بحث حجاب و عفاف هر دو باید با هم مطرح شوند. حجاب را در پوشش ظاهری نگاه می‌کنیم و عفاف در حالی که یک وجه اشتراکی با حجاب دارد، اما بیشتر معنای درونی دارد، یعنی باید عفت را از معنای درونی و باطنی دید و عفاف را به عنوان ریشه‌ای برای حجاب و حجاب را میوه این ریشه در نظر گرفت. زیست عفیفانه ساحت‌های مختلفی از قبیل بحث‌های مربوط به مسائل جنسی، تربیتی، فرهنگی و حتی بحث‌های رسانه‌ای دارد.

چاوشیان خاطرنشان کرد: رسانه ابرازی کمک‌کننده برای ترویج فرهنگ حجاب است. می‌توانند برای داشتن خانواده سالم و جامعه امن زمینه‌سازی کنند. در جامعه هر دو را نیاز داریم و هر کدام به تنهایی پاسخگو نیستند و هر چه حجاب ظاهری را حفظ کنیم، تاثیرش در عفت خواهد بود و هرچه عفت قوی‌تری داشته باشیم، در حجاب ظاهری تاثیرگذار است.

وی اشاره‌ای به حجاب از منظر قرآن کریم داشت و افزود: حجاب حتی در قرآن کریم و در سوره‌های متعدد بیان شده و این امر تنها منحصر به زمان ما نیست. در عین حال کارکرد حجاب در عصرهای مختلف نکته‌های ارزشمندی را مطرح می‌کند که باید مورد بررسی قرار گیرد. حجاب از نگاه ادیان الهی مختلف مورد تاکید بوده است و حتی تا چند سال پیش نیز در اروپا رواج داشت و برخی از منافع محوری‌ها سبب شد تا کم کم حجاب کمرنگ شود.

چاوشیان به سوره نور اشاره و اظهار کرد: خداوند متعال در آیه ۳۱ سوره نور بیان فرمودند: «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَیٰ جُیُوبِهِنَّ ۖ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَیٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَی اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ و زنان مؤمن را بگو تا چشم‌ها (از نگاه ناروا) بپوشند و فروج و اندامشان را (از عمل زشت) محفوظ دارند و زینت و آرایش خود جز آنچه قهرا ظاهر می‌شود (بر بیگانه) آشکار نسازند، و باید سینه و بر و دوش خود را به مقنعه بپوشانند و زینت و جمال خود را آشکار نسازند جز برای شوهران خود یا پدران یا پدران شوهر یا پسران خود یا پسران شوهر یا برادران خود یا پسران برادران و پسران خواهران خود یا زنان خود (یعنی زنان مسلمه) یا کنیزان ملکی خویش یا مردان اتباع خانواده که رغبت به زنان ندارند یا اطفالی که هنوز بر عورت و محارم زنان آگاه نیستند (و از غیر این اشخاص مذکور احتجاب و احتراز کنند) و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود. وای اهل ایمان، همه به درگاه خدا توبه کنید، باشد که رستگار شوید.»

وی خاطرنشان کرد: با اینکه خداوند در قرآن به جزئیات احکام نماز و زکات اشاره نکرده و بیان آن‌ها و بسیاری از مسائل دیگر را به عهده پیامبر اکرم(ص) گذارده، ولی در بیان مسائل خانوادگی و تربیتی به ریزترین مسائل پرداخته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =