نمایشگاه کتاب

حضور دانشجویان در نمایشگاه کتاب شور دیگری به این نمایشگاه می‌بخشد، امسال هم مانند سال‌های گذشته حضور با نشاط دانشجویان را در غرفه‌های نشر دانشگاهی شاهد بودیم.

به گزارش پیام خانوادهاگر تا به حال به نمایشگاه کتاب سر زده باشید بوی کاغذ اولین چیزی است که در نمایشگاه کتاب حس می‌شود و این بوی خوشایند معمولا برای همه خاطرات اولین روزهای شروع تحصیل را تداعی می‌کند.

کتاب‌های غرفه‌های عمومی معمولا جزو پرفروش‌ها هستند و هیاهو و نشاط بین آنها زیاد دیده می‌شود. ما هم به این نمایشگاه سر زدیم و بخصوص از غرفه‌های ناشران دانشگاهی بازدید کردیم تا میزان استقبال قشر دانشگاهی از این نمایشگاه را هم بدانیم.

دانشجوها معمولا در نمایشگاه کتاب به دنبال ناشران کتاب دانشگاهی هستند تا کتاب های معرفی شده از طرف اساتید را تهیه کنند.

* بودجه‌های محدود و سبدهای کوچک‌تر

فاطمه توکلی دانشجوی رشته آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان است که طبق گفته خودش از زمانی که خواندن و نوشتن را آموخته است به نمایشگاه کتاب آمده و کتاب‌های مورد نیازش را خریداری کرده است.

وی که دومین روز حضورش در نمایشگاه امسال را سپری میکند به قیمت کتاب‌ها اشاره کرده و میگوید: پنج کتاب خریدم که در مجموع حدود یک میلیون تومان پرداخت کردم. اما من تصور می‌کردم با این بودجه بتوانم کتاب‌های بیش‌تری بخرم. کتاب‌ها خیلی گران‌تر شده‌اند. هیچ‌وقت تصور نمی‌کردم قیمت یک کتاب با قطع معمولی بالای دویست ‌هزار تومان شود. از بن دانشجویی هم استفاده کردم اما مبلغ آن نسبت به مبلغ افزایش کتاب خیلی ناچیز هست. با سهم بن یک دانشجو تنها می‌توان یک کتاب خرید.

حضور دانشجویان در نمایشگاه کتاب؛ از گلایه بابت گرانی کتب تا ترجیح کتاب‌های الکترونیکی

موضوع را از ناشران دانشگاهی جویا می‌شویم، درفش‌کاویان مدیر بازاریابی نشر دانشگاه امام صادق علیه‌السلام توضیح می‌دهد: بابت افزایش قیمت کتاب تقریبا در مقاطعی هر دو یا سه ماه یکبار رشد جدی‌ای داشته ایم. در هزینه های تهیه کاغذ مصرفی نسبت به سال گذشته شاهد افزایش چهل درصدی بودیم. افراد زیادی از جمله اساتید، فارغ‌التحصیلان، دانشجویان و حتی دانش‌آموزان به غرفه دانشگاه امام صادق (ع) آمده‌اند و محصولات را تورق کرده و دیده‌اند و مایل بودند که کتاب بخرند.

* کتاب‌هایی با چاپ قدیم اما با برچسب قیمت جدید

توکلی دانشجویی که در نمایشگاه کتاب حاضر است درباره مشکلی که در نمایشگاه با آن برخورد کرده، می‌گوید: بعضی از کتاب‌ها چاپ قدیم بودند و ناشران آن‌ها را با قیمت جدید عرضه می کردند و با تخفیف نمایشگاه باز هم قیمت کتاب از قیمت قبلی آن بیش‌تر می‌شد. در صورتی که همان کتاب را می‌توان از فروشگاه‌ها با قیمت قبل تهیه کرد که این مورد با توجه به وضعیت اقتصادی الان چیز خوبی نیست.

هومان حسن‌پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران چندی پیش در رابطه با این که ناشران حق دارند روی کتاب‌هایشان برچسب قیمت جدید بچسبانند، می‌گوید: افزایش قیمت خودسرانه از سوی کتاب‌فروش، غیرقانونی است. اگر قیمت جدید توسط ناشر به کتاب الصاق ‌شود، این کار مجاز است و ناشران حق دارند روی کتاب‌هاشان برچسب قیمت جدید بچسبانند. با افرادی هم که بی‌محابا قیمت‌گذاری می‌کنند، برخورد می‌کنیم.

* سیلی از محتوا و سد بودجه

در بین اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های معتبر معمولا نگارش کتاب مرسوم است و بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در پایان دوره تحصیلات خود، تمایل دارند نتایج پژوهش‌ها و یافته‌های خود را در قالب کتاب منتشر ‌کنند.

محمد یکی از دانشجویانی است که کتابش توسط یکی از ناشران برای چاپ پذیرفته شده است و تمام کارهای قانونی‌اش را طی کرده است اما به دلیل محدودیت یارانه نشر، کتابش ماه‌هاست در صف انتشار مانده است.

درفش‌کاویان در رابطه با کتاب‌هایی که در انتظار تامین بودجه چاپ و انتشار هستد، می‌گوید: محدودیت‌هایی که برای کاغذهای رایانه‌ای ایجاد شده است برای تعداد چاپ‌ها و سیلی از محتوا که وجود دارد مشکل ایجاد کرده است. استاد و دانشجو تمایل دارد که کتاب‌هایش را چاپ کند؛ ما الان کتاب‌هایی داریم که در انتظار تامین بودجه چاپ برای انتشار هستند.

حضور دانشجویان در نمایشگاه کتاب؛ از گلایه بابت گرانی کتب تا ترجیح کتاب‌های الکترونیکی

* افزایش دقت در خرید و ترجیح کتب الکترونیک ماحصل افزایش قیمت

برای اغلب ما پیش آمده است که موقع خرید کتاب به توضیحات پشت کتاب یا فروشنده آن اکتفا کنیم و کتاب را خریداری کنیم. اما امروزه با پیش‌رفت فن‌آوری و دسترسی‌های بیش‌تر برای تکمیل اطلاعات، بیش‌تر از قبل دقت می‌کنیم البته که تاثیرات افزایش قیمت هم در این موضوع دخیل بوده است.

مدیر بازاریابی نشر دانشگاه امام صادق (ع) در این باره میگوید: افزایش هزینه کرد برای کتاب باعث شده دانشجویان یا دانش‌پژوهان قبل از خرید کتاب بیش‌تر دقت کنند. پیش‌تر ممکن بود یک پژوهش‌گر برای این‌که سبد فرهنگی‌اش کامل‌تر باشد کتاب‌های بیش‌تری خریداری کند اما حالا ممکن است حتی کتاب چاپی را کنار بگذارد و سراغ کتاب الکترونیک برود؛ البته این بد نیست! خیلی از خوانندگان کتاب علاقه دارند کتاب را به صورت الکترونیکی مطالعه کنند منتها این فضا دقیقا در نمایشگاه‌های کتاب منعکس می‌شود یعنی هم ناشر این موضوع را کاملا متوجه می‌شود و هم خود مخاطب.

* ناشران دانشگاهی پشتوانه قوی دیگر ناشران

ارائه کتاب‌های خوب، تاثیرگذار و پر مغز، یکی از بهترین ابزارها برای به کمال رساندن انسان‌هاست و کسی که در جهان امروزی در حال زیست و زندگانی‌ است، نمی‌تواند با دنیای کتاب بی‌ارتباط باشد. انسان موجودی اجتماعی‌ است و در جهان امروزی که همه چیز با شتاب در حال پیشرفت است، انسان هم در تمامی ابعاد برای زندگی بهتر نیاز به پیشرفت دارد و نمی‌تواند با کتاب بیگانه باشد.

درفش کاویان با بیان اینکه توجه مجموعه‌های فرهنگی و علمی به حوزه چاپ کتاب دانشگاهی بسیار کم است، عنوان می‌کند: اگر فضای نشر دانشگاهی در جامعه‌ای با افت روبه‌رو شود قطعا ناشرهای دیگر هم خسارت می‌بینند. اگر پشتوانه جریان علمی فرهنگی کشور را از دست بدهیم امکان اینکه کتاب‌های اقتباسی از آن پشتوانه علمی را داشته باشیم شاید کم شود و شاید دیگر وجود نداشته باشد. نشر عمومی، نشر کودک و نوجوان، نشر فنی، نشر علوم انسانی و نشر تجربی همه وابسته به یک پشتوانه قوی هستند که آن پشتوانه، کتاب دانشگاهی است، از مسؤولان تقاضا داریم که شرایط را برای ناشران دانشگاهی بیشتر مهیا کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =