کد خبر: 9734
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
بدخُلقی

وای دیگه دارم دیوونه میشم. آخه چقد من بدبختم. امروز باز دعوامون شد؛ هر چی حرف زشت و فحش بود نثارم کرد

به گزارش پیام خانواده  وای دیگه دارم دیوونه میشم. آخه چقد من بدبختم. امروز باز دعوامون شد؛ هر چی حرف زشت و فحش بود نثارم کرد تو دلم گفتم ای کاش بمیری از دستت راحت بشم. هر روز هم داره بدتر میشه. هر چی میگم جلو پسر بزرگ خوب نیست به خرجش نمیره. حالا خوبه دخترم ازدواج کرده اون دیگه نیست ببینه. واقعا باید چیکار کرد با این مردای بددهن؟ خسته شدم دیگه. قبلا خیلی بهتر بود؛ اوایل ازدواج مون این بحث و درگیری ها رو نداشتیم. الان یه چیز کوچیک رو بهانه می کنه و شروع می کنه داد و بیداد کردن و حرف بد زدن به من. به بقیه هم کاری نداره ها فقط به من. چند روز پیش دخترم با نوه مون خونه مون بود سر این که چرا تو حواست نبود بچه خورد زمین، دعوا رو شروع کرد. کافیه بهانه بیاد دستش دیگه ولکن نیست. اینقد هم چشم چرون شده میریم بیرون هی خانمای بی حجاب رو نگاه می کنه. میگم اصلا کاش بره یه زن بگیره من طلاق بگیرم خلاص شم. چند ساله رابطه زناشویی با هم نداریم چون خونه مون رو عوض کردیم و فقط یه اتاق داره و پسرم هم بزرگه این چیزا رو می فهمه دیگه، زشته میگم رو پسرم تاثیر بد میذاره. دیگه اتاق رو دادم پسرم. شوهرم هم تو اتاق می خوابه. خودم تو حال تنها می خوابم.....
آن چه گذشت قسمتی از صحبت مریم خانم مراجعی بود که از اخلاق بد شوهرش شکایت داشت. آیا شما هم مشکل شبیه به مشکل و زندگی مریم خانم دارید؟ اگر شما هم مثل مریم هستید و از بدخلقی ها و بددهنی همسرتان خسته شده اید، فکر می کنید علتش چیست؟ فقط شوهرتان مقصر است؟ آیا می شود تغییری در اخلاق و رفتارش ایجاد کرد؟ یا نه باید با همین روال به زندگی ادامه داد؟ یا این که طلاق بهترین راه است؟
مریم می تواند با راه و روش درست، زندگی اش را تغییر دهد. اگر شما هم زندگی تان شبیه زندگی مریم است، به جای فکر کردن به طلاق، برای بهتر شدن زندگی مشترک تان تلاش کنید.
از لطافت و عواطف زنانه کمک بگیرید
افرد می توانند با گفتار و رفتارشان بر دیگران تاثیر بگذارند؛ البته صحبت و رفتار وقتی اثرگذار است که با شیوه ی درست یعنی لحن نرم و رفتار خوب صورت بگیرد نه با خشونت، جدال و دعوای لفظی. وقتی رابطه ی بین افراد نزدیک تر و صمیمی تر باشد این اثرگذاری بیشتر خواهد بود. زن و شوهر از جمله کسانی هستند که رابطه نزدیکی با هم دارند و با زندگی مشترک، کم کم خلقیات شان شبیه به هم می شود. خداوند زن و مرد را با شخصیت و خصوصیات فردی متفاوت آفریده است. در قرآن آمده است: هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ؛ آنان برای شما پوشش (معنوی) و شما برای آنان پوشش (معنوی) هستید. (سوره ی بقره، آیه مبارک ۱۸۷) وقتی این دو جنس با خصوصیات اخلاقی متفاوت کنار هم قرار می گیرند؛ می توانند کامل و اصلاح کننده یکدیگرند باشند. پس زن با روحیه لطیف و عواطف خود می تواند اخلاق و رفتارهای ناخوشایند همسرش را تغییر دهد.
راه کارهایی برای اصلاح بدخلقی های همسر
برای ایجاد تغییرات در رفتار و گفتار شوهر و شیرین تر شدن زندگی تان سعی کنید راه کارهای زیر را عملی کنید.
• قبل از هر چیز، ذهن خود را از افکار منفی (شوهر بداخلاق شانس من بود، همه شوهر خوب دارن من نه، چقد بدبختم و....) پاک کنید. چه بسا همین افکار و نگاه منفی باعث شده شما نتوانید رفتار خوبی با همسرتان داشته باشید و سردی میان شما و همسرتان را دامن زده است. پس به جای افکار منفی، افکار که در مورد زندگی متاهلی و همسرتان مثبت است (شوهر من هم می تونه خوب باشه، شوهرم تغییر می کنه، زندگی مون قشنگ تر میشه و....) را در ذهن خود بیاورید. بهتر است آن ها را یادداشت کنید و با خود مرور کنید.
• شوهر خود را با دیگران مقایسه نکنید. این را در نظر داشته باشید که هر کس در کنار خصوصیات اخلاقی منفی، خوبی هایی هم دارد. قلم و کاغذ بردارید و با توجه به شناختی که از همسرتان دارید؛ خوبی های که ایشان دارد ولی بعضی از مردان ندارند را یادداشت کنید؛ برای مثال دست و دلباز بودن و خرج کردن به اندازه کافی.
• یادتان باشد بعضی اوقات باعث بدخلقی های شوهرتان، خود شما و رفتارهای اشتباه تان است. پس فقط شوهرتان را مقصر این وضعیت ندانید.
• با تغییر افکار منفی و توجه به خوبی های همسرتان، شما احساس بهتری خواهید داشت و در پی آن می توانید با رفتار خوب او را تحت تاثیر قرار دهید.
• با لحن نرم و لطیف با همسرتان حرف بزنید. به خصوص وقتی می خواهید خواسته های خود را بیان کنید. جمله ی خود را با "عزیزم، همسر عزیزم و...." آغاز کنید تا کلام شما تاثیرگذارتر باشد. بعضی از مردان ابراز احساسات را بلد نیستند یا نمی توانند آن را درست بیان کنند. پس سعی کنید با جملات محبت آمیز، عشق و علاقه خود را بیان کنید تا همسرتان هم یاد بگیرد.
• در رابطه زناشویی تان تجدید نظر کنید. اگر مانند مریم خانم به خاطر کوچک بودن خانه و نبود اتاق کافی و داشتن فرزند جوان با همسرتان همبستر نمی شوید، بدانید سخت در اشتباه هستید. وقتی نیاز جنسی برآورده نشود آسیب هایی برای فرد دارد. فقدان رابطه زناشویی و نارضایتی از رابطه می تواند یکی از عوامل بدخلقی شوهر باشد. همین طور که این علت در مورد زندگی مریم خانم صدق می کند. سعی کنید با مدیریت مکان و زمان با همسرتان همبستر شوید و خواسته او را برآورده کنید. این به نفع خودتان هم هست؛ به این دلیل که با توجه به نظام خقلت و نیازهای انسان، رابطه زناشویی صحیح تاثیرات مثبتی در سلامت جسم و روان انسان دارد.
• با شناختی که از همسرتان دارید آن چه مورد علاقه اش است را فراهم کنید. مثلا پختن غذای خوشمزه یا رسیدگی به سر و وضع، آرایش کردن، رنگ کردن موها و غیره
• وقتی مسئله ای شوهر شما را عصبانی کرده؛ سعی کنید شما عصبی نشوید. اگر شما هم عصبی شوید نه تنها این فشار عصبی کنترل رفتار و گفتار مناسب را از شما می گیرد؛ سلامت جسمی شما را هم به خطر می اندازد. اگر شما عصبی شوید و گفتار مناسبی نداشته باشید درگیری بالا می گیرد و وضعیت بدتر می شود. پس تلاش کنید در عین این که آرامش خودتان را حفظ می کنید؛ با نرمی او را هم به حفظ آرامش دعوت کنید تا بتوانید مسئله را حل کنید. همسرتان از رفتار شما یاد می گیرد.
• اگر بدخلقی همسرتان به دلیل مشکل خاصی مثل بیکاری، اعتیاد و غیره است؛ داد و بیداد راه نیندازید و بدخلقی نکنید. به یاد داشته باشید که با دعوای لفظی و ایجاد تنش، به بدتر شدن وضعیت دامن می زنید. در این جا با کمک همسرتان و کسانی که رابطه صمیمی تری با شما و همسرتان دارند راه حل درست و مناسبی پیدا کنید. بهتر است از مشاور کمک بگیرید.
• اگر با راه کارهای بالا نتوانستید تغییری در اخلاق و رفتار همسر و زندگی تان ایجاد کنید؛ ناامید نشوید. به مشاور یا روان شناس مورد اعتماد مراجعه کنید (بهتر است با همسرتان پیش مشاور بروید). با گفتن جزئیات بیشتر، کارشناس شما را راهنمایی می کند تا برای ادامه ی زندگی تان یک تصمیم درست بگیرید.


راضیه جمالزاده کارشناس بخش مشاوره‌های قرآن بنیان سی امین نمایشگاه قرآن کریم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =