کد خبر: 10808
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴
چاوشیان

چاوشیان در رادیو گفتگو با بیان اینکه عشق در خانواده تراز، شرط لازم است اما شرط کافی نیست؛ بیان کرد: برای تداوم زندگی سالم خانوادگی نیاز به یادگیری مهارت‌های زندگی و تعامل سازنده داریم.

به گزارش پیام خانواده دکتر سید محمد حسین چاوشیان رییس موسسه مردم نهاد خاتم گفت:خانواده تراز در سه سطح تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده شاخص‌هایی را دارد، محبت مهم‌ترین عنصر است که می‌تواند در زندگی زوجین برای تداوم ضمانت دهد، از الزامات یک خانواده سالم و یک ازدواج صحیح قرار گرفتن مودت، محبت و رحمت در کنار هم است. اگر نگاه اسلام را ملاک قرار دهیم نگاه اسلام نه مرد سالارانه، نه زن سالارانه و نه فرزند سالارانه است بلکه خانواده سالار است؛ یعنی همان چیزی که تحت عنوان خانواده محوری مطرح می‌شود و خانواده را مانند یک سیستم و کل می‌بیند نه جزء و همه اعضا در آن نقش دارند. فرزند سالاری که اخیراً شاهد آن هستیم، پیش بینی می‌شود در دهه‌های آینده به فضای خانواده لطمه بزند، با توجه به پدیده تک فرزندی طبق پژوهش‌ها، در خانواده‌هایی که دارای یک فرزند هستند نگرش فرزند سالاری ترجیح پیدا کرده و این آسیب زا است و آسیب اول به زوجین و بعد فرزند و سپس در سطح اجتماعی را به همراه دارد. در حوزه اختصاصی مردان، مهم‌ترین نقش‌های تاثیر گذار در شکل‌گیری جایگاه مرد در خانواده، این است که باید او را به عنوان مظهر اعتماد و اتکا بدانیم و کسی که مدیریت و سرپرستی امور خانواده را بر عهده دارد؛ متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد این پدیده بودیم که جایگاه مردان در خانواده تضعیف شده؛ یعنی اقتدار پدری که باعث می‌شد مسائل درون خانه مدیریت شود کم شده و حتی در فیلم و سریال‌ها جایگاه مردان کمرنگ شده است.

چاوشیان ادامه داد:باید مرد را به عنوان مظهر اعتماد، اتکا و مسئول خانواده دید و در مقابل زن را به عنوان شخصی مظهر زیبایی و ظرافت و کسی که وظیفه اصلی تربیت فرزندان را بر عهده دارد دید، وقتی جایگاه‌ها خوب دیده نشوند با خطری تحت عنوان نقش سوزی اعضای خانواده مواجه می‌شویم. نباید زن محدود در محیط داخل خانه و خانواده باشد و طبق تعبیر مقام معظم رهبری زن کارگزار خانواده نیست، وقتی با این رویکرد به زن نگاه شود و آن الگوی سوم در خانواده تراز اسلامی مطرح شود زن علاوه بر وظایف مادری، تربیتی، همسرداری در عرصه‌های اجتماعی هم ورود می‌کند، اگر زن و مرد را با این شاخص‌ها در نظر بگیریم با توجه به نقش‌های اجتماعی می‌توان خانواده سالم و تاثیرگذار داشت.

رییس موسسه مردم نهاد خاتم گفت: پایه یک زندگی عشق است اما شرط کافی نیست؛ یعنی تداوم زندگی سالم خانوادگی و برای داشتن خانواده تراز نیاز به مهارت‌های زندگی و تعامل داریم، مهمترین عنصر تاثیرگذار بعد از تشکیل خانواده تحکیم است و دو مولفه محبت و اعتماد نقش بسزایی در پیشگیری از آسیب‌های خانوادگی دارد و هر چقدر اعتماد بیشتر باشد محبت بیشتر است و این دو رابطه تقابلی دارند. نکات اشتراکی بین زن و مرد وجود دارد و باید بدانیم زن و مرد جایگاه برابری و خاصیت پوشانندگی دارند و همدیگر را ارتقا و رشد می‌دهند و در کنار این‌ها باید به احترام، اعتماد، محبت و از خود گذشتگی توجه داشت و وقتی مجموعه این عوامل شکل بگیرد باعث می‌شود خانواده تراز جایگاه خود را پیدا کنند و از آسیب‌های احتمالی پیشگیری کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =