کد خبر: 10644
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
وزیر بهداشت

پس از جدی شدن معضل کمبود پزشک متخصص در ایام تعطیلات نوروز امسال و اعتراض مردم نسبت به عدم دسترسی به پزشک در بسیاری از رشته‌های تخصصی در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مطب‌های دولتی و خصوصی، وزیر بهداشت برای پاسخ به سوالی در این خصوص راهی مجلس شد. اما نماینده مردم مهریز و بافق از پاسخ وزیر قانع نشد و مهلتی 3 ماهه برای رفع این مشکل به وزیر داد.

به گزارش پیام خانواده پس از جدی شدن معضل کمبود پزشک متخصص در ایام تعطیلات نوروز امسال و اعتراض مردم نسبت به عدم دسترسی به پزشک در بسیاری از رشته‌های تخصصی در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مطب‌های دولتی و خصوصی، وزیر بهداشت برای پاسخ به سوالی در این خصوص راهی مجلس شد. اما نماینده مردم مهریز و بافق از پاسخ وزیر قانع نشد و مهلتی سه ماهه برای رفع این مشکل به وزیر داد.

کمبود پزشک متخصص، دردی مزمن

هر ساله با شروع ایام تعطیلات نوروز، زخمی قدیمی در نظام سلامت کشور سر باز می‌کند. دردی که در دهه 60 و 70 با رشد تربیت پزشکان رو به بهبود گذاشت اما متاسفانه از اواخر دهه 70 با کم‌توجهی مسئولان وقت نسبت به آینده وضعیت نیروی انسانی متخصص حوزه سلامت، ظرفیت تربیت پزشکان کشور علیرغم افزایش زیرساخت‌های درمانی و آموزشی وزارت بهداشت کاهش یافت. حال با رشد نامتناسب سرانه پزشکان نسبت به جمعیت کشور در سال‌های گذشته، چند سالی است که این زخم دوباره سر باز کرده و مردم را در دسترسی عادلانه به پزشک به ویژه پزشکان متخصص با مشکل روبرو ساخته است.

این مشکل در ایام تعطیلات نوروز به علت سفر اکثر پزشکان متخصص دوچندان می‌گردد؛ بطوریکه در این ایام تقریبا تمامی مطب‌ها بسته است و درمانگاه‌های خصوصی نیز به علت نبود پزشک، بیماران را پذیرش نمی‌کنند. اما مسئله اصلی در بخش دولتی به عنوان بزرگترین ارائه دهنده خدمات درمانی کشور است، کمبودی که بیماران کلانشهرها را مجبور به انتظارهای طولانی و جابجایی بین بیمارستان‌های مختلف می‌کند و در شهرستان‌ها نیز بیماران را مجبور به انجام سفرهای درمانی می‌کند.

آمارها حاکی از آن است که در کشور به ازای هر 100 هزار نفر تنها 62 پزشک متخصص در کشور وجود دارد درحالیکه متوسط سرانه پزشک متخصص در کشورهای منطقه 142 و در کشورهای اروپایی نیز 245 است. بحران سالمندی که در آینده‌ای نزدیک جامعه ایرانی با آن مواجه خواهد شد یکی از عوامل تشدید نیاز به خدمات درمانی تخصصی در کشور است حال آنکه سرانه ایران تقریبا یک پنجم متوسط سرانه سالمندترین کشورهای جهان است.

رفع کمبود پزشک متخصص مطالبه مجلس و دولت

دولت سیزدهم در نخستین سال فعالیت خود پس از افزایش مطالبات مردمی و نیز پیگیری‌های مستمر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به رفع معضل کمبود پزشک، در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی عمومی را تصویب کرد و رئیس‌جمهور به وعده خود مبنی بر حل این مشکل جامه عمل پوشانید.

شورای عالی انقلاب فرهنگی با مصوبه افزایش ظرفیت پزشکان و دندانپزشکان عمومی گام اول را در رفع این مشکل برداشت و برای گام بعدی که رسیدگی به کمبود پزشکان متخصص بود، در تبصره دوم آن، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کرد تا طرح افزایش ظرفیت در رشته های تخصصی پزشکی، دندان پزشکی عمومی و تخصصی دندانپزشکی به همراه اصلاحات پیشنهادی خود برای تشویق دانشجویان به تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی مورد نیاز و کم متقاضی را تهیه و ظرف مدت دو ماه جهت تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه نماید.

اما همچنان پس از گذشت نزدیک به 15 ماه از مصوبه فوق وزارت بهداشت تا کنون به این تکلیف قانونی خود عمل نکرده و هیچگونه طرحی در این خصوص ارائه نکرده است.

وعده‌ای که اجرایی نشد

نوروز امسال با جدی شدن مشکل کمبود پزشکان متخصص و مطالبه نمایندگان مجلس، وزیر بهداشت در مصاحبه‌ای اعلام کرد در آزمون دستیاری امسال ظرفیت پذیرش تخصص پزشکی به میزان 25 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

در همین راستا وزیر بهداشت در تاریخ 22 فروردین ماه در نشست علنی مجلس حاضر شد تا به سوال محمدرضا صباغیان بافقی، نماینده مردم بافق با محوریت عدم دسترسی مردم به ویژه در مناطق محروم و نیز توزیع ناعادلانه پزشکان متخصص در سطح کشور پاسخ دهد. در پایان اما علیرغم عدم اقناع صباغیان از پاسخ وزیر، با وساطت رئیس مجلس مهلتی سه ماهه داده شد تا مسئله توسط وزیر پیگیری گردد.

اکنون با پایان مهلت سه ماهه وزیر بهداشت نه تنها هیچگونه پیگیری صورت نگرفته بلکه معاونت آموزشی وزارت بهداشت بر خلاف وعده رئیس جمهور و نیز وزیر بهداشت مبنی بر افزایش 25 درصدی ظرفیت پذیرش دستیاری تنها 7 درصد افزایش اعمال کرده است. برای مثال در رشته پر تقاضا و مهمی مانند چشم پزشکی تنها 5 نفر به ظرفیت افزوده شده در حالی که مردم نزدیک به 200 شهرستان کشور از نبود چشم پزشک رنج می‌برند.

حال باید دید که آیا وزیر بهداشت پایه وعده خود به مردم و نیز نمایندگان مجلس می‌ایستد و به آن عمل می‌کند؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =